Audyt rozpoczął się w 2016 r. Ze względu na skalę został rozłożony w czasie – potrwa do końca listopada tego roku i obejmie ponad 4 tys. nieosygnalizowanych przejść. Do tej pory przebadaliśmy ponad 3,5 tys. zebr w 15 dzielnicach. Te, które otrzymały najniższą ocenę (0 lub 1 pkt. w skali 0-5), zostały uznane za najbardziej niebezpieczne i zakwalifikowane do wprowadzenia na nich zmian.
Jednym z takich przejść jest to przez Aleje Ujazdowskie przy alei Róż. To jedno z trzech przejść bez sygnalizacji świetlnej w tym reprezentacyjnym miejscu. Wszystkie są niebezpieczne dla pieszych – kierowcy potrącili na nich aż 8 pieszych w ciągu 5 lat. Wszystkie trzy zebry otrzymały też najniższe noty w audycie.
Audytorzy zwrócili uwagę na duże prędkości rozwijane przez samochody oraz skrajnie niebezpieczny przekrój jezdni: 4 pasy ruchu, rozdzielone po środku niewielką, wąską i krótką wysepką, nie dającą pieszemu wystarczającej ochrony. Dodatkowo, przekrój jezdni umożliwia kierowcom wyprzedzanie na przejściu dla pieszych, co może się skończyć tragicznie.
Szerszy azyl, spokojniejszy ruch
Jedną z rekomendacji było poszerzenie azylu i uspokojenie ruchu kołowego. Taki też jest plan dla każdego z trzech przejść. Zmiany zaczęliśmy od zebry przy al. Róż. Nowy azyl, który właśnie montujemy, będzie szeroki na tyle, że obejmie dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Dzięki temu piesi zyskają tam dodatkową, bezpieczną przestrzeń na przekroczenie jezdni, a ruch zostanie uspokojony. Kierowcom do dyspozycji pozostanie jeden pas ruchu w każdym kierunku. Dla tych jadących od południa wydzieliliśmy pas do skrętu w lewo, dzięki czemu manewr ten stał się bezpieczniejszy i łatwiejszy. Obserwacja ruchu w godzinach szczytu porannego i popołudniowego wskazuje, że zmiany nie spowodowały zatorów w ruchu – przepustowość ulicy i tak jest limitowana przez pobliskie sygnalizacje. Za to znacznie spadły prędkości rozwijane przez kierowców, zaś piesi mogą bez obaw przechodzić na drugą stronę, prosto do Parku Ujazdowskiego.
Tak było
Tak jest
Podobne zmiany czekają również przejścia przy ul. Wilczej i przy Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Na tym ostatnim o poprawę bezpieczeństwa apelowała do nas KPRM, po tym gdy auto potrąciło jednego z pracowników Kancelarii.
Zastosowane rozwiązanie jest doraźne. Docelowo azyle zostaną przebudowane tak, aby zastosowane materiały i estetyka przystawały do zabytkowego otoczenia.
Poprawiamy zebry w całym mieście
Zebra przez Aleje Ujazdowskie przy alei Róż była jedną z 370 zbadanych w Śródmieściu i jedną z 30 w tej dzielnicy, które otrzymały notę 0 lub 1. Aby stały się bezpieczne, przygotowaliśmy odpowiednie działania – ich postępy, dotyczące także przejść w innych częściach Warszawy, są dostępne na naszej stronie.
Działania dotyczące poprawy bezpieczeństwa prowadzimy w całym mieście. Stosowane rozwiązania są różne w zależności od lokalizacji i zidentyfikowanych problemów. To m.in. wyposażenie przejść w sygnalizacje, których co roku budujemy kilkanaście (w tym roku osygnalizowaliśmy zebry m.in. na dwóch skrzyżowaniach ul. Kajki czy trzy przejścia na ul. Kijowskiej w sąsiedztwie Dworca Wschodniego), montaż doświetlenia, instalacja progów zwalniających czy właśnie budowa lub poszerzanie azyli dla pieszych.
Ruch pojazdów odbywa się płynnie, bezpieczeństwo pieszych znacznie się poprawiło