Obecnie z rowerów miejskich korzysta już prawie 350 tys. osób. Co ważne – dwie trzecie warszawiaków dobrze ocenia Veturilo. Rowery są wypożyczane średnio co 10 sekund a w całym mieście są już 204 stacje Veturilo, w tym 24 zakupione przez firmy prywatne. System działa od 2012 r. – obecna umowa z operatorem wygasa z końcem 2016 r.
Zarząd Dróg Miejskich ogłosił właśnie przetarg na nowego operatora, który będzie obsługiwał Veturilo przez następne 4 lata (do końca 2020 r.).
– O to, jak ma wyglądać system, zapytaliśmy wcześniej warszawiaków. Zebraliśmy 2500 ankiet i ponad 1000 propozycji lokalizacji stacji, a kilkaset kolejnych uwag zgłoszono nam podczas spotkań konsultacyjnych i przesłano mailem. Przeanalizowaliśmy również dotychczasowe funkcjonowanie systemu (w tym dane dotyczące kilku milionów wypożyczeń), aby określić podstawowe zasady dalszego rozwoju Veturilo – mówi Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.
100 nowych stacji
W efekcie zaplanowano kilka zasadniczych zmian. Najważniejszą jest zwiększenie liczby rowerów do 4455 i liczby stacji do 300. Nowe wypożyczalnie pojawią się przede wszystkim w centralnym obszarze miasta (Śródmieściu, Pradze i bliskiej Woli). Dzięki temu stacje będą rozmieszczone gęściej (średnio co ok. 200 m) – doświadczenie pokazuje że dzięki temu są łatwiej dostępne i lepiej wykorzystywane. Więcej stacji pojawi się również na Mokotowie, Pradze-Południe czy Targówku – tak aby stacje były rozmieszczone co ok. 500 m. Kilka nowych stacji trafi także do dzielnic położonych dalej od centrum (m. in. Białołęki, Bielan, Bemowa).
Jednocześnie system zakłada możliwość rozbudowy o kolejne stacje, w miarę dostępnych środków (w tym z budżetów dzielnicowych). W pierwszej kolejności rekomendowana jest rozbudowa o stacje wskazane w koncepcji jako wariant 3. Nie rekomenduje się rozbudowy systemu poza obszarem funkcjonalnym systemu, na obszarach o rzadszej zabudowie. Dotychczasowe doświadczenia takich stacji wskazują, że są one bardzo słabo wykorzystywane (nawet kilkadziesiąt razy rzadziej niż stacje w centrum), kosztowne w utrzymaniu (do każdego wypożyczenia trzeba by było dopłacać nawet 10 zł!) i obniżające funkcjonalność systemu (konieczne częste dowożenie i odwożenie rowerów ze stacji).
Rowery elektryczne i nowa aplikacja
Poza rozbudową, planowane są też nowe funkcje systemu. Ciekawą nowinką będą rowery elektryczne. Jednoślady wyposażone w silnik wspomagający mają się pojawić w 10 dedykowanych stacjach w rejonie Powiśla i Traktu Królewskiego – dzięki nim łatwiej będzie podjechać pod skarpę. Rozwijana będzie również sieć rowerków dziecięcych. Zaplanowano 6 specjalnych stacji, na których będzie można wypożyczyć mniejszy rower dla swojego dziecka. Zwiększy się – do 45 – liczba tandemów.
Zadbamy o wygodę i jakość „zwykłych” rowerów. Zostaną one wyposażone w dodatkowy hamulec ręczny, wyższą i wygodniejszą kierownicę dopasowaną do osób o większym wzroście, dzwonek obrotowy wsuwany na kierownicę, bagażnik przedni i szerokie siodełko. Sztyca siodełka będzie wyposażona w podziałkę, pozwalającą dopasować wysokość do wzrostu. Na rowerze zostanie umieszczony kod QR umożliwiający szybkie wypożyczenie bez korzystania z terminali.
Nowy system będzie wygodniejszy dla użytkowników. Niefunkcjonalne terminale zyskają nowoczesne, kolorowe wyświetlacze z ekranem dotykowym i obsługą płatności zbliżeniowych. Będą również wyposażone w uniwersalną pompkę rowerową. Wprowadzona zostanie możliwość wypożyczania i zwrotu rowerów za pomocą aplikacji mobilnej. Każdy stojak zostanie wyposażony w diodę, sygnalizującą czy dany rower jest sprawny i można go wypożyczyć.
Wykonawcy zainteresowani prowadzeniem systemu Veturilo przez następne 4 lata mogą składać swoje oferty do 27 czerwca. Muszą się wykazać odpowiednim doświadczeniem – prowadzić od 2 lat co najmniej 2 systemy rowerów publicznych po 2000 rowerów (albo 1 duży system i kilka mniejszych). Oprócz zaproponowanej ceny, dodatkowe punkty w przetargu można otrzymać za dostarczenie testowo 50 rowerów napędzanych tzw. „sprzęgłem Kardana”, co pozwoli ocenić czy jest to rozwiązanie lepsze niż napęd na łańcuch.
Z nowych rowerów i stacji warszawiacy będą mogli skorzystać od 1 marca 2017 r.