Dolina Służewiecka i al. Sikorskiego to część ważnej trasy międzydzielnicowej, łączącej wschodnią i zachodnią część Warszawy. Tędy prowadzi też jedno z głównych połączeń drogowych Mokotowa, Ursynowa i Wilanowa. W efekcie ciąg też był bardzo mocno obciążony ruchem samochodowym, zwłaszcza w godzinach szczytu.
Nowy pas dla autobusów
W zatorach tkwili tu nie tylko kierowcy aut, ale też pasażerowie licznych linii autobusowych. W godzinach szczytu w Doliną Służewiecką, w jednym kierunku, jedzie ponad 40 autobusów ośmiu linii na godzinę (z przystanku przy ulicy Nowoursynowskiej 18-metrowe przegubowce wyruszają co ok. 1,5 minuty), które przewożą kilkanaście tysięcy osób dziennie. Niestety, z powodu trudności z przejazdem opóźniają się. Rano opóźnienia względem rozkładu wynoszą 3-4 minuty, znacznie gorzej jest w godzinach popołudniowego szczytu, gdy opóźnienia sięgają aż 6-10 minut. Teraz – po wytyczeniu pasa dla autobusów – to się wreszcie zmieni.
Dużą ulgę użytkownikom tej trasy przyniosło otwarcie ostatniego odcinka trasy S2 wraz z tunelem na Ursynowie. Tunel przejął ruch tranzytowy, kierowany dotychczas ciągiem drogi krajowej nr 2 właśnie przez Dolinę Służewiecką. Nowa obwodnica to również najszybsze połączenie Ursynowa, Mokotowa i całej zachodniej części Warszawy z Wilanowem i Wawrem. Od pierwszego dnia korzysta z niego kilkadziesiąt tysięcy aut na dobę. Dzięki temu liczba samochodów w Dolinie Służewieckiej znacznie spadła.
Zgodnie z wcześniejszymi obietnicami wykorzystamy tę okazję, by ułatwić przejazd tym ciągiem pasażerom komunikacji miejskiej. Nowy buspas powstanie na odcinku od skrzyżowania z ul. Nowoursynowską do ul. Jana III Sobieskiego. Zostanie namalowany w ciągu najbliższych tygodni, w miarę warunków pogodowych, na odcinku od ul. Pory i Czarnomorskiej do ul. Sobieskiego po zakończeniu robót związanych z przebudową sygnalizacji świetlnej.
Nowe przystanki i przejazdy dla rowerzystów
W styczniu w al. Sikorskiego zostaną też uruchomione dwa nowe przystanki „na żądanie” – dla linii 166 i 195. Przystanek w kierunku al. Wilanowskiej, nazwany Bergamotki 01, będzie przed skrzyżowaniem z ulicą Bergamotki. Przystanek w drugą stronę, w kierunku ulicy Jana III Sobieskiego, Bergamotki 02, będzie za skrzyżowaniem z ulicą św. Bonifacego.
Przy okazji wprowadzania udogodnień dla pasażerów, poprawią się warunki dla rowerzystów. Na skrzyżowaniu z ul. Nowoursynowską powstaną dwa brakujące przejazdy dla rowerów. Kolejne powstaną u zbiegu z al. Wilanowską. Wymaga to jednak nieco większego zakresu robót i zostaną wykonane wiosną.
Nowe sygnalizacje dla bezpieczeństwa
Kilka zmian czeka również drogi na Ursynowie. Zgodnie z ustaleniami między Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad a miastem, ciąg ulic Rosoła – I. Gandhi ma stanowić awaryjny objazd w przypadku zamknięcia ruchu w tunelu. Dlatego GDDKiA zobowiązała się dostosować go do pełnienia takiej funkcji. Na dwóch przejściach dla pieszych przez ul. I. Gandhi (przy szkole przy ul. Hirszfelda i przy przedszkolu przy ul. Teligi) pojawi się sygnalizacja świetlna. U zbiegu ul. Rosoła i I. Gandhi powstaną dodatkowe pasy ruchu wydzielone do skrętu z południa na zachód i odwrotnie. Prace te zostaną wykonane w najbliższych miesiącach. Do ich zakończenia ciąg ulic nie może służyć jako oficjalny objazd dla tunelu.
Przy sprzyjającej pogodzie zaplanowana jest również budowa drogi dla rowerów na ul. Płaskowickiej, na odcinku od ul. Pileckiego do al. KEN. W drugim etapie trasa rowerowa wydłuży się do ul. Cynamonowej i połączy z nową drogą dla rowerów wybudowaną wraz z tunelem trasy S2.