Ulice Warszawska i Władysława Jagiełły to główne ulice północnej części Ursusa. Stanowią granicę między dwoma osiedlami – Gołąbkami a Niedźwiadkiem – zbierając przy tym ruch z poprzecznych dróg. To także prosta droga z Pruszkowa i Piastowa do al. 4 czerwca 1989 r. Jest to więc dość ruchliwy ciąg komunikacyjny. Potwierdzają to pomiary ze znajdującego się na ul. Warszawskiej, przy granicy miasta punktu APR – codziennie notuje się tutaj po ok. 8 tys. pojazdów w obu kierunkach.
Wszystko do przebudowy
O ile odcinek ciągu między granicą miasta a skrzyżowaniem z ulicami Orłów Piastowskich i Keniga (rondo Palecznego) jest w dobrym stanie, tak mocna eksploatacja pozostawiła z czasem swój ślad na jego dalszym fragmencie. Dlatego też niedawno ogłosiliśmy przetargi na przygotowanie dokumentacji projektowej na przebudowę obu ulic od wspomnianego skrzyżowania do skrzyżowania z ulicami Traktorzystów i Wojciechowskiego. Ulice przebudujemy w ramach dwóch osobnych inwestycji – oddzielna dla ul. Warszawskiej i oddzielna dla ul. Władysława Jagiełły.
Na ul. Warszawskiej jezdnia wymaga jedynie frezowania. Z kolei na ul. Władysława Jagiełły czeka ją gruntowna przebudowa. Efekt frezowania i przebudowy będzie jednak ten sam – równa nawierzchnia. Planując prace na obu ulicach, nie ograniczyliśmy się jednak tylko do jezdni. Obie czekają znacznie większe zmiany.
Poprawimy bezpieczeństwo
Już sama nowa nawierzchnia może pozytywnie wpłynąć na bezpieczeństwo uczestników ruchu. To jednak za mało. W ramach przebudowy zlikwidujemy osobne pasy do skrętu w lewo znajdujące się przed przejściem na wysokości ul. Śmigielskiej. Zebra otrzymała w audycie bezpieczeństwa przejść dla pieszych bez sygnalizacji ocenę „3”. Audytorzy zwracali uwagę na niebezpieczeństwo jakie niosą za sobą wspomniane pasy – ograniczenie widoczności pieszych przez skręcające pojazdy oraz możliwość rozwinięcia większej prędkości przez kierowców jadących w tym czasie prosto.
Na skrzyżowaniu ulic Warszawskiej i Władysława Jagiełły zamontujemy natomiast progi zwalniające po wschodniej i zachodniej stronie skrzyżowania. Znajdujące się tam dwa przejścia przez wspomniane ulice zostały w audycie bezpieczeństwa ocenione na „2”. Powodem tak niskiej oceny była m.in. zbyt wysoka prędkość przejeżdżających tamtędy pojazdów. Progi sprawią, że kierowcy będą musieli zwolnić.
Bezpieczniej będzie także na przejściu dla pieszych na wysokości ul. Siłaczki, które audytorzy ocenili na „3”. W tym przypadku także zwracali uwagę na prędkość pojazdów, a także zalecili poprawę dostrzegalność zebry. Po przebudowie zostanie odsunięta od skrzyżowania oraz wyposażona w azyl.
Azyl powstanie także na zebrze przez ul. Warszawską na skrzyżowaniu z ulicami Wojciechowskiego i Traktorzystów. Ponadto zaplanowaliśmy w tym miejscu budowę ronda, co dodatkowo poprawi bezpieczeństwo na wspomnianym przejściu, a także na przejściu przez ul. Wojciechowskiego. Oba zostały w audycie ocenione na „2”. Tutaj również problemem jest rozwijana przez kierowców prędkość.
Zmiany także dla pieszych i dla rowerzystów
Na skrzyżowaniu ulic Władysława Jagiełły z Wojciechowskiego i Traktorzystów powstanie jeszcze jedna rzecz – brakujące przejście przez ul. Traktorzystów. Od razu zostanie wyposażone w azyl. Nie będzie to też jedyne nowe przejście w ramach nadchodzącej inwestycji. Nowe zebry powstaną także na wysokości ul. Władysława Jagiełły 44 oraz ul. Listopadowej.
Wybudujemy także dwa zupełnie nowe przystanki autobusowe w rejonie ronda Palecznego. Przebudowane zostaną natomiast oba przystanki „Śmigielska”. Podobnie w przypadku przystanków „Lalki”.
Zaplanowaliśmy także przebudowę chodników po obu stronach ulic Warszawskiej i Władysława Jagiełły – od ronda Palecznego do skrzyżowania z ulicami Wojciechowskiego i Traktorzystów. Poszerzony zostanie także chodnik wzdłuż ul. Śmigielskiej. Ponadto przy wspomnianym rondzie na do tej pory niezagospodarowanym terenie w północno-zachodnim narożniku skrzyżowania powstanie park kieszonkowy. Wraz z chodnikami przebudowę przejdą także wybrane fragmenty drogi rowerowej wzdłuż obu ulic.
Wybraliśmy wykonawców
W drugiej połowie sierpnia poznaliśmy oferty na przygotowanie dokumentacji dla obu ulic. Projekt dla ul. Warszawskiej chciały przygotować trzy firmy. Zdecydowaliśmy się na ofertę spółki Kom-Projekt, która wynosi niecały 156 tys. zł. W przetargu na projekt dla ul. Władysława Jagiełły mieliśmy natomiast cztery oferty. Wybraliśmy tę firmy Droprojekt opiewającą na niewiele ponad 194 tys. zł. W kolejnym kroku podpiszemy z obiema firmami umowy. Od tego momentu wykonawcy będą mieli po 6 miesięcy na przygotowanie projektów.








