– To był niezwykle trudny wybór, bowiem napłynęło wiele bardzo ciekawych prac. Niezwykle istotne było dla nas, żeby wybrać perełkę architektoniczną, która będzie uzupełniała a nie dominowała nad otoczeniem i będzie wyglądała tak, jakby tu zawsze była – mówi Renata Kaznowska, zastępca Prezydenta m.st. Warszawy.
Konkurs ogłoszono w grudniu ubiegłego roku i cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem architektów z Polski i zagranicy. Wpłynęło aż 40 prac konkursowych (z czego 6 z zagranicy), które ocenił sąd konkursowy w składzie: Marek Mikos – przewodniczący, zastępca dyrektora Biura Architektury i Planowania Przestrzennego, Renata Kaznowska – zastępca Prezydenta m.st. Warszawy, Rainer Mahlamäki – fiński architekt (projektant POLIN), Wojciech Wagner – zastępca dyrektora Biura Architektury i Planowania Przestrzennego, Łukasz Puchalski – dyrektor Zarządu Dróg Miejskich, Jacek Grunt-Mejer – Pełnomocnik Prezydenta ds. rewitalizacji, Ewa Kuryłowicz i Maciej Mąka – OW SARP, Agnieszka Kulesza – Zarząd Dróg Miejskich, Hubert Markowski – Politechnika Warszawska Wydział Architektury, Wojciech Zabłocki – architekt, Patryk Zaręba – architekt krajobrazu i Henryk Zobel – Politechnika Warszawska Wydział Inżynierii Lądowej.
Wyniki konkursu ogłoszono w czwartek, 14 września. Sąd konkursowy przyznał następujące nagrody:
I nagroda (100 tys. zł) – Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o. z Warszawy;
II nagroda (70 tys. zł) – Dipl. Arch. ETH SIA Anna Jach, Zuzana Krzyzanska, Anatoni Keszycki i Schnetzer Puskas International AG ze Szwajcarii;
III nagroda (40 tys. zł) – DWAA ARCHITEKCI MARCIN WOLSZCZAK;
Wyróżnienia równorzędne (po 25 tys. zł):
- JOANNA JĘDRUŚ-CABRERA, EOVASTUDIO SPL, GmasP (GOBERNA PEREZ & ASOCIADOS SL) z Hiszpanii,
- SUD ARCHITEKCI POLSKA Sp. z o.o. z Warszawy;
Wyróżnienia równorzędne honorowe:
- Maria Ceran, Małgorzata Florczak-Puńko, Małgorzata Wiśniewska i Natalia Wilczak z Warszawy,
- NOKE Sp. z o.o. z Warszawy;
Zwycięski projekt został nagrodzony za „powściągliwą i niezwykle elegancką formę”, doskonale wpisującą się w pejzaż tej części miasta. Autorzy pracy „zachowując oryginalny i niepowtarzalny wygląd przeprawy, nie starali się konkurować z charakterystycznymi obiektami zlokalizowanymi w sąsiedztwie mostu. Zdaniem jury pracę „cechuje wysoka jakość architektury, również w zakresie detalu”. Zwycięska koncepcja, na tle innych rozwiązań konkursowych, daje również największe nadzieje na sprawną i efektywną realizację przeprawy.
Zdobywca I nagrody oprócz nagrody pieniężnej otrzyma także zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki.
Od 14 do 18 września w godz. 12.00–20.00 zapraszamy do sali Miłosza na wystawę pokonkursową. A w poniedziałek, 18 września o godz. 18.00 w tym samym miejscu odbędzie się dyskusja pokonkursowa.
Nowa przeprawa (o długości 400 metrów i szerokości 6 metrów) na wysokości ul. Karowej i S. Okrzei wprowadzi zupełnie nową jakość do miejskiej infrastruktury. Przybliży Pragę do centrum, łącząc rewitalizowane obecnie obszary prawobrzeżnej Warszawy z bulwarami wiślanymi. Postanie spacerowy ciąg pomiędzy ul. Ząbkowską a Powiślem i Krakowskim Przedmieściem. Most pieszo-rowerowy zostanie również włączony w istniejący i planowany układ infrastruktury rowerowej po obu stronach Wisły, dzięki czemu powstanie korytarz rowerowy, łączący Pragę i Targówek z Powiślem, Śródmieściem, a nawet Wolą.