2024 - tegoroczne plany budowy rond - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

11-01-2024

2024 – tegoroczne plany budowy rond

W tym roku chcemy ogłosić przetargi na budowę przynajmniej czterech rond w Warszawie. Dzięki temu poprawimy bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i kierowców, a jednocześnie zapewnimy większą przepustowość i płynność ruchu.

Znak drogowy C-12 oznaczający ruch okrężny

Są pieniądze, można działać! Ta zasada sprawdza się w przypadku dwóch lokalizacji, gdzie planujemy przebudowę skrzyżowań. Nowe ronda powstaną u zbiegu Krasińskiego z Przasnyską na Żoliborzu oraz w pobliżu elektrociepłowni Siekierki, gdzie krzyżują się ul. Augustówka i Zawodzie. Na realizację obu inwestycji dostaliśmy wstępną promesę dofinansowania z rządowego funduszu Polski Ład.

To duże kwoty. W przypadku budowy ronda na Żoliborzu – aż 10,5 mln zł, a na Mokotowie nieco mniej – 8 mln zł. Jednym z warunków otrzymania promesy z rządowego programu jest wkład własny miasta. Na ostatniej sesji Rady Warszawy przyznano nam środki na te inwestycje. I tak dla ronda u zbiegu ul. Augustówka i Zawodzie to 1,85 mln zł, natomiast w przypadku ul. Krasińskiego i Przasnyskiej – 701,7 tys. zł.

Aby nie utracić dofinansowania z Polskiego Ładu, przetarg musi zostać rozpisany w ciągu dziewięciu miesięcy od dnia otrzymania promesy wstępnej. Ten termin mija 12 lipca 2024 r. My chcemy jednak rozpisać przetarg na budowę rond w obu lokalizacjach jeszcze w pierwszym kwartale tego roku.

Po co budujemy ronda?

Zamiana tradycyjnych skrzyżowań na ronda przynosi wiele korzyści. Przede wszystkim nowe rozwiązanie porządkuje ruch i poprawia bezpieczeństwo. Rondo nie wymusza zatrzymania się pojazdu, a jedynie powoduje jego zwolnienie. Dzięki temu zwiększa się przepustowość i płynność ruchu w porównaniu ze skrzyżowaniem z sygnalizacją świetlną. Z licznych badań wynika, że rondo podnosi także bezpieczeństwo jazdy. Piesi mogą się tam czuć pewniej, bo kierujący autem muszą obniżyć prędkość. Jednocześnie nie ma ryzyka czołowego zderzenia pojazdów, bo samochody na rondzie poruszają się w tym samym kierunku.

Lokalizacje rond, które planujemy wybudować, zostały przez nas wytypowane na podstawie audytu nieosygnalizowanych przejść dla pieszych. W ciągu kilku lat (2016-2020) kontrolerzy wykonywali w terenie pomiary i obliczenia, przyznawali oceny (w skali od zera do pięciu punktów), określali zagrożenia, a następnie wskazywali zalecenia. W ten sposób udało nam się przeprowadzić kompleksowy przegląd wszystkich przejść dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej. Audytorzy pojawili się w każdej dzielnicy Warszawy. Powstałe w efekcie zalecenia staramy się jak najszybciej wdrażać w życie, tak, by poprawiać bezpieczeństwo na drogach.

Był audyt, będą ronda

I tak np. przejście dla pieszych na skrzyżowaniu ul. Augustówka i Zawodzie w naszym audycie otrzymało najniższą notę. Zwrócono uwagę, że jest tu wzmożony ruch pojazdów ciężarowych, dookoła brakuje chodników, więc nie ma bezpiecznego dojścia do zebry. Piesi poruszają się pasem przy jezdni, a do tego rosnąca obok zieleń ogranicza widoczność. To wszystko spowodowało, że głównym zaleceniem audytora stało się przebudowanie skrzyżowania na rondo.

Nieco wyższą notę – bo „jedynkę” – zyskało w audycie przejście dla pieszych przy skrzyżowaniu ul. Krasińskiego i Przasnyskiej. O budowę ronda w tym miejscu apelowali do nas także mieszkańcy pobliskich osiedli. Dzięki nowemu rozwiązaniu poprawi się bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu na przecięciu dwóch długich, prostych ulic. Zyskają też rowerzyści, bo z myślą o nich powstanie przejazd przez południowy wlot ul. Przasnyskiej. Przystanek w stronę ul. Powązkowskiej znajdzie się za rondem, a nie jak do tej pory przed skrzyżowaniem. Dzięki temu nie powinno już dochodzić do sytuacji, gdy kierowcy – mimo wymalowanej na jezdni ciągłej linii – omijali autobus, powodując zagrożenie dla pieszych.

Niedaleko władze Żoliborza budują inne rondo. W połowie listopada ub.r. ruszyły prace na skrzyżowaniu ul. Rydygiera i Przasnyskiej. Przy okazji ta druga ulica przejdzie generalny remont (na odc. Duchnicka-Krasińskiego). Planowany termin zakończenia całej inwestycji to czerwiec 2024 r.

Wprowadzamy więcej zmian

W planach na ten rok mamy jeszcze przebudowę skrzyżowania ul. Powązkowskiej i Obrońców Tobruku na granicy Bielan z Bemowem. Zgodnie z zaleceniami po audycie bezpieczeństwa powstanie tu rondo. Na razie obowiązuje w tym miejscu zasada „łamanego pierwszeństwa”. Praktyka pokazuje, że nie wszyscy kierowcy potrafią korzystać z tego typu rozwiązania. Na dodatek Powązkowska od strony ul. Waldorffa stanowi długi, prosty odcinek drogi, sprzyjający rozwijaniu dużych prędkości. Rondo ma ją ograniczyć. Jednocześnie chcemy uniemożliwić parkowanie tuż przy przejściach dla pieszych. Stojące w ten sposób auta, także ciężarowe, skutecznie zasłaniają widoczność.

Planujemy również przesunąć zebry bliżej tarczy skrzyżowania, zamienić lokalizację zjazdu na posesję, która mieści się po stronie ul. Maczka oraz przenieść słup energetyczny, by nie blokował przejścia pieszym. Zakres obejmuje też przebudowę istniejącego azylu na jednym z przejść oraz wyposażenie w azyl kolejnego z nich. Wybudujemy lepsze połączenie istniejącego ciągu pieszo-rowerowego z jezdnią, za pomocą dwóch jednokierunkowych łączników.

Rondo u zbiegu Powązkowskiej i Obrońców Tobruku nadal jest na etapie projektowania. Zadanie będzie wykonane na podstawie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Aktualnie ustalane są linie podziałowe nowych działek. Pieniądzę na realizację tej inwestycji przekazała Rada Warszawy na sesji budżetowej w grudniu 2023 r. Planowane zmiany wpisują się w szerszy schemat dla tego rejonu. Obecnie bemowski urząd dzielnicy prowadzi budowę dwóch rond. Na skrzyżowaniach ulic Obrońców Tobruku i Piastów Śląskich oraz Piastów Śląskich, Osmańczyka i Krasnodębskiego. My zaś jeszcze w zeszłym roku wybudowaliśmy rondo u zbiegu ulic Kochanowskiego i Rudnickiego na Bielanach.

W 2024 r. chcielibyśmy rozstrzygnąć również przetarg na budowę ronda na Ursynowie. Ma powstać na skrzyżowaniu ul. Płaskowickiej i Lanciego. To większy projekt, bo obejmuje również m.in. przedłużenie chodnika i drogi rowerowej od al. KEN do Lanciego nad tunelem Południowej Obwodnicy Warszawy. Przebudowane ma być też oświetlenie, chodniki po drugiej stronie ul. Płaskowickiej oraz od nowa ma być zaprojekowana zatoka autobusowa. Obecnie projekt stałej organizacji ruchu w tym miejscu jest w trakcie zatwierdzania. Dalsza realizacja mogłaby się toczyć w trybie „Zaprojektuj i wybuduj”. Na ten moment nie dysponujemy jeszcze wolnymi środkami, aby wykonać tę inwestycję. Pieniądze na ten cel są jednak zapisane w Wieloletniej Perspektywie Finansowej.

W ostatniej dekadzie przybyło w Warszawie kilkadziesiąt nowych rond. Choć wyznaczamy je okazjonalnie, to bardzo często powstają na ulicach, które podlegają Zarządowi Dróg Miejskich, np. przy okazji przebudowy skrzyżowań przez prywatnych inwestorów lub w ramach inwestycji innych jednostek (np. Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta). Sporo nowych rond pojawiło się w ostatnich latach na mniejszych ulicach. Za ich budowę odpowiadają m.in. urzędy dzielnic.

Powered by Projectic.pl