Przed kilkoma dniami przeprowadziliśmy testy przystanku na ul. Dwernickiego, który został wyremontowany pod koniec 2015 r. wraz z chodnikiem na odcinku od ul. Wiatracznej do ul. Mycielskiego zgodnie z najnowszymi standardami. Do współpracy zaprosiliśmy ZTM, Biuro Drogownictwa i Komunikacji, Biuro Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym oraz Miejskie Zakłady Autobusowe (nadzór ruchu). Środowisko osób z niepełnosprawnościami reprezentowali zaś przedstawiciele Fundacji Vis Maior, Polskiego Związku Niewidomych oraz Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych. Razem sprawdzaliśmy nasze rozwiązania w praktyce.
Oprócz nowej nawierzchni na przystankach i przejściach położone zostały specjalne „dotykowe” żółte płyty (pasy ostrzegawcze), które informują o zbliżaniu się do krawędzi chodnika. Zastosowane zostały też białe pasy prowadzące z płyt o nawierzchni ryflowanej. Na przystankach autobusowych zastosowano krawężniki peronowe (zaokrąglone u podstawy) typu Kassel, ułatwiające autobusom podjazd do krawędzi peronu.
Osoby niewidome i niedowidzące zostały poproszone o sprawdzenie warunków poruszania się przy wykorzystaniu zainstalowanych pasów ostrzegawczych i prowadzących. Osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich zapytano zaś o komfort korzystania z chodników wyposażonych w komplet oznaczeń dotykowych. Sprawdziliśmy także możliwość wsiadania i wysiadania z pojazdu II drzwiami przez osoby niewidome oraz wjazdu i wyjazdu wózkiem bez rozkładania rampy.
Wyższy standard wykonania nowych przystanków jest zauważalny. Testowane rozwiązania zdecydowanie poprawiają komfort korzystania z komunikacji miejskiej przez pasażerów o ograniczonej mobilności. Po odpowiednim przeszkoleniu, możliwe jest samodzielne korzystanie z infrastruktury.
Podobne standardy w zakresie rozwiązań dla osób z niepełnosprawnościami będą stosowane przy wszystkich prowadzonych przez ZDM remontach i inwestycjach.
W tym roku będziemy kontynuować nasze działania związane z likwidacją barier architektonicznych. Pieniądze na usuwanie barier pochodzą ze specjalnego funduszu w ramach budżetu m. st. Warszawy.