Wykonywane właśnie doświetlenia oznaczają, że trwający od 2016 roku program masowego doświetlania przejść powoli dobiega końca. Od tego czasu na samych tylko ulicach podległych ZDM dodatkowe oświetlenie zyskało blisko półtora tysiąca przejść. Do tego należy doliczyć oczywiście przejścia, które zostały poprawione przy okazji kompleksowej przebudowy ulic oraz mniejsze inwestycje urzędów dzielnic na lokalnych uliczkach. Realizowana właśnie umowa, obejmująca kilkaset lokalizacji, jest prawdopodobnie ostatnią zakrojoną na tak dużą skalę. To bardzo dobra wiadomość – po prostu zbliżamy się już do końca. Większość głównych ulic otrzymała już doświetlenia lub niedługo je otrzyma.
Zaawansowanie trwających prac przekroczyło już 50 proc. W niektórych dzielnicach (np. w Ursusie czy na Bemowie) prace zostały praktycznie zakończone. Chcemy, aby wszystkie przejścia objęte umową zostały doświetlone jeszcze w te wakacje. Wiele zależy jednak od dostępności materiałów, głównie słupów, na których montowane są oprawy.
Liczba przejść przewidzianych do doświetlenia w poszczególnych dzielnicach:
- Bemowo – 10 przejść
- Białołęka – 9 przejść
- Bielany – 21 przejść
- Mokotów – 17 przejść
- Praga-Południe – 24 przejścia
- Praga-Północ – 6 przejść
- Rembertów – 1 przejście
- Śródmieście – 18 przejść
- Targówek – 19 przejść
- Ursus – 51 przejść
- Ursynów – 17 przejść
- Wawer – 24 przejścia
- Wesoła – 16 przejść
- Wilanów – 23 przejścia
- Włochy – 1 przejście
- Wola – 12 przejść
- Żoliborz – 30 przejść
W jednej lokalizacji (np. na skrzyżowaniu) może znajdować się więcej niż jedno przejście. Dlatego doświetlenie 299 przejść oznacza prace w 193 lokalizacjach. To nie wszystko – oprócz tego przejścia będą doświetlane również w ramach innych inwestycji. Ponadto kilkanaście zebr zyska dodatkowe oświetlenie w ramach kolejnej edycji budżetu obywatelskiego.
Jak doświetlamy przejścia?
Doświetlenie polega na zamontowaniu dodatkowych źródeł światła w rejonie przejścia dla pieszych. Ich zadaniem jest oświetlanie zebry i jej otoczenia, w tym dojścia do niej. Lampy są precyzyjnie nakierowywane na pasy, aby zapewniały jak najlepszą widoczność pieszych i jednocześnie nie oślepiały kierowców. W ustawianiu należytej barwy i kierunku strumienia światła pomaga nam zestaw najnowocześniejszych sprzętów z zakupionym rok temu najnowocześniejszym matrycowym miernikiem luminancji na czele.
Widoczność pieszych na pasach poprawiamy na dwa sposoby. Pierwszym jest instalacja uzupełniającego oświetlenia. Polega na montażu dodatkowych słupów i opraw oświetleniowych, które są zaprojektowane tak, by oświetlały przechodzącego przez zebrę. Druga metoda to wymiana słupów jeden do jednego. Oznacza usuwanie znajdujących się tuż przy przejściach starych słupów i wstawianie w ich miejsce nowych, które wyposażamy w podwójne wysięgniki, aby jeden skierowany był na jezdnię, a drugi na zebrę.