Parkomat usługą, nie towarem
Na obsługę Strefy Płatnego Parkowania zawsze podpisujemy wieloletnie umowy. Poprzednia, która zakończyła się w listopadzie 2024 r., obowiązywała blisko 10 lat. Obecna również została podpisana na dekadę, a operatorem została polska firma City Parking Group. W ramach tych umów nie kupujemy po prostu samych urządzeń – płacimy za usługę, którą jest obsługa SPPN przy pomocy parkomatów.
To wykonawca ma zakupić i dostarczyć parkomaty, zamontować je, obsługiwać oraz dbać o ich dobry stan techniczny. Dzięki takiemu podejściu jesteśmy w stanie regularnie zapewniać parkomaty wyposażone w najnowocześniejsze technologie. Coś, co było nowinką w 2014 roku niekoniecznie jest pierwszej świeżości w połowie drugiej dekady XXI wieku. Dlatego teraz do lamusa odchodzą maszyny z wolno działającą klawiaturą i małym ciemnym ekranem, na których wpisywanie numeru rejestracyjnego pojazdu było dość czasochłonną czynnością.
Podwójne życie parkomatu
Łącznie w całej strefie, w tym na nowych obszarach na Kamionku, Saskiej Kępie i Mokotowie, stać będzie dokładnie 2225 maszyn. W rejonach zeszłorocznego i tegorocznego rozszerzenia strefy od początku zainstalowane zostały najnowsze urządzenia. W “starej” SPPN od marca trwa proces wymiany dotychczasowych parkomatów na nowe.
Bierzemy pod uwagę głosy mieszkańców i dokonujemy pewnych korekt. Jednak co do zasady nowe parkomaty stawiane są zazwyczaj w tych samych lokalizacjach. Aby zachować ciągłość obsługi dotychczasowe urządzenia oraz te, które mają je zastąpić, chwilowo stoją obok siebie. Po włączeniu nowego parkomatu stary jest demontowany. W miarę postępów prac bieżąco (raz dziennie) aktualizujemy interaktywną mapę online, na której znajdują się wszystkie urządzenia.
Prąd ze słońca i z baterii
Ustawienie w krótkim czasie kilku tysięcy urządzeń jest możliwe w dużej mierze dlatego, że nie wymagają one przyłącza energetycznego. Każdy parkomat wyposażony jest w wydajny akumulator oraz w panel słoneczny pozwalający oszczędzać baterię.
W związku z krótszym dniem i mniejszym dostępem do słońca wszystkie baterie są profilaktycznie wymieniane na naładowane na początku sezonu zimowego. Poziom naładowania jest na bieżąco monitorowany, a operator ma w zakresie obowiązków dbanie o pełną sprawność wszystkich urządzeń.