W pierwszym postępowaniu propozycje wahały się od 89,2 do 95,9 mln zł brutto. Przetarg rozpisaliśmy ponownie i w piątek, 9 września, otworzyliśmy oferty. Zgłosiły się trzy firmy: Intop Warszawa (79 mln 517 tys. 894 zł brutto), Primost Południe (85 mln 997 tys. 161 zł brutto) i Warszawskie Przedsiębiorstwo Mostowe „Mosty” (77 mln 822 tys. 76 zł brutto). Okazało się, że warto było powtarzać całą procedurę, bo tym razem najniższa oferta jest o ponad 11 mln zł tańsza niż w pierwotnym przetargu.
Zaproponowane kwoty nie obejmują prawa opcji, które umożliwia realizację inwestycji w nieco szerszym zakresie, czyli wraz z wymianą dylatacji wiaduktu. Jeśli zdecydowalibyśmy się z tego prawa skorzystać, w przypadku wybrania Intopu musielibyśmy zapłacić za całość robót 92 mln 838 tys. 318 zł brutto; Primostu – 92 mln 388 tys. 241 zł brutto; „Mostów” – 89 mln 675 tys. 586 zł brutto (w pierwotnym przetargu oferty z opcją mieściły się w przedziale 96-109 mln zł). Skłaniamy się jednak do podstawowego zakresu.
Już rozpoczęliśmy analizę nadesłanych ofert. Rozstrzygnięcie powinno nastąpić w ciągu kilku tygodni. Od daty podpisania umowy wybrany wykonawca będzie miał 2 lata na przeprowadzenie powierzonego zadania.
Wyremontujemy również przejście
Wiadukt mostu Poniatowskiego przejdzie generalny remont na niemal całym odcinku, czyli od przystanku kolejowego Warszawa Powiśle do ul. Wioślarskiej. Prace obejmą całą konstrukcję wiaduktu, opierającą się na 87 filarach i przyczółkach posadowionych na palach. Będą polegały na odnowie elementów betonowych i kamiennych, a także murów oporowych, ponadto na odtworzeniu zabezpieczenia antykorozyjnego stalowych elementów obiektu.
Przewidzieliśmy również remont przejścia podziemnego pod Al. Jerozolimskimi po zachodniej stronie mostu, które m.in. łączy dwa przystanki tramwajowe. Przejście powstało w latach 1986-1989 i od momentu oddania do użytku przechodziło tylko drobne prace konserwatorskie. Teraz zostanie poddane pierwszej tak dużej odnowie. Dzięki niej stanie się nie tylko bezpieczniejsze pod względem stanu technicznego, ale także zyska na estetyce. Pieszym przyjemniej będzie się przemieszczać z jednej strony Alej na drugą i na przystanki.
Remont wpisze się w zalecenia wydane przez Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Wiadukt zostanie nie tylko odnowiony, ale też odpowiednio zabezpieczony, aby służył mieszkańcom przez kolejnych kilkadziesiąt lat.
Co istotne, remont nie obejmie jezdni ani ciągów pieszych. Nie będzie się więc wiązał ze zmianami w organizacji ruchu na samej przeprawie – dotyczy bowiem konstrukcji, na której opiera się wiadukt.
Iluminacja i fotoradary
Remont wiaduktu będzie kolejnym naszym działaniem na całym obiekcie. Na przełomie 2019 i 2020 r. odnowiliśmy ceglany wiadukt, mieszczący się po północnej stronie węzła Al. Jerozolimskich z Wisłostradą. M.in. wykuliśmy stare spoiny i elementy kamienne, które zastąpiliśmy nowymi, odkopaliśmy i naprawiliśmy skrzydła obiektu, a także odnowiliśmy zniszczone fragmenty balustrad. Aby w pełni pokazać efekty naszych działań i wyeksponować fakturę kamiennej nawierzchni, w 2021 r. zamontowaliśmy iluminację wiaduktu.
W 2021 r. na moście Poniatowskiego zamontowaliśmy sześć fotoradarów. Urządzenia stanęły w pobliżu wieżyc i przystanków tramwajowych – po trzy po obu stronach przeprawy. Zaczęły działać latem, a 29 września przeprowadziliśmy takie same jak 3 lata wcześniej pomiary, aby sprawdzić, jak wpłynęły na kierowców. Efekt okazał się znakomity. Spośród 41 754 kierowców, którzy w trakcie doby pomiarowej przejechali przez most (20 744 w stronę centrum, 21 010 w kierunku Pragi), prędkość przekroczyło „zaledwie” niecałe 11 tys., czyli ok. 27 proc. We wrześniu 2018 r. spośród 47 526 samochodów, które przejechały przez przeprawę w ciągu doby, tylko 7 545 poruszało się zgodnie z przepisami. Reszta – aż 39 981 kierowców, czyli 84 proc. wszystkich – jechała szybciej niż dozwolone 50 km/h.