Kontrolujemy pas drogowy pod kątem wykorzystania go do działalności niezwiązanej z funkcją drogi. To przede wszystkim reklamy, ale też różnego rodzaju stoiska handlowe, stare kioski czy kontenery. W 2017 roku przeprowadziliśmy łącznie 14001 kontroli. Skontrolowaliśmy 8476 reklam, z których 1224 zostały usunięte (w tym 75 reklam na przyczepach samochodowych i 82 na samochodach). Dodatkowo, dzięki naszym działaniom udało się spowodować usunięcie 980 innych obiektów w pasie drogowym (m.in. stoiska handlowe, kioski, kontenery). Łącznie w ubiegłym roku było ich więc 2204. Dla porównania – w 2016 roku przeprowadziliśmy 8322 kontrole i usunęliśmy 2100 nielegalnych obiektów.
W stosunku do podmiotów zajmujących pas drogowy bez naszej zgody, wszczęto 1682 postępowania administracyjne oraz wydano 1554 decyzje nakładające kary administracyjne. Łączna wysokość naliczonych już kar to 8 402 379 zł.
Usunięte nośniki reklamowe trafiają do magazynu ZDM, gdzie czekają na właściciela. Kierujemy do niego prośbę o odbiór. Naliczamy też koszty usunięcia. Nośniki nieodebrane lub takie, których właściciela nie udało się ustalić, są sukcesywnie utylizowane (w 2017 roku 408 szt.).
Kontrola NIK
Jakość prowadzonych przez nas działań w obrębie pasa drogowego oceniła Najwyższa Izba Kontroli. W raporcie opublikowanym pod koniec ubiegłego roku NIK pozytywnie oceniła wypracowanie sformalizowanych procedur dotyczących umieszczania reklam w pasie drogowym oraz prawidłowe obliczenie opłat z tego tytułu. Warszawa – obok Gdańska i Sieradza – znalazła się w gronie miast z najmniejszą liczbą nielegalnych reklam w pasie drogowym. NIK podkreśliła też, że w stolicy wydano najwięcej decyzji nakładających kary za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia lub za naruszenie zezwoleń, co podkreśla skuteczność prowadzonych przez nas kontroli. Izba zwróciła również uwagę na stosowane przez nas rozwiązanie, polegające na niewydawaniu zezwoleń na umieszczenie w pasie drogowym reklam na samochodach i przyczepach oraz reklam wielkoformatowych (o powierzchni przekraczającej 12 m kw.). Doceniono też istnienie punktów informacji płatnej (w ramach Miejskiego Systemu Informacji) – jako legalnej i uporządkowanej alternatywy dla reklamodawców.