Skrzyżowania z ulicami Odrodzenia i Alpejską nie należały do bezpiecznych. Kierowcy często wykorzystywali długi i prosty odcinek ul. Kajki do rozpędzania się ponad dozwoloną prędkość. Nie zważali na przejścia dla pieszych, które z uwagi na bliskość szkoły są uczęszczane przez dzieci. Teraz to się zmieni za sprawą nowych sygnalizacji. Ich budowa była pierwszą inwestycją zrealizowaną ze środków programu „Droga na szóstkę”, który służy poprawie bezpieczeństwa przy szkołach.
Powstały azyle
Światła objęły całe skrzyżowania ul. Kajki z ulicami Odrodzenia i Alpejską – wraz z przejściami dla pieszych przez ul. Kajki. Zebry wyposażyliśmy w azyle dla pieszych z wyspą rozdzielającą kierunki ruchu. Zmieniliśmy też lokalizację przystanków autobusowych tuż przy szkole. Zamiast za skrzyżowaniem z ul. Odrodzenia, autobusy zatrzymują się przed nim. Natomiast przy przystanku przed ul. Alpejską – po wschodniej stronie ul. Kajki – wybudowaliśmy zatokę autobusową.
Tam, gdzie powstały azyle, jezdnia została poszerzona. Inwestycja oznaczała także położenie nowej nawierzchni na skrzyżowaniach. W ich rejonie wymieniliśmy też chodniki. Przed przejściami dla pieszych zamontowaliśmy pasy ostrzegawcze i płyty prowadzące. Dzięki temu zwiększyło się bezpieczeństwo osób niewidomych i niedowidzących.
Kolejne sygnalizacje
Pod koniec lipca zakończyliśmy budowę nowej sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. Komitetu Obrony Robotników z ul. Zarankiewicza. Światła poprawiły bezpieczeństwo na przejściu przez ul. KOR, gdzie piesi muszą pokonać dwie jezdnie po dwa pasy ruchu.
W ciągu najbliższych dni powinien nastąpić odbiór techniczny sygnalizacji wybudowanej na trzech przejściach na ul. Kijowskiej w rejonie Dworca Wschodniego. Ze względu na duży zakres prac, nieco dłużej trzeba będzie poczekać na nowe światła na skrzyżowaniu alei Krakowskiej z ul. Lipowczana. Zakończenie ich budowy planowane jest na przełom września i października.
Audyt bezpieczeństwa przejść
Wszystkie wspomniane przejścia są jednymi z najniżej ocenionych w przeprowadzonym przez ZDM audycie bezpieczeństwa przejść dla pieszych. Do tej pory zbadaliśmy ponad 3 tysiące zebr. Na podstawie wyników audytu planujemy działania związane z poprawą bezpieczeństwa – budowę sygnalizacji świetlnej, budowę rond, azyli, progów zwalniających czy innych elementów uspokojenia ruchu.
Na podstawie audytu wytypowane zostały już kolejne lokalizacje, gdzie planowana jest sygnalizacja świetlna. Trwa projektowanie kolejnych 10 sygnalizacji. Na początku czerwca zostały podpisane umowy z wykonawcami. Większość projektów powinna powstać do końca roku, co umożliwi budowę świateł w 2021 r.
Będą to przejścia przez:
- ul. Marszałkowska w rejonie ul. Senatorskiej
- al. Reymonta w rejonie ul. Żbikowianka
- al. Krakowską w rejonie ul. Tapicerskiej
- ul. Czecha w rejonie ul. Wierzchowskiego i ul. Czecha w rejonie ul. Wawerskiej
- ul. Połczyńską w rejonie ul. Lustrzanej
- ul. Człuchowską w rejonie ul. Okolicznej
- ul. Gandhi w rejonie ul. Hirszfelda
- ul. KOR w rejonie ul. Radarowej
- ul. Krasińskiego w rejonie ul. Wybrzeże Gdyńskie