Ul. Kondratowicza coraz bliżej nowego wyglądu - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Menu główne

22-11-2022

Ul. Kondratowicza coraz bliżej nowego wyglądu

Za nami kolejny etap prac związanych z przebudową ul. L. Kondratowicza. W miniony weekend położyliśmy warstwę ścieralną asfaltu na skrzyżowaniu z ul. Chodecką, a następnie umożliwiliśmy przejazd obiema jezdniami ul. L. Kondratowicza na odcinku między Chodecką a św. Wincentego.

Ul. L. Kondratowicza całkowicie zmienia się na całym kluczowym odcinku, czyli między ulicami Rembielińską a św. Wincentego. Metamorfoza jest wynikiem budowy drugiej linii metra na Targówek. Przedłużenie trasy podziemnej kolei na Bródno zakończyło się dwa miesiące temu, teraz trwa finalizacja prac na powierzchni – przeobrażania jednej z głównych arterii dzielnicy w zupełnie nową „aleję tysiąca drzew”.

Otwarte skrzyżowanie

Prace drogowe na ul. L. Kondratowicza toczą się od zeszłego roku. Jako pierwsze zostały przeprowadzone przez wykonawcę metra, firmę Gülermak – w miejscu stacji Kondratowicza i Bródno, czyli na skrzyżowaniach z ulicami św. Wincentego i Rembielińską. Dopiero w kwietniu, po zlikwidowaniu zaplecza budowy metra, rozpoczęły się te nadzorowane przez nas, na fragmencie między stacjami. Najpierw wiązały się z profilowaniem terenu przyszłych jezdni, a następnie z układaniem krawężników oraz wykonywaniem podbudowy i asfaltowaniem; budowane były też nowe zatoki autobusowe. Obecnie roboty są na ostatniej prostej. W miniony weekend położona została ostatnia, ścieralna warstwa asfaltu na skrzyżowaniu z ul. Chodecką. Tym samym skrzyżowanie to od poniedziałku, 21 listopada, stało się przejezdne.

Zakończyły się również prace „asfaltowe” na północnej jezdni ul. L. Kondratowicza od Chodeckiej do św. Wincentego. Na tym odcinku kierowcy mogą już poruszać się w obu kierunkach. Otwarta jest także południowa jezdnia między ulicami Łabiszyńską a Chodecką, dzięki czemu możliwy stał się bezpośredni dojazd ul. L. Kondratowicza od Rembielińskiej w stronę Mazowieckiego Szpitala Bródnowskiego. Nadal zamknięta pozostaje północna jezdnia od Chodeckiej do Łabiszyńskiej. Ruch w kierunku tej drugiej ulicy prowadzi objazdami ulicami Chodecką, Wyszogrodzką i Rembielińską lub Łojewską i Łabiszyńską. Jednak do posesji po północnej stronie ulicy, tak jak do tej pory, można dojechać jezdnią południową.

 

Sygnalizacje, oświetlenie i zieleń 

Przebudowa głównej arterii Bródna składa się z kilku komponentów. Jednym z nich jest budowa sygnalizacji w pięciu lokalizacjach w ciągu ul. L. Kondratowicza: na skrzyżowaniach z ul. Łabiszyńską i ul. Chodecką, na wjeździe pod Mazowiecki Szpital Bródnowski, a także na dwóch przejściach dla pieszych. W tych wszystkich miejscach stoją już maszty sygnalizacyjne, a zamontowane na nich sygnalizatory czekają na uruchomienie w trybie docelowym. Stanie się to w momencie, kiedy cała ulica będzie gotowa do puszczenia ruchu w docelowym kształcie.

Przed rozpoczęciem budowy drugiej linii metra skrzyżowania z ulicami Łabiszyńską i Chodecką były wyposażone w sygnalizacje. Jednak ze względu na zmianę układu jezdni, chodników i tras rowerowych, konieczna okazała się budowa nowych świateł. Będą dopasowane do nowego kształtu ul. L. Kondratowicza i dlatego, a także aby poprawić bezpieczeństwo, sygnalizacja będzie sterowała ruchem przy wjeździe pod szpital.

 

Po przebudowie ul. L. Kondratowicza będzie lepiej doświetlona. Do finału zmierza wymiana oświetlenia, usuwane są ostatnie betonowe latarnie.

Na nowych, stalowych słupach oświetleniowych montowane są ledowe oprawy. Po zmroku drogę kierowcom, rowerzystom i pieszym na chodnikach rozjaśniać będą nie SAVY, a Artery, które są efektem osobnego postępowania dla tej ulicy. W sumie zamontowane zostaną 282 latarnie – 90 wysokich na 11 m przy jezdniach między ulicami Rembielińską a św. Wincentego oraz 192 o wysokości od 4,4 do 6 m przy chodnikach i ścieżkach rowerowych. Nowa będzie także cała infrastruktura oświetleniowa, czyli cztery szafy sterujące oświetleniem oraz 6 km okablowania.

Ostatni, ale nie mniej istotny element przebudowy ul. L. Kondratowicza stanowi zieleń. Do rosnących tam wcześniej 300 drzew i ponad 200 kolejnych posadzonych przez Metro Warszawskie dołączane są kolejne, nasze. Posadzimy ich w sumie 491 – będzie to 39 platanów klonolistnych, 129 jesionów wyniosłych, 71 lip srebrzystych ‘Varsaviensis’, 2 lipy drobnolistne ‘Greenspire’, 208 klonów zwyczajnych, 2 jabłonie, 7 kasztanowców czerwonych, 21 wiśni piłkowanych i 12 ambrowców balsamicznych. Nowe nasadzenia, lokowane po obu stronach ulicy oraz w pasie dzielącym na jej środku, są wzbogacane o krzewy, pnącza, trawniki i łąki kwietne. Powstanie także 13 ogrodów deszczowych.

WAŻNE

Harmonogram robót zakłada otwarcie wszystkich jezdni ul. L. Kondratowicza do końca 2022 r. Ostatnie prace, inne niż drogowe, czyli związane m.in. z zielenią, zostaną ukończone w pierwszej połowie 2023 r.

Powered by Projectic.pl