– Ulica Sokratesa na Bielanach przejdzie zdecydowaną przemianę. Będzie bezpieczna i wygodna. Biuro Zarzadzania Ruchem Drogowym zatwierdziło właśnie projekt nowej organizacji ruchu, a Zarząd Dróg Miejskich przygotowuje się już do zlecenia prac. Prace przeprowadzi miejski Zakład Remontów i Konserwacji Dróg, będzie miał na to pięć miesięcy – informuje Michał Olszewski, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.
Ruch na ul. Sokratesa zostanie uspokojony. Na większej części jej długości samochody będą korzystały z jednego pasa ruchu w każdą stronę, a jezdnia się poszerzy tylko na skrzyżowaniach z ulicami Kasprowicza i Wólczyńską.
– Dziś kierowcy mają do dyspozycji po dwa pasy, co skłania niektórych do wyprzedzania na przejściach dla pieszych i przekraczania dozwolonej prędkości. Zmienimy to m.in. poprzez „esowanie”, czyli wyznaczenie miejsc do parkowania raz po jednej, raz po drugiej stronie – zdradza Tamás Dombi, dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym.
Na wysokości ul. Kaliszówka i ul. Petofiego skrzyżowania zostaną zamienione na ronda, a na kilku odcinkach ulicy pojawi się pas dzielący miedzy jezdniami.
– To wszystko sprawi, że wypadki spowodowane nadmierną prędkością, a także wyprzedzaniem kierowcy na drugim pasie, staną się niemożliwe. Zamontowane tam dwa lata temu progi zwalniające zostaną usunięte, bo będą już niepotrzebne – dodaje dyrektor.
Dwa razy szerszy chodnik
Wszystkie istniejące przejścia dla pieszych przez ul. Sokratesa będą skrócone i zabezpieczone azylem. Powstanie też nowe przejście na wysokości budynku nr 13. Mieszkańcy zyskają szerszy chodnik po północno-zachodniej stronie, gdzie koncentrują się wszystkie sklepy i punkty usługowe. Dziś chodzi się tam wąskim chodnikiem, obok którego bez żadnej separacji przebiega równie wąska droga rowerowa. Po zmianach chodnik zostanie dwukrotnie poszerzony, a droga rowerowa powstanie bliżej jezdni i będzie oddzielona od pieszych pasem zieleni. Po stronie południowo-wschodniej, gdzie jest szeroki i mniej uczęszczany chodnik, zaplanowano ciąg pieszo-rowerowy.
Ul. Sokratesa się zazieleni. Do istniejących drzew dołączą wspomniane wyżej pasy niskiej zieleni i ogrody deszczowe, które będą separować różne rodzaje ruchu.
Uzupełnieniem zmian będzie remont nawierzchni, a także całkowita wymiana oświetlenia – zarówno słupów, jak i opraw (na ledowe). Prace związane z latarniami już trwają.
Nowe miejsce, nowa ulica
Ulica Sokratesa, która jeszcze dwie dekady temu przebiegała przez rubieże Warszawy, dziś jest centrum gęsto zamieszkanej dzielnicy ze starszym osiedlem pełnym zieleni i terenów rekreacyjnych po stronie południowo-wschodniej, a także nowych osiedli, sklepów i punktów usługowych po stronie północno-zachodniej. Po zmianach zostanie dostosowana do nowego otoczenia.
Stanie się bezpieczniejsza, a podobny wypadek jak ten, który miał tam miejsce jesienią 2019 r., już nie będzie mógł się wydarzyć. Warto pamiętać, że od 2015 r. do momentu tego tragicznego zdarzenia doszło tam do kilkunastu wypadków, w tym kilku potrąceń pieszych. Jesienią 2019 r. zamontowano tam progi zwalniające, by zdarzenie z takimi konsekwencjami nie mogło się już powtórzyć. Ale było to rozwiązanie tymczasowe, które choć uniemożliwiło rozwijanie nadmiernej prędkości, to jednak nie powstrzymywało kierowców np. przed wyprzedzaniem na przejściach dla pieszych.
Nowa ulica będzie również wygodniejsza dla okolicznych mieszkańców. Rozwiązane bowiem zostaną kłopoty z wąskim, zatłoczonym chodnikiem (na co często skarżyli się mieszkańcy), trudnością z przejściem na drugą stronę czy niepełnym oświetleniem po zmroku.
Stan obecny ul. Sokratesa:
Projekt stałej organizacji ruchu – cz. 1
Sokratesa (Wólczyńska - Kasprowicza) - SOR zatw. (aktualizacja) 2021Projekt składa się z dwóch stron. Przycisk do przewijania znajduje się w lewym dolnym rogu okna.