– Most pieszo-rowerowy odmieni wygląd centrum stolicy – zbliżając do siebie śródmiejskie bulwary z Pragą. Jest to ważny etap projektu Nowe Centrum Warszawy, który podnosi jakość przestrzeni miejskich po obu stronach Wisły. Most pozytywnie wpłynie na funkcjonalność okolicy ul. Okrzei na Pradze. Po zakończeniu przebudowy – ta ulica i jej okolice całkowicie zmienią swój charakter – mówił wiosną zeszłego roku podczas otwarcia nowej przeprawy przez Wisłę prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Po zakończeniu prac projektowych ogłosiliśmy przetarg na modernizację tej praskiej ulicy. Właśnie otworzyliśmy oferty 4 zainteresowanych wykonawców. Ich propozycje są bardzo dobre, wszystkie mieszczą się w przedziale 20 – 23,5 mln zł i są ok. 30 proc. niższe od założonego przez nas kosztorysu. Teraz przystępujemy do ich analizy, tak żeby wybrać jak najlepszą. Jest z czego wybierać.
Po zakończeniu przebudowy ul. Okrzei stanie się przestrzenią z priorytetem dla pieszych i rowerzystów – zamiast asfaltu będzie tu estetyczna, kamienna nawierzchnia i szpalery drzew. Dla samochodów i autobusów zostanie jeden pas – ruch, tak jak dotychczas, będzie odbywał się jednokierunkowo. Z kolei po północnej stronie ul. Okrzei powstanie dwukierunkowa droga rowerowa, a po obu stronach szerokie deptaki dla pieszych i miejsce na ogródki gastronomiczne.
-
Zobacz ulicę Okrzei po przebudowie
-
👷 Schemat przekroju ulicy - kliknij, aby rozwinąć
Infografiki można też pobrać na dole strony.
-
🛣️ Projekt organizacji ruchu - kliknij, aby rozwinąć
Okrzei (Wybrzeże Szczecińskie - Jagiellońska) - SOR 2024 ZDMProjekt można też pobrać na dole strony. To element całej dokumentacji przetargowej.
Wykonawca wybrany w przetargu będzie miał po podpisaniu umowy 17 miesięcy na wykonanie wszystkich prac.
Co się zmieni?
Rozbudowa obejmie odcinek od ul. Wybrzeże Szczecińskie do ul. Jagiellońskiej. Główne zmiany to:
- zredukowanie ruchu samochodowego: na Okrzei pozostanie jeden pas ruchu w jednym kierunku, co poprawi bezpieczeństwo i stworzy dodatkową przestrzeń na inne elementy infrastruktury oraz zieleń;
- droga dla rowerów: powstanie dwukierunkowa droga rowerowa z nawierzchnią asfaltową i kamienną, która będzie przedłużeniem dla – istniejącej już w tej części miasta – rozbudowanej sieci dróg rowerowych;
- bezpieczniejsze skrzyżowania: wyniesione tarcze na skrzyżowaniach z ulicami Panieńską, Krowią i Sierakowskiego poprawią bezpieczeństwo uczestników ruchu;
- przestrzeń dla pieszych: chodniki, przejścia i zjazdy zostaną przebudowane, by były wygodne i bezpieczne dla pieszych, pojawi się też miejsce na ogródki gastronomiczne.
Przebudowa obejmie również modernizację sieci wodno-kanalizacyjnej, energetycznej oraz oświetleniowej.
Nowe drzewa i mała architektura
Jednym z priorytetów inwestycji jest troska o środowisko. W ramach przebudowy zostaną posadzone 74 nowe drzewa, które będą tworzyły szpalery. W planach są też nowe rabaty kwiatowe, krzewy i mała architektura. Wybrana roślinność będzie dostosowana do warunków miejskich. Na Okrzei pojawi się między innymi grusza drobnoowocowa i klon czerwony. Drzewa posadzone zostaną w modułach (klatkach) antykompresyjnych. To rozwiązanie sprawdziło się już m.in. na placu Pięciu Rogów i jest obecnie wprowadzane na placu Centralnym. Nie oznacza to oczywiście rezygnacji z trawników i krzewów tworzących małe kameralne skwery.
Inwestycja z myślą o przyszłości
Przebudowa ul. Okrzei to ważny krok w stronę zrównoważonego rozwoju miasta po obu brzegach Wisły. Podobnie jak w przypadku realizowanych już inwestycji w ramach Nowego Centrum Warszawy wykorzystane zostaną nowoczesne rozwiązania, wysokiej jakości materiały, dorodna zieleń i estetyczna mała architektura.
Co dalej?
Kolejnym etapem działań w ramach Nowego Centrum Warszawy na prawym brzegu Wisły będzie konkurs na opracowanie koncepcji przebudowy ulic, placów i zieleńców w centralnej części obszaru Starej Pragi. W najbliższym czasie Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy ogłosi konkurs, który obejmie m.in. plac pomiędzy ulicą Okrzei i Kłopotowskiego, ulicę Floriańską oraz pl. Weteranów 1863 r. Jego głównym celem będzie wyłonienie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej, która w jak największym stopniu umożliwi poprawę jakości i dostępności przestrzeni publicznej oraz ułatwienie komunikacji pieszej i rowerowej w tym obszarze.
Aktualizacja
Ten artykuł został zaktualizowany 17 kwietnia 2025 r. o informację o otworzeniu ofert w przetargu.