Uspokajamy ruch na Białołęce - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

23-10-2025

Uspokajamy ruch na Białołęce

Spokojniej znaczy bezpieczniej. Według tej zasady wdrażamy zmiany na wielu białołęckich ulicach. Dzięki spowolnieniu ruchu poprawiamy bezpieczeństwo wszystkich, a przede wszystkim pieszych. Wprowadziliśmy już niezbędne korekty na pierwszych ulicach. Na kolejnych już pracujemy.

Mniejsza prędkość to większe bezpieczeństwo. Bezpieczeństwo to z kolei nasz priorytet. Dlatego też stosujemy różne rozwiązania, które zmuszają kierowców do zdjęcia nogi z gazu, przede wszystkim w miejscach, gdzie zbyt szybka jazda może być tragiczna w skutkach. Tak właśnie rozwiązania wdrażamy na ulicach Białołęki.

Pierwsze ulice już bezpieczniejsze

Niedawno zakończyliśmy prace na ulicach Wałuszewskiej i Szamocin. Pierwsza to prosta ulica prowadząca przez las. Druga – również stosunkowo prosta – prowadzi natomiast przez osiedle domów jednorodzinnych. Obie są drogami o mniejszym natężeniu ruchu. To wszystko może sprawiać, że kierowcy chętniej będą jeździć na nich z większymi prędkościami.

Aby uniemożliwić jazdę ze zbyt wysoką prędkością, na ulicach Wałuszewskiej i Szamocin pojawiły się szykany. Na ul. Szamocin zamontowaliśmy je na wysokości ul. Szamocin 9 i 27 oraz ul. Orneckiej. Z kolei ul. Wałuszewska jest przedłużeniem ul. Szamocin. Aby zachować spójność, zrezygnowaliśmy z jednego progu za ul. Pocztową i zamontowaliśmy szykany.

Szykany to fizyczne elementy na drogach, których zadaniem jest naprzemienne zwężanie jezdni. Nieco wykrzywiony tor jazdy zmusza kierowców do ostrożniejszej i wolniejszej jazdy. Tym samym zmniejsza się ryzyko wypadków. Dziś szykany są już na obu ulicach i nie pozwalają kierowcom zbytnio się rozpędzić. Jednocześnie zdajemy sobie sprawę, że nie rozwiążą wszystkich problemów na ul. Szamocin i Wałuszewskiej.

Docelowo potrzebna jest tam budowa chodnika. Na zastosowanie doraźnych rozwiązań spowalniających ruch do tego czasu nalegali mieszkańcy oraz w ich imieniu radni. Według pomiaru z 2018 roku 15% kierowców jeździło ul. Wałuszewską z prędkością wyższą niż ok. 80 km/h, mimo że dozwolona wynosi 50 km/h. Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta przystępuje już do projektowania chodnika. Inwestycja będzie wymagała m.in. wykupu prywatnych gruntów wzdłuż jezdni.

Kolejne zmiany już w drodze

W międzyczasie rozpoczęliśmy wprowadzać zmiany z zakresu bezpieczeństwa na kolejnych białołęckich ulicach. Dużo będzie się dziać na ul. Mehoffera – osi dzielącej zachodnią część dzielnicy na Tarchomin i Nowodwory. Pojawią się na niej progi zwalniające. Zaplanowaliśmy je w rejonie ośmiu skrzyżowań w ciągu niemal całej ulicy. Powstaną przy ulicach: Majolikowej, Chęcińskiej, Ceglanej, Talarowej, Książkowej, Podgórnej, Bieszczadzkiej oraz Czeremchowej. Poprawimy także progi przy ul. Stagiewnej.

Skuteczność progów udowadnialiśmy ostatnio przy okazji zmian na ul. Vogla. Wymuszają na kierowcach obniżenie prędkości w newralgicznych pod względem bezpieczeństwa miejscach na drodze. Stosowane przed przejściami znacząco zwiększają bezpieczeństwo pieszych. Taki będzie właśnie ich cel przy niemal wszystkich wymienionych skrzyżowaniach.

W ciągu ul. Mehoffera przy wspomnianych ulicach znajduje się łącznie 10 zebr, z których żadna w audycie bezpieczeństwa przejść dla pieszych nie otrzymała oceny wyższej niż 3 w skali 0-5. Trzy z nich oceniono na 0 (Majolikowa, Ceglana, Czeremchowa), dwie na 1 (Chęcińska, Talarowa), trzy na 2 (Książkowa, Podgórna) oraz kolejne dwie na 3 (Talarowa, Stagiewna). Po montażu progów na wszystkich będzie zdecydowanie bezpieczniej. Natomiast w przypadku ul. Bieszczadzkiej progi poprawią bezpieczeństwo na wyjeździe z niej oraz z ul. Połoniny.

Progi i szykany w jednym

Pracujemy także nad zmianami na ulicach Piwoniowej, Polnych Kwiatów i Ołówkowej. To długie proste drogi i wielu kierowców przekraczało tam dozwoloną prędkość. Na ul. Piwoniowej według pomiarów z 2023 roku 15% kierowców jeździło z prędkością wyższą niż 63-68 km/h. Z kolei na ul. Ołówkowej pomiary z lat 2018 i 2022 wskazywały na prędkości wyższe niż 66-69 km/h.

Ulice te są jednocześnie poprzecinane skrzyżowaniami z pomniejszymi drogami oraz wyjazdami z przylegających posesji. Mamy też na nich przejścia dla pieszych – w rejonie Chlubnej (ocena 2), Ołówkowej 21 (ocena 2), i przy skrzyżowania Ołówkowej i Bohaterów (ocena 3). Nie dziwią więc docierające do nas prośby radnych o montaż progów na tych ulicach.

Progi mają swoje niewątpliwe zalety. Natomiast dla wzmocnienia efektu na wspomnianych ulicach postanowiliśmy połączyć je z szykanami. Poza okolicą skrzyżowań i przystanków autobusowych – gdzie zamontujemy standardowe progi – w pozostałych miejscach zwęzimy punktowo jezdnię, a pomiędzy wyspami zamontujemy spowalniacz. Takie szykany z progami pojawiają się na ulicach Piwoniowej i Polnych Kwiatów między ulicami Chlubną a Brzozowy Zagajnik oraz na ul. Ołówkowej od ul. Parowozowej do ul. Bohaterów.

Rondo na ruchliwym skrzyżowaniu

Zmiany czekają jeszcze skrzyżowanie ul. Bohaterów z ulicami Czołową i Messal. To duże skrzyżowanie bez sygnalizacji o szerokich wlotach z ruchliwych ulic, na którym znajdują się cztery przejścia. Teraz powstaje na nim doraźne rondo. To nie tylko sposób na poprawę bezpieczeństwa, ale również na upłynnienie ruchu.

W ramach nowego ronda zrezygnujemy z osobnego lewoskrętu na zachodnim wlocie z ul. Bohaterów. W jego miejscu powstanie azyl. Dzięki temu skrócimy prowadzące przez ulicę przejście. Podobnie będzie w przypadku prawoskrętu i zebry na wlocie z ul. Czołowej. Tam wyznaczymy strefę wyłączoną z ruchu. Ponadto tor jazdy przed oboma wlotami zostanie wykrzywiony, co skłoni kierowców do zwolnienia przed skrzyżowaniem. Zawężone zostaną również zjazdy z ronda, a przed drugą zebrą przez ul. Bohaterów zamontujemy próg.

Wymienione zmiany to wynik audytu bezpieczeństwa przejść dla pieszych bez sygnalizacji. Zobowiązaliśmy się do wdrożenia doraźnych rozwiązań na najbardziej niebezpiecznych przejściach – do czasu opracowania stałych zmian. Na tym skrzyżowaniu najgorzej oceniona została zebra przez południowo-zachodni wlot z ul. Bohaterów. Otrzymała ocenę 0. Audytorzy zwracali uwagę właśnie na jej długość i liczbę pasów do pokonania przez pieszych. Podobne uwagi mieli do ocenionych na 2 przejść przez ul. Czołową oraz drugiego przez ul. Bohaterów.

Jeszcze wrócimy

Ulicę Bohaterów czekają jeszcze dalsze zmiany. Planujemy jej przebudowę niemal od wspomnianego skrzyżowania do ul. Wałuszewskiej. Odnowimy chodniki oraz jezdnię. Trwają już przygotowania do ogłoszenia przetargu, który obejmie również chodnik w rejonie skrzyżowania ulic Wałuszewskiej i Żyrardowskiej. W przyszłym roku przebudowę czeka też skrzyżowanie ulic Płochocińskiej i Szamocin. Projekt dla tych zmian już powstaje. Tutaj również chcemy przebudować chodniki oraz jezdnię, poprawiając przy tym ich geometrię.

Powered by Projectic.pl