Uspokoiliśmy ruch na Umińskiego - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

11-05-2016

Uspokoiliśmy ruch na Umińskiego

Montaż progów wyspowych uspokoił ruch na ul. Umińskiego. Jest bezpieczniej, co potwierdziły radarowe pomiary prędkości. W rejonie przejścia dla pieszych przeciętna prędkość jest mniejsza o połowę niż przed progami zwalniającymi.

Progi spowalniające zamontowaliśmy w rejonie szkoły, przed przejściem dla pieszych. Projekt montażu progów jako doraźnej poprawy bezpieczeństwa spotkał się z akceptacją stołecznej policji i został zatwierdzony przez Inżyniera Ruchu m. st. Warszawy. Doświadczenia z innych ulic pokazują, że jest to rozwiązanie skutecznie poprawiające bezpieczeństwo pieszych i uspokajające ruch samochodowy.

Potwierdzają to również badania, przeprowadzone przez nas 5 maja, między godziną 9.45 a 13.15. Punkty radarowego pomiaru prędkości chwilowej rozstawione były w 4 miejscach: z kierunku zachodniego (od strony ulicy Fieldorfa) przed znakiem ograniczenia prędkości do 30 km/h oraz za progami zwalniającymi, przed przejściem dla pieszych. W kierunku przeciwnym (południowo-wschodni, od ul. Bora-Komorowskiego) pierwszy pomiar prędkości dokonywaliśmy za tuż znakiem ograniczenia prędkości do 30 km/h oraz za progami zwalniającymi, przed przejściem dla pieszych.

Co widać z pomiarów? Montaż progów znacząco wpłynął na ograniczenie prędkości na ulicy Umińskiego. Przeciętna prędkość pojazdów jadących od strony ul. Fieldorfa wynosi 51 km/h,  jednak po przejechaniu progu, na przejściu dla pieszych już tylko 23 km/h. W przeciwnym kierunku kierowcy zwalniają z 47 km/h przed progiem do 27 km/h za progiem.

Ważne jest to, że fizyczne uspokojenie ruchu działa niemal na wszystkich kierowców. Bezpośrednio przed przejściem dla pieszych 85% kierowców od strony ul. Fieldorfa jechało z prędkością nie większą niż 33,7 km/h, natomiast w przeciwnym kierunku 85% kierowców nie przekraczało prędkości 38 km/h.

Montaż progów zwalniających eliminuje ryzyko utraty życia. Wg danych Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego uderzenie w pieszego przy prędkości pojazdu 30 km/h daje ponad 90% szans na przeżycie wypadku. Przy prędkości 50 km/h (czyli takiej, z jaką poruszały się tu pojazdy przed montażem progów) szanse przeżycia spadają do 40-60%. Przy prędkości większej niż 70 km/h nie ma praktycznie szans na przeżycie wypadku. Montaż progów sprawił, że rozwinięcie takiej prędkości na przejściu dla pieszych stało się praktycznie niemożliwe – żaden z kilku tysięcy zmierzonych pojazdów nie przekroczył 49 km/h w kierunku południowo-wschodnim i 57 km/h w kierunku zachodnim.

Progi pojawiły się na ul. Umińskiego na wniosek mieszkańców, obawiających się kolejnych potrąceń pieszych (do głośnego wypadku doszło tutaj w marcu). Jest to rozwiązanie, które pozwoliło szybko i doraźnie poprawić sytuację pieszych na przejściu. Jednocześnie pracujemy nad długofalowymi zmianami poprawiającymi bezpieczeństwo ruchu drogowego w tym rejonie. Podpisaliśmy umowę na wykonanie audytu BRD, który obejmie wszystkie przejścia dla pieszych na ul. Abrahama, Umińskiego, Meissnera. Jeśli tak wskaże audyt, jesteśmy gotowi na kolejne zmiany – polegające np. na zwężeniu tych ulic do 1 pasa ruchu, przeznaczając zewnętrzne pasy na parkowanie.

Powered by Projectic.pl