Przestrzeń miejska powinna być komfortowa i dostępna dla wszystkich. Obniżanie krawężników czy montaż płyt ostrzegawczych lub pasów prowadzących to zazwyczaj niezbyt wielkie inwestycje, ale istotne zwłaszcza dla lokalnej społeczności. To właśnie one niwelują bariery architektoniczne i sprawiają, że wzrastają komfort oraz bezpieczeństwo osób starszych czy z niepełnosprawnościami, ale także rodziców z wózkami, rowerzystów i pieszych.
Chodniki, krawężniki i stojaki
W tym roku w pierwszej kolejności rozwiązujemy te problemy, które zgłosili nam mieszkańcy m.in. za pośrednictwem Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19115. Spora ich część dotyczyła Żoliborza, dlatego uznaliśmy, że ta dzielnica będzie trzecią w tym roku po Ursusie i Mokotowie, w której przeprowadzimy prace. Te rozpoczną się w przyszłym tygodniu – ekipy działające w terenie mieszkańcy powinni napotkać już w poniedziałek.
Usuwanie barier architektonicznych na Żoliborzu będzie koncentrowało się przeważnie na remoncie chodników i obniżaniu oraz regulacji krawężników. Trotuary wyremontujemy m.in. na dwóch skrzyżowaniach ul. Gdańskiej i na skrzyżowaniu ulic Broniewskiego i Włościańskiej, a elementy wyznaczające krawędź jezdni obniżymy do poziomu nawierzchni m.in. na ul. Krasińskiego (3 lokalizacje) i skrzyżowaniu ulic Broniewskiego i Braci Załuskich. W znacznej większości miejsc, w których przewidzieliśmy likwidację barier, wymienimy lub położymy nowe żółte płyty z wypustkami – ostrzegające osoby niewidome i niedowidzące przed wejściem na jezdnię. Zainstalujemy także łącznie 21 stojaków rowerowych w 8 lokalizacjach.
Więcej zlikwidowanych barier
Udogodnienia wprowadzamy nie tylko w pojedynczych miejscach, lecz także podczas kompleksowych remontów czy przebudów dróg. Najlepszym przykładem jest wyznaczenie naziemnych przejść dla pieszych wokół ronda Dmowskiego – realizacja tej inwestycji trwa od początku sierpnia. Zebry powstaną na wysokości ulic: Widok, Poznańskiej, Nowogrodzkiej i Parkingowej. Dzięki nim piesi nie będą zmuszeni korzystać ze schodów.
Gdzie co zrobimy:
- skrzyżowanie ulic Gdańskiej i Trószyńskiego – remont chodnika po wschodniej stronie ul. Gdańskiej, montaż betonowych płyt ostrzegawczych przy przejściu dla pieszych i naklejenie pasów ostrzegawczych przy schodach prowadzących pod kościół,
- skrzyżowanie ulic Gdańskiej i Dembińskiego – remont chodnika po wschodniej stronie ul. Gdańskiej, montaż płyt ostrzegawczych,
- skrzyżowanie ulic Gdańskiej i Paska – obniżenie i regulacja krawężnika na przejściach i w jednym z narożników, montaż i wymiana płyt ostrzegawczych,
- skrzyżowanie ulic Gdańskiej i Bieniewieckiej – regulacja krawężnika, wymiana płyt ostrzegawczych, instalacja 2 stojaków rowerowych,
- skrzyżowanie ul. Gdańskiej i pl. Kuronia – regulacja krawężników, wymiana płyt ostrzegawczych,
- ul. Włościańska 52 – montaż płyt ostrzegawczych,
- ul. Włościańska 29 – likwidacja ścieku przy krawężniku,
- skrzyżowanie ulic Broniewskiego i Włościańskiej – remont schodów i chodnika, montaż płyt ostrzegawczych,
- skrzyżowanie ulic Broniewskiego i Elbląskiej – remont wyspy (położenie nowych płyt betonowych 50 cm x 50 cm i montaż płyt ostrzegawczych),
- skrzyżowanie ulic Broniewskiego i Braci Załuskich – montaż płyt ostrzegawczych i obniżenie krawężnika,
- skrzyżowanie ulic Broniewskiego i Krasińskiego – wymiana krawężnika i płyt ostrzegawczych, instalacja 3 stojaków rowerowych na wysokości budynku Krasińskiego 37,
- ul. Broniewskiego 7 – instalacja 4 stojaków rowerowych,
- ul. Krasińskiego 24 – instalacja 4 stojaków rowerowych oraz 2 stojaków rowerowych przy przystanku autobusowym „Ks. Popiełuszki 06”,
- ul. Krasińskiego 21 – obniżenie krawężnika na przejściach przy skrzyżowaniu, wymiana płyt ostrzegawczych i instalacja 2 stojaków rowerowych,
- ul. Krasińskiego 27 – regulacja nawierzchni przy zjeździe i obniżenie krawężnika,
- skrzyżowanie ulic Krasińskiego i Kochowskiego – montaż płyt ostrzegawczych i obniżenie krawężnika przy jezdni,
- skrzyżowanie ulic Krasińskiego i Karpińskiego – montaż płyt ostrzegawczych, regulacja krawężnika oraz instalacja 2 stojaków rowerowych,
- skrzyżowanie ulic Krasińskiego i Dziennikarskiej – montaż płyt ostrzegawczych i regulacja krawężnika,
- skrzyżowanie ulic Czaki i Słowackiego – montaż płyt ostrzegawczych, remont chodnika i regulacja krawężnika przy przejściu przez jezdnię,
- skrzyżowanie ulic Szczepankowskiego i Słowackiego – montaż płyt ostrzegawczych przy przejściu przez jezdnię i torowisko tramwajowe,
- ul. Cieszkowskiego 1/3 – instalacja 2 stojaków rowerowych,
- skrzyżowanie ulic Mickiewicza i gen. Zajączka – regulacja wysokościowa nawierzchni z kostki granitowej,
- skrzyżowanie ulic Andersa i Nowolipie – regulacja płyt ścieku chodnikowego i chodnika, montaż i wymiana płyt ostrzegawczych.
Ursus był pierwszą dzielnicą, w której w tym roku usunęliśmy bariery architektoniczne.
Na Mokotowie bariery architektoniczne zlikwidowaliśmy w 21 lokalizacjach.