Usuwamy bariery architektoniczne - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

21-01-2016

Usuwamy bariery architektoniczne

Z okazji Dnia Babci i Dziadka składamy najserdeczniejsze życzenia. To dobry moment na podsumowanie naszych działań związanych z usuwaniem barier architektonicznych. Realizujemy je nie tylko dla osób z niepełnosprawnościami, z dysfunkcją ruchową, rodziców z wózkami, ale także z myślą o seniorach – osobach, którym zbyt wysokie krawężniki, czy fatalny stan chodnika w naszym mieście sprawiają wiele trudności. Co udało nam się zrealizować, aby poprawić komfort poruszania się dla osób starszych?

Buty fotografa na krawędzi chodnika przed wejściem do autobusu.

W wielu przypadkach już niewielkie zmiany potrafią ułatwić codzienne funkcjonowanie seniorów. W 2015 roku zlikwidowaliśmy 64 bariery na drogach przez nas administrowanych (znajdowały się na liście projektu Warszawska Mapa Barier). Koszt prac nieco ponad 503 tys. zł. Dodatkowo w 107 lokalizacjach (ze 143 zgłoszonych, w większości przez mieszkańców) obniżone zostały krawężniki. Łączny koszt to 100 tys. 602 zł.

Prace kompleksowe

Co dokładnie zostało zrobione za te pieniądze? Zasięg prac objął niemal wszystkie dzielnice Warszawy. Wymienialiśmy nawierzchnię chodników, jednocześnie obniżając krawężniki i montując specjalne płyty dotykowe oraz ostrzegawcze. W niektórych miejscach potrzebna była regulacja nawierzchni i zmiana projektu organizacji ruchu. Czasami wystarczyła wymiana zniszczonych płyt lub jedynie miejscowa naprawa.

Kilka przykładów: na Białołęce, wzdłuż ul. Odlewniczej, wymieniliśmy nawierzchnię chodnika wraz z wymianą i obniżeniem krawężników oraz montażem płyt dotykowych dla niewidomych; na przejściach przy ul. Nowej Huty, Człuchowskiej, Szeligowskiej, Połczyńskiej czy Radiowej obniżyliśmy krawężniki, a w niektórych miejscach powstała nowa nawierzchnia. Kilkanaście podobnych prac zostało wykonanych na Mokotowie – choćby na ul. Nałęczowskiej, Sobieskiego czy Gagarina, ale też na Ochocie, Pradze-Południe i Pradze-Północ, w Śródmieściu czy w Ursusie.

Doskonałym przykładem takich właśnie działań jest remont chodnika na ul. Dwernickiego (odcinek od ul. Wiatracznej do ul. Mycielskiego). Oprócz nowej nawierzchni na przystankach i przejściach położone zostały specjalne „dotykowe” żółte płyty (pasy ostrzegawcze), które informują o zbliżaniu się do krawędzi chodnika. Zastosowane zostały też białe pasy prowadzące z płyt o nawierzchni ryflowanej. Na przystankach autobusowych zastosowano krawężniki peronowe (zaokrąglone u podstawy) typu Kassel, ułatwiające autobusom podjazd do krawędzi peronu. Podobny standard w zakresie rozwiązań dla osób z niepełnosprawnościami będą stosowane przy wszystkich prowadzonych przez ZDM remontach i inwestycjach.

W tym roku będziemy kontynuować nasze działania związane z likwidacją barier architektonicznych. Pieniądze na usuwanie barier pochodzą ze specjalnego funduszu w ramach budżetu m. st. Warszawy.

Powered by Projectic.pl