Usuwamy bariery architektoniczne. Podsumowanie 2021 roku - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

28-01-2022

Usuwamy bariery architektoniczne. Podsumowanie 2021 roku

Przestrzeń miejska powinna być komfortowa i dostępna dla wszystkich. Dlatego w 2021 r. bariery architektoniczne zlikwidowaliśmy w 65 lokalizacjach w czterech dzielnicach. Na Pradze-Południe dostępność poprawiliśmy także w tym roku, m.in. zamieniając schodki na pochylnię.

Teren pod wiaduktem.

Odnowa chodników, obniżanie krawężników czy montaż płyt ostrzegawczych lub pasów prowadzących to zazwyczaj niezbyt wielkie inwestycje. Są jednak istotne zwłaszcza dla lokalnej społeczności. To właśnie one niwelują bariery architektoniczne i poprawiają komfort oraz bezpieczeństwo osób starszych, a także rodziców z wózkami, rowerzystów oraz pieszych.

Chodnik w tym roku, azyle w poprzednim

W zeszłym roku, podobnie jak w 2020, przede wszystkim kładliśmy nacisk na zgłoszenia mieszkańców. Prace we wskazanych przez nich miejscach rozpoczęliśmy w Ursusie, gdzie bariery architektoniczne usunęliśmy w 20 lokalizacjach, a następnie kontynuowaliśmy je na Mokotowie i Żoliborzu (po 21 lokalizacji) oraz Pradze-Południe. W tej ostatniej dzielnicy z usprawnieniami działaliśmy w 3 miejscach w grudniu zeszłego roku i również w 3 lokalizacjach w tym roku.

W styczniu usunęliśmy niewygodne schodki łączące drogę dojazdową z chodnikiem na wysokości ul. Bora-Komorowskiego 31. Zastąpiliśmy je pochylnią, co usprawniło dojście zwłaszcza osobom starszym i z wózkami. Ponadto poszerzyliśmy wlot ciągu pieszo-rowerowego na drogę dojazdową po zachodniej stronie ul. Marsa i wybudowaliśmy fragment chodnika przy ul. Marsa w sąsiedztwie ulic Kresowej i Makowskiej. Dzięki temu piesi idący od strony przystanku „Gocławek Wschodni 03” nie muszą po opadach brnąć w błocie, aby dotrzeć np. do windy i schodków na estakadę.

 

Z kolei w zeszłym roku na Pradze-Południe w ramach usuwania barier poprawiliśmy bezpieczeństwo pieszych w dwóch miejscach na ul. Chłopickiego. Wybudowaliśmy azyle na przejściach przy pętli autobusowej „PKP Olszynka Grochowska 05” i na wysokości ul. Boremlowskiej. W tej pierwszej lokalizacji wybudowaliśmy też 29 m kw. nowego chodnika i umożliwiliśmy komfortowe dojście do wyznaczonej kilka miesięcy temu zebry przez ul. Makowską.

Pochylnia i przejazd

Usuwając bariery w pozostałych dzielnicach w 2021 r., realizowaliśmy podobne inwestycje. Głównie skupialiśmy się jednak na obniżaniu krawężników, wymianie fragmentów zniszczonych chodników i układaniu ich w miejscu przedeptów, montażu nowych płyt ostrzegawczych dla osób niewidomych lub niedowidzących czy niwelacji zbędnych stopni.

Nie brakowało nieco większych inwestycji. Na Żoliborzu wybudowaliśmy krótką pochylnię pozwalającą na lepsze dojście do przejścia przez ul. Broniewskiego przy ul. Włościańskiej. Z kolei na Mokotowie na skrzyżowaniu ulic Jana III Sobieskiego i Św. Bonifacego rowerzystom usprawniliśmy przejazd przez wlot tej drugiej drogi, obniżając krawężniki i poszerzając zjazdy z drogi dla rowerów na jezdnię.

Bariery architektoniczne usuwamy nie tylko w pojedynczych miejscach, ale także podczas większych remontów – nawierzchni jezdni, chodników, ścieżek rowerowych czy przystanków autobusowych. Przykładem choćby toczące się aktualnie prace na rondzie Dmowskiego, których finałem będziem.in. utworzenie czterech naziemnych przejść dla pieszych.

Powered by Projectic.pl