Usuwamy nielegalne obiekty i reklamy – bilans kwietnia 2025 r. - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

12-05-2025

Usuwamy nielegalne obiekty i reklamy – bilans kwietnia 2025 r.

Psują estetykę, a czasami nawet stwarzają zagrożenie, bo zasłaniają widoczność. Nielegalne obiekty, w tym reklamy, to zmora naszych dróg. Dlatego nie ustajemy w ich likwidacji - w kwietniu przeprowadziliśmy 701 kontroli, które doprowadziły do usunięcia 7 nieprzepisowych obiektów.

Pas drogowy jest przez nas stale kontrolowany. Zwracamy uwagę, czy znajdujące się tam obiekty, w tym reklamy, są usytuowane tak, że nie wpływają na zagrożenie bezpieczeństwa. Sprawdzamy także, czy mają odpowiednie zezwolenie.

W kwietniu przeprowadziliśmy 701 kontroli, w tym 281 dotyczących reklam. W wyniku naszych działań usuniętych zostało 7 reklam nielegalnie umieszczonych w pasie drogowym bez naszej zgody.

Wszczęliśmy też 81 postępowań administracyjnych (w tym 55 dotyczących reklam) zmierzających do ukarania właścicieli nielegalnych obiektów oraz wydaliśmy 194 decyzje administracyjne (w tym 124 dotyczące reklam) o nałożeniu kary.

Takie efekty to nie tylko rezultaty całodobowej kontroli naszych pracowników w ramach bieżących obowiązków. Bardzo pomocni są również mieszkańcy, którzy informują nas o nielegalnych obiektach. Najprostszym i zarazem najskuteczniejszym sposobem jest interwencja w Miejskim Centrum Kontaktu pod numerem 19115. Zachęcamy do korzystania z tego właśnie sposobu.

Nielegalne nośniki, które zostały usunięte, trafiają do naszego magazynu. Nośniki nieodebrane od ZDM-u lub takie, których właściciela nie udało się ustalić, są sukcesywnie utylizowane.

Kontrola pasa drogowego - podsumowanie działań w 2025 r.

Łącznie
🔎 Liczba kontroli ogółem

2 648

🪧 Liczba kontroli reklam

1 448

Liczba usuniętych obiektów ogółem

97

📊 Liczba usuniętych reklam

84

🖇 Liczba wszczętych postępowań ogółem

444

📌 Liczba wszczętych postępowań - reklamy

276

📝 Liczba wydanych decyzji ogółem

694

👉 Liczba wydanych decyzji - reklamy

439

Ostatnia aktualizacja tabeli: 12.05.2025 r.

Kara

Zgodnie z ustawą o drogach publicznych, kara za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia zarządcy drogi to dziesięciokrotność opłaty za okres, w którym reklama była wyeksponowana. Opłaty za zajęcie pasa drogowego pod nośnik są różne i zależą m.in. od wielkości reklamy, czasu jej umieszczenia i kategorii drogi. Przykładowo pas drogowy drogi powiatowej był zajęty przez 30 dni przez reklamę o powierzchni 5 m kw., a stawka opłaty za zajęcie pasa drogowego wynosiła 3,10 zł. Mnożąc te wartości, kwota kary wyniosłaby 4650 zł.

Sprawdzanie legalności reklam jest elementem szerszej kontroli pasa drogowego. Zwracamy uwagę, czy też inne obiekty, jak np. kioski czy stoiska handlowe, zostały ulokowane za naszą zgodą. Dlatego w całym 2024 r. przeprowadziliśmy łącznie 10,3 tys. kontroli, które skutkowały usunięciem nielegalnych 457 reklam i 384 innych obiektów w pasie drogowym. Wśród nich znalazły się m.in. pojemniki na odzież używaną i wygrodzenia.

Zajęcie pasa drogowego bez naszej zgody wiąże się z karą. W 2024 r. wszczęliśmy 1713 postępowań administracyjnych zmierzających do ukarania właścicieli nielegalnych obiektów (w tym 989 postępowań dotyczyło reklam) oraz wydaliśmy 1434 decyzje administracyjne o naliczeniu kary na właścicieli nielegalnych obiektów (w tym 751 decyzji dotyczących reklam).

Powered by Projectic.pl