Usuwamy nielegalne obiekty i reklamy – bilans lutego 2025 r. - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

14-03-2025

Usuwamy nielegalne obiekty i reklamy – bilans lutego 2025 r.

Psują estetykę, a czasami nawet stwarzają zagrożenie, bo zasłaniają widoczność. Nielegalne obiekty, w tym reklamy, to zmora naszych dróg. Dlatego nie ustajemy w ich likwidacji - w styczniu przeprowadziliśmy 565 kontroli, które doprowadziły do usunięcia 29 nieprzepisowych obiektów.

Kontrola pasa drogowego.

Pas drogowy jest przez nas stale kontrolowany. Zwracamy uwagę, czy znajdujące się tam obiekty, w tym reklamy, są usytuowane tak, że nie wpływają na zagrożenie bezpieczeństwa. Sprawdzamy także, czy mają odpowiednie zezwolenie.

W lutym przeprowadziliśmy 643 kontrole, w tym 276 dotyczące reklam. W wyniku naszych działań usunięte zostały 41 reklam i 3 inne nielegalne obiekty umieszczone w pasie drogowym bez naszej zgody.

Wszczęliśmy też 102 postępowania administracyjne (w tym 63 dotyczące reklam) zmierzających do ukarania właścicieli nielegalnych obiektów oraz wydaliśmy 180 decyzji administracyjnych (w tym 117 dotyczących reklam) o nałożeniu kary.

Takie efekty to nie tylko rezultaty całodobowej kontroli naszych pracowników w ramach bieżących obowiązków. Bardzo pomocni są również mieszkańcy, którzy informują nas o nielegalnych obiektach. Najprostszym i zarazem najskuteczniejszym sposobem jest interwencja w Miejskim Centrum Kontaktu pod numerem 19115. Zachęcamy do korzystania z tego właśnie sposobu.

Nielegalne nośniki, które zostały usunięte, trafiają do naszego magazynu. Nośniki nieodebrane od ZDM-u lub takie, których właściciela nie udało się ustalić, są sukcesywnie utylizowane.

Kontrola pasa drogowego - podsumowanie działań w 2025 r.

Łącznie
🔎 Liczba kontroli ogółem

1208

🪧 Liczba kontroli reklam

532

Liczba usuniętych obiektów ogółem

73

📊 Liczba usuniętych reklam

65

🖇 Liczba wszczętych postępowań ogółem

251

📌 Liczba wszczętych postępowań - reklamy

142

📝 Liczba wydanych decyzji ogółem

307

👉 Liczba wydanych decyzji - reklamy

200

Ostatnia aktualizacja tabeli: 11.02.2025 r.

Kara

Zgodnie z ustawą o drogach publicznych, kara za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia zarządcy drogi to dziesięciokrotność opłaty za okres, w którym reklama była wyeksponowana. Opłaty za zajęcie pasa drogowego pod nośnik są różne i zależą m.in. od wielkości reklamy, czasu jej umieszczenia i kategorii drogi. Przykładowo pas drogowy drogi powiatowej był zajęty przez 30 dni przez reklamę o powierzchni 5 m kw., a stawka opłaty za zajęcie pasa drogowego wynosiła 3,10 zł. Mnożąc te wartości, kwota kary wyniosłaby 4650 zł.

Sprawdzanie legalności reklam jest elementem szerszej kontroli pasa drogowego. Zwracamy uwagę, czy też inne obiekty, jak np. kioski czy stoiska handlowe, zostały ulokowane za naszą zgodą. Dlatego w całym 2024 r. przeprowadziliśmy łącznie 10,3 tys. kontroli, które skutkowały usunięciem nielegalnych 457 reklam i 384 innych obiektów w pasie drogowym. Wśród nich znalazły się m.in. pojemniki na odzież używaną i wygrodzenia.

Zajęcie pasa drogowego bez naszej zgody wiąże się z karą. W 2024 r. wszczęliśmy 1713 postępowań administracyjnych zmierzających do ukarania właścicieli nielegalnych obiektów (w tym 989 postępowań dotyczyło reklam) oraz wydaliśmy 1434 decyzje administracyjne o naliczeniu kary na właścicieli nielegalnych obiektów (w tym 751 decyzji dotyczących reklam).

Powered by Projectic.pl