Usuwamy nielegalne obiekty i reklamy – bilans marca 2025 r. - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

08-04-2025

Usuwamy nielegalne obiekty i reklamy – bilans marca 2025 r.

Psują estetykę, a czasami nawet stwarzają zagrożenie, bo zasłaniają widoczność. Nielegalne obiekty, w tym reklamy, to zmora naszych dróg. Dlatego nie ustajemy w ich likwidacji - w marcu przeprowadziliśmy 739 kontroli, które doprowadziły do usunięcia 17 nieprzepisowych obiektów.

Pas drogowy jest przez nas stale kontrolowany. Zwracamy uwagę, czy znajdujące się tam obiekty, w tym reklamy, są usytuowane tak, że nie wpływają na zagrożenie bezpieczeństwa. Sprawdzamy także, czy mają odpowiednie zezwolenie.

W marcu przeprowadziliśmy 739 kontroli, w tym 635 dotyczących reklam. W wyniku naszych działań usuniętych zostało 12 reklam i 5 innych nielegalnych obiektów umieszczonych w pasie drogowym bez naszej zgody.

Wszczęliśmy też 112 postępowań administracyjnych (w tym 79 dotyczących reklam) zmierzających do ukarania właścicieli nielegalnych obiektów oraz wydaliśmy 193 decyzje administracyjne (w tym 115 dotyczące reklam) o nałożeniu kary.

Takie efekty to nie tylko rezultaty całodobowej kontroli naszych pracowników w ramach bieżących obowiązków. Bardzo pomocni są również mieszkańcy, którzy informują nas o nielegalnych obiektach. Najprostszym i zarazem najskuteczniejszym sposobem jest interwencja w Miejskim Centrum Kontaktu pod numerem 19115. Zachęcamy do korzystania z tego właśnie sposobu.

Nielegalne nośniki, które zostały usunięte, trafiają do naszego magazynu. Nośniki nieodebrane od ZDM-u lub takie, których właściciela nie udało się ustalić, są sukcesywnie utylizowane.

Kontrola pasa drogowego - podsumowanie działań w 2025 r.

Łącznie
🔎 Liczba kontroli ogółem

1947

🪧 Liczba kontroli reklam

1167

Liczba usuniętych obiektów ogółem

90

📊 Liczba usuniętych reklam

77

🖇 Liczba wszczętych postępowań ogółem

363

📌 Liczba wszczętych postępowań - reklamy

221

📝 Liczba wydanych decyzji ogółem

500

👉 Liczba wydanych decyzji - reklamy

315

Ostatnia aktualizacja tabeli: 08.04.2025 r.

Kara

Zgodnie z ustawą o drogach publicznych, kara za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia zarządcy drogi to dziesięciokrotność opłaty za okres, w którym reklama była wyeksponowana. Opłaty za zajęcie pasa drogowego pod nośnik są różne i zależą m.in. od wielkości reklamy, czasu jej umieszczenia i kategorii drogi. Przykładowo pas drogowy drogi powiatowej był zajęty przez 30 dni przez reklamę o powierzchni 5 m kw., a stawka opłaty za zajęcie pasa drogowego wynosiła 3,10 zł. Mnożąc te wartości, kwota kary wyniosłaby 4650 zł.

Sprawdzanie legalności reklam jest elementem szerszej kontroli pasa drogowego. Zwracamy uwagę, czy też inne obiekty, jak np. kioski czy stoiska handlowe, zostały ulokowane za naszą zgodą. Dlatego w całym 2024 r. przeprowadziliśmy łącznie 10,3 tys. kontroli, które skutkowały usunięciem nielegalnych 457 reklam i 384 innych obiektów w pasie drogowym. Wśród nich znalazły się m.in. pojemniki na odzież używaną i wygrodzenia.

Zajęcie pasa drogowego bez naszej zgody wiąże się z karą. W 2024 r. wszczęliśmy 1713 postępowań administracyjnych zmierzających do ukarania właścicieli nielegalnych obiektów (w tym 989 postępowań dotyczyło reklam) oraz wydaliśmy 1434 decyzje administracyjne o naliczeniu kary na właścicieli nielegalnych obiektów (w tym 751 decyzji dotyczących reklam).

 

Powered by Projectic.pl