Reklam przy drogach jest mnóstwo. Niektóre nie tylko wpływają negatywnie na estetykę przestrzeni publicznej, ale mogą też obniżać poziom bezpieczeństwa. Zdarza się, że nośniki ograniczają widoczność kierowcom i utrudniają przejście pieszym. Irytujące mogą być zwłaszcza ustawione na chodnikach tzw. potykacze, które ograniczają przestrzeń przechodniom.
Dlatego wykorzystanie pasa drogowego jest przez nas stale kontrolowane pod kątem działalności niezwiązanej z funkcją drogi. Zwracamy uwagę, czy znajdujące się tam obiekty, w tym reklamy, są umiejscowione tak, że nie utrudniają poruszania się. Sprawdzamy także, czy mają odpowiednie zezwolenie.
Statystyki z kontroli, postępowań i decyzji
W grudniu 2022 r. przeprowadziliśmy 896 kontroli pod kątem umieszczania reklam na 136 podlegających nam ulicach. W wyniku naszych działań usunięte zostały 24 nielegalne nośniki reklamowe, umieszczone w pasie drogowym bez zgody zarządcy drogi.
Wszczęto też 74 postępowania administracyjne, zmierzające do ukarania właścicieli nielegalnych nośników oraz wydano 56 decyzji administracyjnych nakładających kary.
Bilans za cały 2022 r. przedstawia się następująco:
- 11 584 przeprowadzone kontrole pod kątem umieszczania reklam,
- 613 usuniętych nielegalne reklam,
- 1145 wszczętych postępowań administracyjnych, zmierzających do ukarania właścicieli nielegalnych nośników,
- 751 wydanych decyzji administracyjnych nakładających kary.
Zgodnie z ustawą o drogach publicznych, kara za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia zarządcy drogi to dziesięciokrotność opłaty za okres, w którym reklama była wyeksponowana. Opłaty za zajęcie pasa drogowego pod nośnik są różne i zależą m.in. od wielkości reklamy, czasu jej umieszczenia i kategorii drogi. Przykładowo pas drogowy drogi powiatowej był zajęty przez 30 dni przez reklamę o powierzchni 5 m kw., a stawka opłaty za zajęcie pasa drogowego wynosiła 3,10 zł. Mnożąc te wartości, kwota kary wyniosłaby 4650 zł.
Mieszkańcy też są pomocni
Podane rezultaty są wynikiem nie tylko całodobowej kontroli naszych pracowników w ramach bieżących obowiązków. Bardzo pomocni są również mieszkańcy, którzy informują nas o nielegalnych obiektach. Najprostszym i zarazem najskuteczniejszym sposobem jest interwencja w Miejskim Centrum Kontaktu pod numerem 19 115. Zachęcamy do korzystania z tego właśnie sposobu.
Nielegalne nośniki, które zostały usunięte, trafiają do naszego magazynu. Tam czekają na właściciela, do którego kierujemy prośbę o odbiór. Naliczamy też koszty usunięcia, transportu i przechowywania, które właściciel musi pokryć. Nośniki nieodebrane od ZDM-u lub takie, których właściciela nie udało się ustalić, są sukcesywnie utylizowane.