Reklam przy drogach jest mnóstwo. Niektóre są nad wyraz krzykliwe i szpecą krajobraz, inne bardziej stonowane, ale usytuowane w nieodpowiednich miejscach. Czasami mogą nawet stwarzać zagrożenie, bo zasłaniają widoczność. Często też zabierają miejsce pieszym, zwłaszcza tzw. potykacze, które ustawione na chodnikach ograniczają przestrzeń.
Dlatego pas drogowy jest przez nas stale kontrolowany pod kątem działalności niezwiązanej z funkcją drogi. Zwracamy uwagę, czy znajdujące się tam obiekty, w tym reklamy, są umiejscowione tak, że nie utrudniają poruszania się. Sprawdzamy także, czy mają odpowiednie zezwolenie.
We wrześniu przeprowadziliśmy 1153 kontrole na 136 ulicach pod kątem umieszczania reklam. Usunęliśmy 65 nielegalnych nośników, umieszczonych w pasie drogowym bez zgody zarządcy drogi.
Wszczęto też 73 postępowania administracyjne zmierzających do ukarania właścicieli nielegalnych nośników oraz wydano 57 decyzji administracyjnych nakładających kary za bezprawne umieszczanie reklam w pasie drogowym, będącym we władaniu ZDM.
Takie efekty to nie tylko rezultaty całodobowej kontroli naszych pracowników w ramach bieżących obowiązków. O miejscach, w których mogą znajdować się nielegalne obiekty (w tym reklamy), nasi kontrolerzy bardzo często dowiadują się od mieszkańców. Najprostszym i zarazem najskuteczniejszym sposobem jest interwencja w Miejskim Centrum Kontaktu pod numerem 19 115. Zachęcamy do korzystania z tego właśnie sposobu.
Usunięte przez nas reklamy trafiają do magazynu ZDM, gdzie czekają na właściciela. Kierujemy do niego prośbę o odbiór. Naliczamy też koszty usunięcia, transportu i przechowywania, które właściciel musi pokryć. Nośniki nieodebrane lub takie, których właściciela nie udało się ustalić, są sukcesywnie utylizowane.
Kara za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia
Zgodnie z ustawą o drogach publicznych, kara za zajęcie pasa drogowego bez zezwolenia zarządcy drogi to dziesięciokrotność opłaty za okres, w którym reklama była wyeksponowana. Opłaty za zajęcie pasa drogowego pod nośnik są różne i zależą m.in. od wielkości reklamy, czasu jej umieszczenia i kategorii drogi. Przykładowo pas drogowy drogi powiatowej był zajęty przez 30 dni przez reklamę o powierzchni 5 m kw., a stawka opłaty za zajęcie pasa drogowego wynosiła 3,10 zł. Mnożąc te wartości, kwota kary wyniosłaby 4650 zł.