Już 10 lat
Warszawski Rower Publiczny po raz pierwszy wyjechał na ulice w 2012 roku. System liczył sobie wtedy niespełna 1000 rowerów i 55 stacji. Charakterystyczna i lubiana nazwa została wybrana w głosowaniu przez warszawianki i warszawiaków. Oznacza w języku Esperanto “środek transportu”. Tegoroczny sezon jest jednocześnie jubileuszowym – rowery miejskie w stolicy są z nami już 10 rok.
Na przekór pandemii
O tym, że rower, w tym również rower publiczny, to świetny środek transportu, wiadomo nie od dziś. W trakcie pandemii zyskuje on jeszcze dodatkowe zalety. Pozwala wygodnie i szybko dotrzeć do celu z zachowaniem zasad dystansu społecznego.
Pandemia zmusiła nas do odroczenia w czasie ambitnych planów rozbudowy i modernizacji systemu. W Warszawie udało się jednak utrzymać ciągłość działania rowerów publicznych. Nowy sezon startuje zgodnie z planem i w tradycyjnym terminie, czyli 1 marca. Ostatecznie w tym sezonie wyjątkowo realizujemy wariant pomostowy, który wymaga pewnych oszczędności i ograniczeń. Szczegółowo zostało to opisane w osobnym komunikacie pod koniec lutego. Umowa z operatorem podpisana jest na rok (z opcją przedłużenia o kolejny). Po tym czasie chcemy powrócić do pierwotnych założeń i zaprezentować mieszkańcom Veturilo w zupełnie nowej odsłonie.
Veturilo rośnie dzięki sponsorom
W tym roku z budżetu miasta zostanie sfinansowanych 300 stacji rowerów miejskich. Oprócz tego, tak jak dotychczas, dostępne będą osobne stacje zawierające rowery ze wspomaganiem elektrycznym (10 stacji) i dziecięce (6 stacji). W tym sezonie nie będą dostępne tandemy, czyli rowery przeznaczone dla dwóch osób.
W ramach puli, którą dysponuje samorząd, dokonaliśmy niezbędnych zmian w lokalizacjach stacji, aby kształt systemu jak najlepiej odpowiadał oczekiwaniom mieszkańców. Będziemy obserwować statystyki wypożyczeń i nie są wykluczone dalsze korekty.
Łączna liczba stacji i rowerów ostatecznie wzrosła jeszcze dzięki tzw. stacjom sponsorskim, czyli ogólnodostępnych, ale sfinansowanych przez prywatne firmy (np. parki biurowe lub centra handlowe). Na moment startu systemu takich punktów jest 31. Oznacza to, że łącznie Veturilo składa się w tej chwili z dokładnie 4930 rowerów i 347 stacji.
Cały czas trwa pozyskiwanie przez firmę Nextbike Polska nowych partnerów do tego projektu. Oznacza to, że niewykluczone jest uruchomienie wiosną na takich zasadach kolejnych wypożyczalni. Każda z nich zwiększa również oczywiście całkowitą pulę rowerów dostępnych w systemie.
Niezbędna aktywacja konta
W związku z nową umową między Warszawą a operatorem systemu użytkownicy muszą podjąć decyzję o sposobie przetwarzania ich danych osobowych. Jest to niezbędne, aby móc w tym sezonie korzystać z rowerów. Cały proces jest prosty i szybki. Szczegóły opisane są na stronie internetowej Veturilo oraz w aplikacji mobilnej. Firma Nextbike wysłała też niezbędne informacje drogą mailową do wszystkich 900 tysięcy osób zarejestrowanych w systemie.