Od poniedziałku 30 października 2023 r. Warszawski Rower Publiczny stał się kompatybilny z systemami w czterech ościennych miastach. Użytkownicy mogli także korzystać z systemów w Markach (KołoMarki), Otwocku (Otwocki Rower Miejski), Piasecznie (Piaseczyński Rower Miejski) i Pruszkowie (Pruszkowski Rower Miejski). Od 1 maja 2024 r. kompatybilny jest również system Veloyou w Józefowie. Od początku sezonu 2024 nie ma jednak kompatybilności z Markami, ponieważ tamtejszy system nie został uruchomiony.
Aktualizacja
Ten artykuł został pierwotnie opublikowany 30 października 2023 r. Następnie został zaktualizowany 1 maja 2024 r. o nowe istotne informacje – kompatybilność z Józefowem, zamknięcie systemu rowerów miejskich w Markach, aktualna liczba rowerów Veturilo oraz zaktualizowana infografika.
Więcej rowerów, więcej rowerzystów
Obecnie (maj 2024 r.) stołeczne Veturilo to dokładnie 3311 rowerów (w tym 300 elektrycznych) oraz 331 stacji. Od początku sezonu 2023 system powiększył się o 31 stacji i 281 rowerów. Udało się to dzięki wsparciu niektórych urzędów dzielnic oraz partnerów prywatnych projektu.
Warszawa napędza rowery, a rowery napędzają Warszawę. Zmodernizowaliśmy Veturilo i zapewniamy mieszkankom i mieszkańcom największy i najnowocześniejszy system roweru publicznego w Polsce. A tegoroczne pomiary ruchu rowerowego okazały się rekordowe – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy. – Warszawa chce być stolicą wygody, a rower miejski bardzo zwiększa wygodę poruszania się po mieście.
W poprzednich latach odnotowaliśmy tysiące międzymiastowych przejazdów rowerowych. Dzięki nowej, wygodniejszej formule będzie ich jeszcze więcej. Naszym celem jest stworzenie spójnej i efektywnej sieci komunikacji rowerowej, która wzbogaci ofertę transportową nie tylko stolicy, ale i całego regionu – dodaje Tomasz Wojtkiewicz, CEO Nextbike.
Jak to działa
Cztery siostrzane podwarszawskie systemy rowerów miejskich zapewniają dodatkowe 37 stacji i 243 rowery. Dzięki kompatybilności liczba rowerów miejskich dostępnych do wypożyczenia dla osób w Warszawie i okolicznych miejscowościach przekroczyła 3,6 tysiąca.
W praktyce oznacza to, że na stacjach Veturilo można oddać pojazd każdego z kompatybilnych systemów, a warszawskie rowery bez problemu zwrócimy w każdej z tych miejscowości. Wszystkie jednoślady są wyraźnie oznaczone marką „swojego” miasta. Przy wypożyczaniu obowiązuje taryfa właściwa dla systemu, z którego pochodzi konkretny rower. Szczegóły określone są w regulaminie Veturilo, który przeszedł niezbędną aktualizację. Porozumienie ws. kompatybilności między Warszawą i jej sąsiadami będzie obowiązywało też w kolejnych latach.
Rowery ze wszystkich kompatybilnych systemów mają wbudowaną zasuwaną blokadę na koło (tzw. o-lock). Dzięki temu możliwy jest ich zwrot na terenie Warszawy, która zrezygnowała od tego roku z systemu funkcjonujące w oparciu o klasyczne stacje z elektrozamkami. Rowery z podwarszawskich miejscowości mają więc zapięcia dwusystemowe – wejście na elektrozamek na przednim kole oraz zasuwany zamek “warszawski” na tylnym. Kompatybilność działa w obie strony. Rowery Veturilo można zwrócić pod Warszawą pozostawiając je po prostu w obrębie stacji. Zwrot Veturilo przebiega następnie bez zmian, czyli poprzez zamknięcie blokady o-lock.
Czy wiesz, że…
Więcej informacji o zasadach
działania kompatybilności znajduje się
w sekcji FAQ na stronie veturilo.waw.pl.