Veturilo 2021 - zmiany w lokalizacji stacji - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

23-02-2021

Veturilo 2021 – zmiany w lokalizacji stacji

Warszawski Rower Publiczny pozostaje jednym z największych w Europie. Tegoroczny sezon jest jednak “pomostowym” w oczekiwaniu na modernizację i rozbudowę systemu. W ramach nowej jednorocznej umowy z operatorem liczba rowerów i stacji finansowanych przez Warszawę wróci do poziomu z 2016 roku. W oparciu o statystyki wypożyczeń zmieniamy też lokalizacje wybranych stacji.

Rowery Veturilo.

Start nowego sezonu Veturilo zaplanowany jest tradycyjnie na 1 marca. Operator systemu, firma Nextbike Polska, rozpoczął już rozwożenie rowerów po całej Warszawie. Z budżetu miasta zostanie sfinansowanych 300 stacji rowerów miejskich. Oprócz tego, tak jak dotychczas, dostępne będą osobne stacje zawierające rowery ze wspomaganiem elektrycznym (10 stacji) i dziecięce (6 stacji).  Łącznie do dyspozycji będzie dokładnie 4930 rowerów.

Mimo pandemii jedziemy dalej

Pandemia koronawirusa odroczyła w czasie ambitny plan modernizacji i rozbudowy Veturilo. Z podobnymi problemami borykają się również inne polskie miasta. W Warszawie pierwotna koncepcja, poprzedzona szczegółowymi analizami, szerokimi konsultacjami i dialogiem technicznym, zakładała ponad 500 stacji i blisko 6,5 tysiąca rowerów oraz wiele nowości i usprawnień. Ostatecznie w tym sezonie wyjątkowo realizujemy wariant pomostowy, który wymaga pewnych oszczędności i ograniczeń. Na szczęście w stolicy udało się utrzymać ciągłość funkcjonowania roweru publicznego, który stanowi ważne ogniwo systemu transportowego. Nie obędzie się jednak bez pewnych zmian.

Roszady na rowerowej mapie Warszawy

Wiosna to początek sezonu budowlanego. Dlatego od początku sezonu zostanie wprowadzonych szereg drobnych poprawek w lokalizacji stacji. Duża część z nich wynika z niezbędnej koordynacji z planowanymi pracami na drogach, w tym związanymi z budową nowej infrastruktury rowerowej.

Następujące stacje zmieniły swoją lokalizację, a część z nich również nazwę:

Podane zostały koordynaty GPS w formie linku do dokładnego miejsca na mapie satelitarnej.

Stacje przeniesione na czas trwających robót budowlanych mogą ponownie zmienić lokalizację po ich zakończeniu. Jak zawsze w ciągu roku nie są też wykluczone czasowe zamknięcia lub zmiany lokalizacji innych stacji, jeśli będą one kolidować z pracami budowlanymi. Bieżąca informacja na ten temat publikowana jest m.in. na stronie www.veturilo.waw.pl/aktualnosci.

Zmiany w Śródmieściu

Chcemy aby stacje Veturilo były tam, gdzie są najbardziej potrzebne. Dlatego w ramach dostępnej puli 300 sztuk zdecydowaliśmy też o przenosinach najmniej popularnych stacji w Śródmieściu oraz o zmniejszeniu pojemności niektórych istniejących stacji. Pozwoli to na utrzymanie funkcjonowania innych wybranych ważnych stacji, które miały w poprzednim sezonie sponsora prywatnego, czyli: Metro Świętokrzyska, rondo ONZ, al. Jana Pawła II – al. Solidarności, metro Nowy Świat – Uniwersytet, Aleje Jerozolimskie – Emilii Plater.

W tym celu wprowadzone zostały następujące zmiany:

  • Krakowskie Przedmieście – Traugutta – zmniejszenie stacji, demontaż jednego z dwóch terminali
  • Plac Politechniki – zmniejszenie stacji, demontaż jednego z dwóch terminali
  • Ordynacka – Uniwersytet Medyczny – likwidacja stacji
  • Pałac Kultury i Nauki – likwidacja stacji
  • Aleja Armii Ludowej – Rektorska – likwidacja stacji

 

Zmiany na obrzeżach

300 stacji zapewnionych przez ratusz oznacza powrót systemu do rozmiaru z 2016 roku. W ramach nowej umowy nie powrócą więc dodatkowe stacje, których działalność w latach 2017-2020 była finansowana bezpośrednio przez urzędy dzielnic na mocy prawa opcji pozwalającej na rozbudowę systemu. Dotyczy to łącznie 31 stacji w dzielnicach: Bemowo (6 stacji), Bielany (8 stacji), Ochota (2 stacje), Rembertów (7 stacji), Targówek (1 stacja), Ursynów (1 stacja), Wilanów (5 stacji) i Włochy (1 stacja). Zmiana ta była konieczna, aby móc uruchomić system Veturilo w tym sezonie. Poniżej ich lista:

Bemowo:

  • Człuchowska – Rozłogi
  • Park Górczewska
  • Powstańców Śląskich – Wrocławska
  • Lazurowa – Sternicza
  • Radiowa – Wrocławska
  • Urbanowicza – Kocjana

Bielany:

  • Arkuszowa
  • Bogusławskiego – Rodziny Połanieckich
  • Kochanowskiego – Galla Anonima
  • Marymoncka – Przy Agorze
  • Park Kępa Potocka
  • al. Reymonta – Broniewskiego
  • Wólczyńska – Wolumen
  • Wólczyńska – Conrada

Ochota:

  • PKP Żwirki i Wigury
  • Rondo Zesłańców Syberyjskich

Rembertów:

  • Komandosów – Niedziałkowskiego
  • Niepołomicka – Chełmżyńska
  • Paderewskiego – Czwartaków
  • PKP Rembertów – Cyrulików
  • PKP Rembertów – Marsa
  • Rondo Fieldorfa “Nila”

Targówek:

  • Łabiszyńska – OSiR Targówek

Ursynów:

  •  al. KEN – Przy Bażantarni

Wilanów:

  • Opieńki – Maślaków
  • Park Kultury w Powsinie
  •  Przyczółkowa – Ptysiowa
  •  al. Rzeczypospolitej – oś. Królewska
  •  Sobieskiego – Nałęczowska

Włochy:

  •  Kleszczowa – Krańcowa

 

Sponsorzy zostają z Veturilo

Dodatkowo uruchomionych będzie za to kilkanaście stacji sponsorskich, czyli ogólnodostępnych, ale sfinansowanych przez prywatne firmy (np. parki biurowe lub centra handlowe). Dobrze znanym przykładem stacji sponsorskiej, jest niezwykle popularna stacja przy centrum handlowym Westfield Arkadia (30,5 tys. wypożyczeń w 2020 roku). Cały czas trwa pozyskiwanie przez firmę Nextbike nowych partnerów do tego projektu. Oznacza to, że niewykluczone jest uruchomienie wiosną na takich zasadach kolejnych wypożyczalni. Każda z nich zwiększa również oczywiście całkowitą pulę rowerów dostępnych w systemie. Na moment startu systemu (1 marca) takich stacji będzie 31 i zwiększą system o 370 rowerów. Oznacza to, że 1 marca system startuje łącznie z 347 stacjami (wliczając Veturilko i rowery ze wspomaganiem elektrycznym) i liczy wspomniane na początku 4930 rowerów.

Powered by Projectic.pl