W czasie pandemii warszawiacy jeździli szybciej - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

02-02-2021

W czasie pandemii warszawiacy jeździli szybciej

W czasie pandemii stołeczni kierowcy jeździli szybciej niż w poprzednich latach. Odsetek przekraczających prędkość o ponad 50 km/h był o 1/4 wyższy. To może tłumaczyć, dlaczego wypadki, których w 2020 r. było dużo mniej niż w poprzednich latach, były tragiczniejsze w skutkach.

Samochód przed przejściem dla pieszych.

Od kilku lat prowadzimy regularne pomiary prędkości aut w kilkudziesięciu punktach sieci drogowej. Zeszłoroczne pomiary były o tyle ciekawe, że przeprowadzano je w warunkach pandemii. Można było przypuszczać, że na luźniejszych z powodu lockdownu ulicach kierowcy będą się nadmiernie rozpędzać. Nasze pomiary to potwierdzają.

W ubiegłym roku sprawdziliśmy 1,37 mln pojazdów, czyli mniej niż zwykle (2,5-3,5 mln aut), ale należy to tłumaczyć pandemią (mniejszy ruch i krótszy okres prowadzenia pomiarów). Prędkość przekroczyło aż 857 tys. z nich – co oznacza aż 62 proc. wszystkich, które zmierzyliśmy. To więcej niż w 2019 r. (57 proc.) i najwięcej odkąd prowadzimy badania.

I nie są to małe przekroczenia. Aż 530 tys. kierowców przekroczyło prędkość o ponad 10 km/h. To 38 proc. wszystkich pomiarów (rok wcześniej było 34 proc.).

Co jednak szalenie istotne, ponad 8 tys. kierowców, czyli 0,59 proc. przekroczyło prędkość o ponad 50 km/h, czyli powinno stracić prawo jazdy. Ten wskaźnik był aż o jedną czwartą wyższy niż rok wcześniej (0,47 proc.)!

Różnica jest zauważalna. Między 2018 a 2019 r. kierowcy zaczęli jeździć po Warszawie wolniej. W 2020 r. znów te prędkości wzrosły.

Według informacji stołecznej policji w 2020 roku w 664 wypadkach w Warszawie zginęły 44 osoby, a 732 odniosły rany. Można wnioskować, że mniej aut na ulicach przełożyło się na dużo niższą liczbę wypadków (rok wcześniej zanotowaliśmy ich 905). Jednocześnie większa prędkość kierowców, to poważniejsze konsekwencje wypadków. W 2019 r. na drogach zginęło 35 osób, zaś w 2020 r. liczba ofiar wróciła do poziomu z 2018 r.

Raporty z badań prędkości chwilowej pojazdów z lat 2017-2020 dostępne są na naszej stronie w sekcji “Działania ZDM”.

Pliki do pobrania

Powered by Projectic.pl