Wakacyjna ofensywa remontowa   - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

01-07-2022

Wakacyjna ofensywa remontowa  

Wakacje ruszyły pełną parą – najlepiej świadczy o tym mniejszy ruch na ulicach. Dla nas to idealny czas na rozpoczęcie remontowej ofensywy. Chcemy, aby warszawiacy po powrocie z urlopów zastali w stolicy kilkanaście wyremontowanych ulic. Będą to al. Solidarności, Al. Jerozolimskie czy ul. Czecha i Trakt Brzeski. Niektóre, np. ul. Sławka, Odyńca, Rzędzińska czy Chodecka zyskają również częściowo lub w całości odnowione chodniki. Wybudujemy też dwa nowe ronda w Wawrze i długo wyczekiwaną drogę dla rowerów na ul. Starzyńskiego.

Okres, w którym rozpoczynamy intensywne prace drogowe, nie jest przypadkowy. Wiele osób wyjeżdża z miasta, a dzieci i studenci nie chodzą do szkół – w związku z czym ruch jest zdecydowanie mniejszy niż zazwyczaj. Dzięki opracowanemu w ten sposób harmonogramowi możemy zminimalizować negatywne skutki remontów.

Zaczęliśmy od mniejszych prac

Prawe pasy jezdni są najbardziej narażone na różnego rodzaju zniszczenia – wynika to z ruchu ciężarowego, który zazwyczaj się nimi odbywa. Wielotonowe autobusy transportu publicznego i inne pojazdy o dużej masie przyczyniają się do zniekształceń jezdni bezpośrednio wpływających na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Dlatego też w miejscach, które tego pilnie wymagają, przeprowadzamy odcinkowe frezowania prawego pasa jezdni.

Nowy asfalt na prawych pasach pojawił się już  m.in. na ul. Żwirki i Wigury między ul. Wawelską a Miecznikowa, w al. Prymasa Tysiąclecia między ul. Czorsztyńską a Górczewską, na ul. Radzymińskiej na odcinku Naczelnikowska – Trocka, na ul. Modlińskiej na odcinku od nr 345 do przystanku “Dąbrówka Szlachecka 01” oraz na ul. Pułkowej na odcinku od granicy miasta do Wybrzeża Gdyńskiego. W kolejne wakacyjne weekendy planujemy naprawić w ten sposób Dolinę Służewiecką, Al. Jerozolimskie, al. Solidarności, al. Jana Pawła II, ul. Puławską, Sobieskiego i Wolską  oraz kolejny odcinek ul. Radzymińskiej.

Nową nawierzchnię na całej szerokości jezdni zyskały ulice Górczewska (obie jezdnie) na odcinku między ulicami Konarskiego a Krępowieckiego oraz Idzikowskiego na odcinku między ulicami Puławską a Imielińską.

 

Przechodzimy do dużych frezowań             

W nadchodzące wakacje czekają nas również o wiele poważniejsze prace – nowej nawierzchni, a także częściowo lub w całości odnowionych chodników, doczekają się ulice Sławka, Odyńca, Rzędzińska, Chodecka oraz ciąg Saskiej i Egipskiej. Umowy z wykonawcami zostały podpisane, obecnie zatwierdzane są ostatecznie projekty czasowej organizacji ruchu. Po dopełnieniu formalności wykonawcy wejdą na plac budowy.

Najwięcej zmian zajdzie na ul. Sławka. Odnowimy ją na odcinku od ul. Pużaka do ul. Dzieci Warszawy. Katalizatorem zmian będzie remont nawierzchni, która dziś jest całkowicie wyeksploatowana i w wielu miejscach pozapadana. Przyczyniła się do tego konstrukcja tej ulicy sprzed kilku ładnych dekad – budowniczowie z czasów PRL-u ułożyli asfalt bezpośrednio na trylince. Konieczne jest więc nie tylko sfrezowanie dotychczasowej nawierzchni, ale również rozebranie ulokowanych pod spodem sześciokątnych płyt betonowych. Podbudowa zostanie wykonana od nowa do głębokości ok. 55 cm i będzie zgodna z obowiązującymi obecnie standardami.

Zmiany obejmą też przejścia dla pieszych. Jedno z nich, znajdujące się na wysokości Szkoły Podstawowej nr 4 im. Broniewskiego, przesuniemy nieco w stronę południową. Dzięki temu pasy ominą dwie studzienki kanalizacyjne, które dziś się w nie „wcinają”. Wszystkie zebry na remontowanym odcinku wyposażymy w azyle. Nie będą to jednak azyle z rzucających się w oczy czerwonych prefabrykatów, a estetyczne instalacje z kostki. Tym samym poprawimy bezpieczeństwo najmniej chronionych uczestników ruchu, jakimi są piesi.

Ulicę Odyńca wyremontujemy na odcinku od al. Niepodległości do ul. Puławskiej. Będzie to dopełnienie zmian wprowadzonych w 2020 r., które polegały na przeniesieniu parkowania z chodnika na jezdnię. Ulica zyskała już nowe oświetlenie. Zasadzimy tam dodatkową zieleń.

Uzupełnimy też prace na ciągu ulic Saskiej i Egipskiej między al. Stanów Zjednoczonych a ul. Afrykańską, gdzie w latach 2020-2021 wyremontowaliśmy chodnik po stronie południowej i wybudowaliśmy drogę dla rowerów po stronie północnej. Teraz chodnik wymienimy obok nowej ścieżki rowerowej. Z kolei na ul. Rzędzińskiej od ul. Człuchowskiej do ul. Strąkowej położymy nowy asfalt i chodniki po obu stronach, wyremontujemy zjazdy na posesje. Rozszerzony remont przejdzie też ul. Chodecka, gdzie oprócz jezdni i chodników naprawimy też drogę dla rowerów biegnącą po zachodniej stronie ulicy.

Również plac Trzech Krzyży przejdzie znaczące zmiany. Powstanie tu kluczowy odcinek trasy rowerowej, a piesi zyskają sygnalizację na najbardziej niebezpiecznym przejściu w centrum i wygodniejsze przesiadki. Wymieniona zostanie również nawierzchnia jezdni na całym placu oraz na odcinku Nowego Światu do ronda de Gaulle’a. Zmiany nastąpią jeszcze w tym roku. Do przetargu na przebudowę placu Trzech Krzyży zgłosiło się pięć firm. Obecnie jesteśmy na etapie analizowania ofert. W najbliższym czasie postępowanie powinno zostać rozstrzygnięte.

 

To nie koniec wakacyjnych frezowań

Chcemy naprawić też ulice Jarzębskiego, Śmigłowca oraz Ryżową. W przypadku ul. Śmigłowca chodzi wyłącznie o położenie nowego asfaltu na odcinku między Al. Jerozolimskimi a ul. Drawską, włącznie ze skrzyżowaniem z ul. Mierzejewskiego. Natomiast na ulicach Jarzębskiego oraz Ryżowej dojdzie jeszcze remont infrastruktury towarzyszącej.

Najbardziej zmieni się ul. Jarzębskiego – na całym odcinku. Trzy lata temu między jezdniami zamontowaliśmy wyspy z prefabrykatów, aby ze względu na zbyt szeroką jezdnię kierowcy nie mogli wyprzedzać w rejonie przejść dla pieszych. Wyspy te będą teraz wymienione na nowe, z kostki. Oprócz nawierzchni jezdni zostaną też wymienione chodniki. Wykonawca pozostawi zatokę parkingową na wysokości budynku Urzędu Dzielnicy Bielany i znajdujące się obok dwa miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami, a zjazdy do garaży i na osiedlowe parkingi wyłoży kostką.

Nawierzchnię ul. Ryżowej wybrana w przetargu firma wyremontuje na odcinku od Al. Jerozolimskich do granicy administracyjnej miasta. Mieszkańcy zyskają też odnowione chodniki i wjazdy na posesje. Dzięki tej inwestycji zniknie ok. 170-metrowy fragment pełen kolein i ubytków, a wjazd od Alej na teren gminy Michałowice znacznie się poprawi.

Nowych nawierzchni doczeka się też ul. Radiowa między ulicą Kaliskiego a granicą miasta. W tym przypadku skupimy się wyłącznie na wymianie nawierzchni jezdni. Będzie to wymiana punktowa, a więc usuniemy najbardziej zdegradowane fragmenty asfaltu.

 

Długo wyczekiwany remont

Przed nami również długo wyczekiwany remont ulic Czecha i Trakt Brzeski. Na północnej jezdni ciągu ulic Czecha i Trakt Brzeski nowy asfalt zostanie położony między skrzyżowaniami z ulicami Kościuszkowców i Kajki w Wawrze a 1 Praskiego Pułku i Jana Pawła II już w Wesołej. Kilka dni temu wybraliśmy wykonawcę – zniszczoną nawierzchnię naprawi firma Colas Polska. Obecnie kompletuje dokumentację potrzebną do rozpoczęcia prac. W tym miejscu będą one miały nieco szerszy zakres. Stara nawierzchnia zostanie całkowicie rozebrana. Następnie Colas Polska częściowo wymieni podbudowę i położy nowe warstwy asfaltowe, podnosząc niweletę drogi o 13 cm. W związku z tym przy chodnikach na skrzyżowaniach i przystankach autobusowych usunie dotychczasowe krawężniki i wstawi nowe. Wyremontuje również chodniki, tym samym poprawi komfort pieszych i pasażerów miejskiej komunikacji.

 

Nowe ronda i droga dla rowerów

W te wakacje chcemy zrealizować jeszcze dwa bardzo ważne projekty. Pierwszym z nich jest przebudowa dwóch skrzyżowań na ul. Kadetów – z ul. Poprawną i ul. Łasaka.  Oba staną się rondami po 22 metry średnicy. Na wszystkich wlotach pojawią się wydłużone wyspy trójkątne z azylami dla pieszych i przejazdami dla rowerzystów. Ruch pieszych i rowerzystów będzie się odbywał po wydzielonej drodze rowerowej i chodniku. Przy okazji prac wykonawca wybuduje brakujące chodniki i odcinki drogi dla rowerów. Wykonawca uzgadnia obecnie projekt czasowej organizacji ruchu. Prace powinny rozpocząć się jeszcze w lipcu. Zamiana skrzyżowań na ronda przyniesie wiele korzyści. Uporządkuje tam ruch i poprawi bezpieczeństwo – układ skrzyżowań stanie się bardziej czytelny. Wprowadzone rozwiązania poprawią także przepustowość i płynność ruchu.

 

Drugim, równie ważnym projektem, jest przebudowa ul. Starzyńskiego od ul. Namysłowskiej w kierunku ronda Żaba. W tym miejscu wyremontujemy chodnik, wybudujemy brakującą drogę dla rowerów, a przejście dla pieszych przez zjazd na ul. Szwedzką wyposażymy w sygnalizację świetlną. Przebudujemy również fragment jezdni i przesuniemy ją tak, aby zrobić więcej miejsca dla pieszych i rowerzystów. Podobnie jak w przypadku budowy dwóch nowych rond, wykonawca jest obecnie na etapie uzyskiwania zatwierdzenia projektu czasowej organizacji ruchu.

 

Przebudowy na ukończeniu

Nowe oblicze zyskają również ulice Kondratowicza (w ramach przebudowy w związku z dociągnięciem drugiej linii metra na Targówek), a także Paderewskiego między ulicami Katiuszy a Strycharską i Skrzyneckiego. Na ul. Paderewskiego prace trwają już od ponad miesiąca i na razie wiążą się z budową kanalizacji deszczowej. Podobnie jest na ul. Skrzyneckiego, przy czym roboty prowadzone są tu znacznie dłużej – najpierw wodociąg budowało Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji, dopiero potem ze sprzętem wkroczył nasz wykonawca.

Na finiszu jest też przebudowa ul. Sokratesa. Kierowcy mogą już korzystać z odnowionych jezdni, finalizowane są prace przy chodnikach i drogach rowerowych. W połowie maja zakończyła się za to modernizacja infrastruktury wokół ronda Dmowskiego, gdzie przy okazji wyznaczenia naziemnych przejść dla pieszych, ułożony został nowy asfalt.

 

Powered by Projectic.pl