Dzięki decyzji Rady Warszawy od października mogą trwać intensywne przygotowania do realizacji przez Zarząd Dróg Miejskich nowego dodatkowego programu poprawy bezpieczeństwa drogowego w stolicy. Specjalny fundusz zapewnił na lata 2025-28 aż 164 mln zł tylko na ten cel.
Przejścia są najważniejsze
Efektem tych wydatków ma być przede wszystkim dokończenie procesu przebudowy najbardziej niebezpiecznych przejść dla pieszych, które wymagają tego w pierwszej kolejności. Warszawa opiera się w tej kwestii na drobiazgowym audycie ponad 4 tysięcy przejść, który był metodycznie, rok po roku, prowadzony w każdej dzielnicy.
Za 4 lata żadna spośród warszawskich zebr – ocenionych w audycie najniżej – nie powinna pozostać bez infrastrukturalnej poprawy bezpieczeństwa. A to będzie miało widoczny efekt w statystykach bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Łącznie od początku audytu aż do 2028 roku stolica przeznaczy na bezpieczeństwo ruchu ponad pół miliarda złotych. Około 370 mln zł z tej kwoty zostało już wydane i przynosi efekt w postaci bezprecedensowego stałego spadku liczby ofiar śmiertelnych wypadków na warszawskich drogach i ulicach.
Mamy to na mapie
Audyt bezpieczeństwa przejść od początku był procesem w pełni transparentnym. Na nasze zlecenie realizowali go zewnętrzni specjaliści – wybierani w publicznych przetargach. Wyniki badań dla każdego przejścia są od ręki dostępne w internecie, a przy informowaniu o kolejnych zmianach przywoływane są rekomendacje z audytu oraz ocena danego przejścia (w skali 0-5).
Teraz dodatkowo udostępniona została interaktywna mapa, która ułatwi wyszukanie konkretnego spośród ok. 4 tysięcy przejść i znalezienie o nim wszystkich informacji. Znajduje się w stale rozbudowywanej zakładce „Badania i analizy” na stronie zdm.waw.pl.
Nie czekamy
Tylko na przestrzeni dwóch ostatnich miesięcy ogłosiliśmy przetargi na budowę 3 ważnych sygnalizacji świetlnych. Nowe sygnalizatory pojawią się na skrzyżowaniach: Woronicza/Spartańska, Wólczyńska/Nocznickiego i Przyczółkowa/Pałacowa. Trwa też przetarg na budowę ronda na skrzyżowaniu ulic Chodeckiej i Matki Teresy z Kalkuty.
W przyszłym roku tego typu dużych zmian będzie jeszcze więcej. Dzięki środkom z nowego programu przebudowę przejdą m.in. skrzyżowania: ul. Powstańców Śląskich i Sterniczej, al. Krakowskiej i Bakalarskiej, al. Witosa i Idzikowskiego oraz Płochocińskiej i Szamocin.
W kolejce czeka też szereg zadań wymagających zaprojektowania, w tym nowe sygnalizacje na ul. Popiełuszki (przy H. Czaki), Wysockiego (przy Palestyńskiej i Syrokomli), Marymonckiej (przy Twardowskiej) i Kijowskiej (przy Markowskiej i Brzeskiej).
200 projektów
Uruchomione zostały również liczne, mniejsze projekty, z których około 130 zostało już wcielonych w życie, a ponad 80 jest w przygotowaniu lub w realizacji. To przede wszystkim budowa azyli na przejściach, montaż progów zwalniających i zmiana oznakowania drogowego. Kilkadziesiąt spośród tych zmian to poprawa bezpieczeństwa na przejściach wskazanych priorytetowo przez zewnętrznych audytorów.
W ostatnim czasie azyle lub progi zostały wybudowane m.in. na ulicach: Łukowskiej, Gierdziejewskiego, Dzieci Warszawy, Kijowskiej i Mazowieckiej. W ten sposób poprawione zostały przejścia z najniższymi ocenami (od 0 do 2) w audycie BRD. Następne w kolejności będą inwestycje tego typu na ulicach Jana Pawła II (w Wesołej), Mehoffera, Vogla, Pawińskiego i Spisaka oraz na przejściu przez aleję Waszyngtona na wysokości ulicy Niekłańskiej.
-
🗺️ Zobacz mapę z projektami
Przycisk w lewym górnym rogu mapy pozwala na wyświetlenie jej legendy,
a ikona w prawym górnym rogu przełącza mapę na widok pełnoekranowy, który otwiera się w nowej karcie.
Strefa bezpieczeństwa
Wspomniany duży pakiet małych zmian objął również Kamionek i Saską Kępę. Jest to efekt kompleksowego podejścia do wdrażania na tych terenach Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. W blisko stu miejscach pojawiły się zmiany poprawiające bezpieczeństwo pieszych w rejonie przejść i skrzyżowań. Obecnie trwa wdrażanie ostatnich projektów. Prawdopodobnie największe pod tym względem są zmiany w siedmiu punktach w ciągu ulicy Mińskiej i jej ulic poprzecznych. W ramach SPPN poprawa bezpieczeństwa realizowana jest bowiem równie na mniejszych lokalnych uliczkach, które na co dzień podlegają bezpośrednio urzędom dzielnic.
Podobnych zmian w postaci azyli, poszerzeń chodników, zmian ulic na jednokierunkowe, walki z nielegalnym parkowaniem i poprawy widoczności należy spodziewać się w ramach rozszerzenia strefy o kolejne obszary na Mokotowie. Projektowanie tych zmian dobiega właśnie końca, a sama strefa ruszy w przyszłym roku.
To wciąż nie wszystko
Warszawa świeci przykładem – dosłownie i w przenośni – jeśli chodzi o oświetlenie uliczne. Nowoczesne oprawy oraz doświetlone przejścia to już standard w stolicy. Tylko od września wymienionych zostało kolejnych 3,2 tys. ulicznych opraw oświetleniowych. Łącznie przez kolejne 3 lata wymienionych zostało ich aż 72 tysiące. Cały proces, który objął tysiące odcinków ulic, zakończy się na przełomie tego i przyszłego roku.
Na lata 2024-25 wzdłuż głównych ulic zaplanowanych zostało też 230 punktowych doświetleń przejść. Są to już jedne z ostatnich lokalizacji wymagających takich zmian. Nieprzypadkowo statystyki konsekwentnie pokazują, że od lat w Warszawie piesi są wyjątkowo bezpieczni również po zmroku. Szczegółowych danych na ten temat dostarcza coroczny Raport o stanie bezpieczeństwa drogowego w Warszawie.
Stolica bezpieczeństwa – prezentacja z konferencji 26.11.2024
Stolica Bezpieczeństwa - status listopad - 26.11.2024