Chcemy wymienić 43 tys. opraw oświetleniowych - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Menu główne

27-04-2020

Chcemy wymienić 43 tys. opraw oświetleniowych

Do końca 2022 r. na wszystkich głównych ulicach Warszawy będzie nowe oświetlenie LED. Będzie jaśniej i bezpieczniej, a koszty energii zmniejszą się trzykrotnie. Nowoczesne latarnie będą także o wiele bardziej przyjazne dla środowiska.

W czasie epidemii i spowodowanego nią kryzysu gospodarczego trwa dyskusja o tym, jakie zmiany i oszczędności należy wprowadzić w budżecie miasta. Pojawiają się również i takie pomysły, by oszczędności szukać, wyłączając latarnie uliczne. Oznaczałoby to jednak znaczne pogorszenie warunków bezpieczeństwa na drogach, ale też ogólnego bezpieczeństwa mieszkańców na nieoświetlonych ulicach.

Oszczędności szukamy gdzie indziej, po to, aby w miarę możliwości były one jak najmniej odczuwalne dla mieszkańców. Operację wymiany 43 tysięcy opraw oświetleniowych na latarniach planujemy na lata 2021-2022. Obejmie ona około połowy warszawskich latarni. Trzykrotnie niższe zużycie energii elektrycznej – w ciągu roku jest to oszczędność ok. 16 mln zł. Dzięki tej inwestycji w krótkim czasie zyska również budżet Warszawy – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy

Oświetlenie wielu warszawskich ulic było budowane kilkadziesiąt lat temu. Dziś jest już nieefektywne, energochłonne i wymaga częstych napraw. Tylko 15 proc. z ok. 55 tysięcy opraw świeci nowoczesnym światłem LED, zainstalowanym w ciągu ostatnich kilku lat. Wymiana starych opraw oświetleniowych na nowe w technologii LED przynosi liczne korzyści. W najbliższych tygodniach planujemy ogłoszenie przetargów na realizację prac.

Co na tym zyskamy?

  • Trzykrotnie niższe zużycie energii elektrycznej – w ciągu roku jest to oszczędność ok. 38 GWh, czyli kwoty ok. 16 mln zł. To oznacza, że same tylko oszczędności energii pozwolą na zwrot kosztów inwestycji w ciągu trzech lat.
  • Wymiana starych opraw pozwoli znacznie ograniczyć liczbę awarii oświetlenia. W ubiegłym roku otrzymaliśmy aż 12 tysięcy zgłoszeń, dotyczących uszkodzonego oświetlenia. Koszty konserwacji i napraw na głównych ulicach Warszawy przekraczają 4 mln zł rocznie. Wymiana opraw pozwoli je znacznie ograniczyć.
  • Mniejsze zużycie energii oznacza także zmniejszenie emisji szkodliwych substancji. Wymiana opraw przełoży się globalnie na ograniczenie emisji dwutlenku węgla o 30 tys. ton rocznie, a także zmniejszenie ilości emitowanych tlenków siarki i azotu oraz pyłów. Dodatkową korzyścią jest możliwość uzyskania tzw. „białych certyfikatów”. Są one wydawane przez Urząd Regulacji Energetyki na rzecz inwestora, który przeprowadzi modernizację instalacji znacznie zmniejszającą jej energochłonność. W przypadku kompleksowej wymiany ok. 43 tysięcy opraw oświetleniowych na nowe, w technologii LED, wartość „białych certyfikatów” na Towarowej Giełdzie Energii może wynieść kilka milionów złotych.
  • Wymiana opraw pozwoli dostosować parametry oświetlenia tak, aby oświetlało ono drogę w sposób optymalny. Stare oprawy po 30-40 latach pracy nie są w stanie zapewnić wystarczającego strumienia światła. Ich wymiana pozwala poprawić widoczność na drodze, a co za tym idzie, także bezpieczeństwo.
  • Nowe oprawy pozwolą ograniczyć „zanieczyszczenie światłem”. Oświetlenie będzie ukierunkowane tak, by oświetlać jezdnię i chodnik. Montaż nowych opraw poprzedzi projekt fotometryczny, określający wszystkie parametry nowego oświetlenia, a inspektorzy ZDM będą je weryfikować przy pomocy specjalistycznego sprzętu. Dzięki temu natężenie światła i luminancja będą odpowiadać wymaganiom, co oznacza, że ulice nie będą zbyt mocno oświetlone, zminimalizujemy również oświetlenie pobliskich budynków, drzew i efekt olśnienia uczestników ruchu.
  • Inwestycja poprawi estetykę oświetlenia. Wzór opraw będzie jednolity w całym mieście, z wyjątkiem ulic zabytkowych. Ustandaryzowana będzie również temperatura barwowa oświetlenia (3000K, zaś na masztach oświetleniowych – 4000K).

W trudnej sytuacji finansowej miasta każdy wydatek trzeba wnikliwie analizować. Należy skupić się na tych inwestycjach, które rozwiązują kilka problemów jednocześnie. Tak jest właśnie w przypadku wymiany opraw oświetleniowych.

 

Działamy od lat

O tym, że warto przeprowadzić wymianę, świadczą efekty dotychczasowych realizacji. Nowe oświetlenie pojawiło się na głównych ciągach komunikacyjnych, jak ulica Modlińska czy al. Waszyngtona oraz ważnych węzłach – plac Bankowy czy węzeł Wyścigi. Na wielu zabytkowych ulicach, takich jak Miodowa i plac Krasińskich czy al. Szucha, nowe – historycznie stylizowane oświetlenie – podkreśla walory ich architektonicznej zabudowy.

Ponadto w ciągu dwóch lat wymieniliśmy m.in. oprawy w 18 tunelach i przejściach podziemnych. Zużycie energii spadło dzięki temu aż o 92 proc. przy jednoczesnej poprawie jakości oświetlenia i bezpieczeństwa ruchu. Dzięki tym pracom udało się zaoszczędzić ponad 1 mln zł rocznie, czyli tyle, ile kosztowała cała modernizacja.

Dobre oświetlenie ulic ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo. Dlatego w ciągu kilku ostatnich lat doświetliliśmy ponad tysiąc przejść dla pieszych. Dzięki dodatkowemu oświetleniu o innej barwie i większym natężeniu światła, pieszy przechodzący przez jezdnię lub oczekujący na przejście jest doskonale widoczny także po zmroku. Jest to jedno z działań, przyczyniających się do znacznego spadku liczby wypadków i ofiar – aż o 20 proc. w ciągu roku.

Iluminacja w ograniczonym zakresie

Dekoracje świąteczne warszawskich ulic i placów zachwycają mieszkańców i turystów od wielu lat. Co roku 6 grudnia inaugurowaliśmy iluminację świąteczną, tak będzie i w tym roku. W związku z tym, że umowa na dotychczasową iluminację się zakończyła, w najbliższych tygodniach planujemy przetarg na jej kontynuację. Niestety,  w tym roku planujemy ograniczyć  ją do absolutnego minimum ze względu na konieczne oszczędności. Zimą warszawiacy i turyści będą mogli zobaczyć tylko świąteczną choinkę na pl. Zamkowym, a także iluminację Krakowskiego Przedmieścia i Nowego Światu. To trudna decyzja, ale pozwoli nam to zaoszczędzić ok. 3 mln zł rocznie.  Dotychczas łączna długość tegorocznych instalacji wynosiła ponad 20 km. Główną osią iluminacji świątecznych był Trakt Królewski – od placu Zamkowego przez Krakowskie Przedmieście, Nowy Świat, plac Trzech Krzyży i Aleje Ujazdowskie aż do Belwederu. Al. Jerozolimskie (od Dworca Centralnego do ronda Waszyngtona, wraz z mostem Poniatowskiego), al. Solidarności (od pl. Bankowego do pl. Wileńskiego wraz z mostem Śląsko-Dąbrowskim), plac Bankowy, ul. Marszałkowska (od ul. Królewskiej do pl. Konstytucji, wraz z placem), ul. Świętokrzyska (od ronda ONZ do ul. Marszałkowskiej), ul. Mokotowska i ul. Targowa.

 

Powered by Projectic.pl