To najbardziej prestiżowa europejska nagroda, przyznawana za innowacyjne i skuteczne działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu ulicznym. I sama nominacja jest już ogromnym wyróżnieniem. Bardzo się cieszę, że doceniono nasze działania, które przyczyniły się do ochrony życia i zdrowia mieszkańców. Bezpieczeństwo to dla nas priorytet, a dzięki systematycznemu wdrażaniu zaleceń audytu liczba wypadków na przejściach w stolicy spadła już dwukrotnie – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
Po to, by decyzje o zmianach w przestrzeni miejskiej były podejmowane na podstawie spójnych i merytorycznych kryteriów Zarząd Dróg Miejskich przez 5 lat, od 2016 do 2020 roku, prowadził szeroko zakrojony audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego na przejściach dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej wzdłuż głównych stołecznych ulic. Łącznie, zebra po zebrze – przebadano ponad 4 tysiące przejść we wszystkich 18 dzielnicach. Przebudowa kolejnych przejść dla pieszych w Warszawie to właśnie efekt audytu.
Prawdopodobnie najlepszy audyt na świecie
Europejskie jury doceniło przede wszystkim unikatową metodologię tego projektu, jego bezprecedensową skalę przy jednoczesnej drobiazgowości oraz szybkie i konsekwentne wdrażanie zaleceń w praktyce.
Prawdopodobnie nigdzie na świecie nie prowadzono bowiem tak kompleksowego audytu w tak dużej skali. Bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych przebadano pod kątem ok. 30 kryteriów. Audytorzy sprawdzali m.in. czy pieszy jest widoczny dla kierowcy, czy kierowcy w pobliżu przejścia rozwijają nadmierną prędkość, czy infrastruktura jest w dobrym stanie, czy zebra jest właściwie oświetlona. Do audytu dodatkowo wykorzystywane były m.in. dalmierze, kółka pomiarowe czy specjalne urządzenia badające natężenie światła na przejściu dla pieszych oraz w jego okolicy. Na tej podstawie opisywali główne zagrożenia w danym miejscu i nadawali mu ocenę w skali od 0 (najgorsza) do 5.
Na podstawie wyników audytu podejmowane są decyzje dotyczące poprawy bezpieczeństwa na przejściach. Rozwiązania te są różne w zależności od lokalizacji i zidentyfikowanych problemów. Co roku ZDM buduje kilkanaście sygnalizacji świetlnych, montuje dedykowane oświetlenie dla kilkuset przejść dla pieszych, instaluje progi zwalniające, azyle dla pieszych i wprowadza inne formy uspokojenia ruchu (np. ronda). Tam, gdzie kłopotem są auta zasłaniające widoczność, uniemożliwia się takie parkowanie. Proces audytu podzielony był na mniejsze części realizowane rok po roku, co pozwoliło na przyspieszenie realizacji jego rekomendacji w praktyce.
Bezpieczeństwo jest najważniejszą nagrodą
W ostatnich latach w Warszawie spada liczba wypadków i samych ofiar wypadków. Co szczególnie istotne wyraźnie spadają statystyki wypadków na przejściach dla pieszych. Jeszcze w połowie ubiegłej dekady takich zdarzeń było w stolicy ponad 250 rocznie. Obecnie jest ich dwukrotnie mniej. Nie ma wątpliwości, że wprowadzane zmiany przyczyniają się do znaczącej poprawy bezpieczeństwa na warszawskich ulicach.
Wyniki pod koniec marca
Wyniki zostaną ogłoszone 28 marca. Oprócz Warszawy w trójce nominowanych miast są są Rethymno i Florencja. Dotychczas żadne polskie miasto nie otrzymało Urban Road Safety Award. Przed dwoma laty szansę na to miało Jaworzno, które w swojej skali realizuje Wizję Zero. Wtedy jednak nagrodę uzyskała Pontevedra, która zreorganizowała ruch drogowy uniemożliwiając wjazd autem do centrum. W zeszłym roku nagroda również powędrowała do Hiszpanii, do Bilbao, które prawie wszystkie ulice miasta objęło strefą Tempo 30.
Nominacje do Urban Road Safety Award, w ostatnich latach otrzymywały miasta raczej niewielkie. Tym razem Komisja Europejska doceniła rozwiązanie dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego wymyślone i funkcjonujące w skali dwumilionowej metropolii.