Warszawskie przejścia dla pieszych coraz bezpieczniejsze - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

17-01-2025

Warszawskie przejścia dla pieszych coraz bezpieczniejsze

Z roku na rok coraz więcej przejść dla pieszych w Warszawie przechodzi zmiany pod kątem poprawy bezpieczeństwa. Od 2016 roku wdrożyliśmy ponad 900 zmian z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego na ok. 670 przejściach. Działania te mają realny wpływ na stale zmniejszająca się liczbę ofiar wypadków na stołecznych drogach.

Według wstępnych danych policyjnych w 2024 r. na warszawskich drogach doszło do 729 wypadków, w tym 21 śmiertelnych, w których zginęło 25 osób. Po raz kolejny ta liczba jest najniższa od 1983 r., od kiedy zbieramy takie dane. Jest także dwukrotnie niższa niż w 2017 r., trzykrotnie niższa niż w 2013 r. i pięciokrotnie niższa niż w 2008 r.

Kolejne 90 przejść bezpieczniejszych

Niewątpliwy wpływ na malejącą liczbę ofiar śmiertelnych na stołecznych drogach mają także zmiany z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego na przejściach dla pieszych.

W zeszłym roku wdrożyliśmy 121 dużych zmian z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego na 90 przejściach dla pieszych w całej Warszawie. To między innymi budowa nowej sygnalizacji świetlnej, nowych azyli, montaż progów zwalniających, eliminacja parkowania w rejonie przejścia. Ponadto wprowadziliśmy kilkadziesiąt mniejszych zmian, w tym także na kolejnych kilkudziesięciu przejściach.

  • 🚸 Szczegółowa lista poprawionych przejść - kliknij, aby rozwinąć

    Kliknij, aby powiększyć. Grafikę w pełnej rozdzielczości można też pobrać na dole strony.



Łącznie – od 2016 roku – wszystkich zmian wdrożyliśmy już ponad 900 na ok. 670 przejściach dla pieszych. Wszystkie zmiany wdrażane są zarówno w ramach dużych inwestycji, jak i bezpośrednio. Nie można także zapominać o doświetleniach przejść dla pieszych. Tych wykonaliśmy już na ok. 2100 przejściach, ograniczając tym samym wypadki nocą.

164 mln zł na bezpieczeństwo pieszych

W Warszawie wciąż jednak pozostają przejścia, na których konieczne są zmiany z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wiemy o nich dzięki audytowi nieosygnalizowanych przejść dla pieszych przeprowadzony w latach 2016-2020. Sprawdzono wówczas ponad 4 tys. przejść, które zostały ocenione w skali 0-5.

To właśnie na podstawie zaleceń audytorów wdrożyliśmy zmiany na wspomnianych 670 przejściach. Aby jak najszybciej dokończyć wdrażanie tych zaleceń w życie, w 2024 roku Rada m.st. Warszawy przyznała nam 164 mln zł właśnie na te cel. Tym samym wprowadzanie kolejnych zmian zyskało indywidualne finansowanie w budżecie miasta. Zostaną wdrożone w ciągu najbliższych 4 lat.

Rażące łamanie przepisów źródłem śmiertelnych wypadków

Niestety mimo wszystkich wspomnianych zmian wciąż dochodzi do śmiertelnych wypadków z udziałem pieszych. W ubiegłym roku na warszawskich drogach zginęło ich 14, w tym 7 na przejściach dla pieszych (5 na przejściach z sygnalizacją oraz 2 na przejściach nieosygnalizowanych).

Sygnalizacja świetlna nie powstrzyma kierowców przejeżdżających na czerwonym świetle, a azyle nie powstrzymają kierowców rozpędzających się do prędkości uniemożliwiającej kontrolę nad pojazdem. Między innymi takie zachowania – na które nie mamy wpływu – poprzedzały w zeszłym roku wiele wypadków śmiertelnych w Warszawie. Co gorsza, wielu sprawców prowadziło pojazd mimo braku prawa jazdy lub pod wpływem alkoholu. Wciąż zdarzają się również ucieczki z miejsca zdarzenia. Wciąż także zdarzają się przypadki przekraczania jezdni – często wielopasmowej – w niedozwolonym miejscu lub nierozważnego wejścia przed jadący tramwaj.

Tym bardziej należy podkreślić, że pomimo utrzymującej się od kilku lat na podobnym poziomie liczby wypadków ofiar śmiertelnych jest z roku na rok coraz mniej. Natomiast skuteczne eliminowanie z dróg postępujących w ten sposób osób może być kluczowe dla jeszcze lepszej ochrony uczestników ruchu drogowego i dalszej redukcji liczby zabitych na warszawskich drogach.

Jednocześnie wszystkie wypadki oraz związane z nimi statystyki są dla nas źródłem wiedzy. Dlatego pracujemy nad ich analizą, aby zaobserwować ważne trendy i główne zagrożenia na drogach. Szczegóły tej analizy zaprezentujemy w corocznym raporcie o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Powered by Projectic.pl