Od 2016 do 2020 prowadziliśmy audyt bezpieczeństwa przejść dla pieszych – właśnie od takiego zdania rozpoczęliśmy dziesiątki komunikatów zamieszczonych na naszej stronie internetowej. Nie zamierzamy przestawać tego robić – audyt jest jednym z najważniejszych projektów w historii nowoczesnej Warszawy. Dzięki niemu udało się poprawić bezpieczeństwo na setkach przejść, tym samym ratując wielokrotnie ludzkie życie.
Zmiany, które przeprowadziliśmy na ul. Ks. Ziemowita i Swojskiej są właśnie pokłosiem przeprowadzonego audytu.
Problemem wysokie prędkości
Wnioski audytorów były jasne i niestety dosyć typowe – duża szerokość jezdni oraz długi prosty odcinek ulicy Ks. Ziemowita i Swojskiej, zachęcały kierowców do rozwijania niedozwolonych prędkości i wykonywania niebezpiecznych manewrów wyprzedzania. Podczas inspekcji w terenie, audytorzy zaobserwowali wiele takich niebezpiecznych zachowań.
Problemem był również przystanek „Bukowiecka 02”, który zlokalizowany był tuż za przejściem. Kierowcy chcąc wyminąć autobus, decydowali się na wyprzedzanie na przejściu dla pieszych, co jest skrajnie niebezpieczne.
Podczas inspekcji zwrócono również uwagę na lewoskręt kierujący do pobliskich firm i zakładów. Kierowcy samochodów ciężarowych, oczekujący na możliwość skrętu, byli wymijani z prawej strony przez innych kierowców, tuż przed samym przejściem. Widoczność w tej sytuacji była bardzo mocno ograniczona.
Jest bezpieczniej
Z uwagi na wyżej wymienione przyczyny, postanowiliśmy wdrożyć zmiany, które poprawią bezpieczeństwo. Przejście dla pieszych zostało odsunięte od skrzyżowania z ul. Bukowiecką. Wyposażyliśmy je również w azyl.
Problematyczny przystanek „Bukowiecka 02” znajduje się teraz daleko od zebry, choć docelowo Zarząd Transportu Miejskiego zmieni jego lokalizację. Będzie to możliwe dzięki likwidacji lewoskrętu, co pozwoliło wygospodarować miejsce na zatrzymujące się autobusy. Drobne zmiany przeprowadziliśmy również na przejściu przez samą Bukowiecką. Zostało ono odsunięte od ul. Ks. Ziemowita. Również tutaj pojawił się nowy azyl.
Aktualizacja
Ten artykuł został pierwotnie opublikowany na pod koniec maja 2024 r. (rozpoczęcie prac) i następnie zaktualizowany pod koniec lipca (zakończenie prac).