Podstawową rolą SPPN jest ograniczenie długotrwałego postoju kierowców sklasyfikowanych jako przyjezdni, przez wprowadzenie odpłatności za postój i skłonienie do wyboru komunikacji zbiorowej, jako środka codziennego transportu.
Budynki mieszkalne na pl. Hallera i w jego okolicach były budowane w latach 50. i 60. Nie maja więc garaży podziemnych, a ich budowniczowie nie zakładali, że w Warszawie będzie aż tyle samochodów. Z tego względu liczba miejsc postojowych jest mocno ograniczona.
Z przeprowadzonych przez nas badań wynika, że dla godzin nocnych i porannych za prawie 80% łącznej zajętości miejsc postojowych, w 75% odpowiadają mieszkańcy. Jednak gdy zaczynają się „robocze” godziny w ciągu dnia, to udział ten spada do niemal 50% – na rzecz osób przyjezdnych i usług – których z kolei udział jest na tyle dominujący, że mamy do czynienia z okresowym przepełnieniem obszaru – co oznacza przypadki postoju nielegalnego. Jest to sytuacja niepożądana, w szczególności, że taki stan – dominacja grup „niemieszkańców” – trwa również w godzinach „po pracy”, kiedy mieszkańcy wracają do swoich domów i szukają wolnego miejsca.
Na podstawie tych badań, Rada Warszawy zadecydowała o objęciu tego fragmentu Pragi strefą płatnego parkowania.
Co się zmieni?
Okolice pl. Hallera to stosunkowo mały obszar ograniczony od północy linią ulicy Starzyńskiego, a z pozostałych stron sąsiadujący z obecną granicą SPPN. Strefą zostanie objętych ponad 9 km dróg leżących na powierzchni niespełna 1 km kwadratowego. Wzdłuż dróg publicznych będzie wyznaczonych blisko 1,5 tys. miejsc parkingowych oraz dodatkowe w strefach postoju tylko dla mieszkańców.
Formalnie SPPN na nowym obszarze zacznie funkcjonować od 2 stycznia 2023 r. Wcześniej musimy jednak wdrożyć zatwierdzaną organizację ruchu. Będzie to polegać na wyznaczeniu 1,5 tys. miejsc parkingowych, nowego ronda na skrzyżowaniu ulic Szanajcy i Dąbrowszczaków oraz przemianowaniu niektórych ulic na jednokierunkowe, dzięki czemu uda się wyznaczyć więcej miejsc postojowych. Chcemy, aby prace zakończyły się tuż przed początkiem obowiązywania SPPN.
Na oferty w przetargu czekamy do 30 sierpnia.
W tym samym czasie planujemy wdrożyć nową organizację ruchu na Górnym i Dolnym Mokotowie, do linii ulic Różanej i Gagarina. Tutaj też od przyszłego roku obowiązywała będzie SPPN. Strefa powiększy się dzięki temu o kolejne 30 km dróg zajmujących blisko 5 km kwadratowych powierzchni. Znajdzie się tu niemal 5 tys. ogólnodostępnych miejsc postojowych oraz ponad pół tysiąca dodatkowych w strefach tylko dla mieszkańców. Obecnie przygotowujemy się do ogłoszenia postępowania na wdrożenie zmian.
Zatwierdzony przez Radę Miasta pakiet zmian w SPPN zakłada również m.in. zwaloryzowanie stawek za postój, podniesienie opłat dla nieuczciwych kierowców czy brak obowiązku umieszczania biletu za szybą. Szczegóły można znaleźć tutaj.