Widać, gdzie będą przejścia wokół ronda Dmowskiego. We wtorek przenosimy się na Al. Jerozolimskie - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

25-10-2021

Widać, gdzie będą przejścia wokół ronda Dmowskiego. We wtorek przenosimy się na Al. Jerozolimskie

Kończymy pierwszy etap prac na rondzie Dmowskiego. Układamy ostatnie krawężniki na wlotach ul. Marszałkowskiej i przy powstających przejściach dla pieszych. We wtorek, 26 października, zaczniemy działać na Al. Jerozolimskich, na których z ruchu wyłączymy skrajne prawe pasy.

Koniec pierwszego etapu prac na Rondzie Dmowskiego.

Prace prowadzone są od początku sierpnia. Najpierw przez znaczną część czasu wiązały się z rozbiórką starych płyt chodnikowych i krawężników w rejonie ronda. Nowy chodnik w większości jest już położony, brakuje go tylko w kilku miejscach przy Novotelu, rotundzie i dawnym pawilonie Cepelii. Powodem wciąż trwające układanie okablowania pod budowę sygnalizacji świetlnej, w które zostaną wyposażone zebry wokół okrągłego skrzyżowania.

Na dojazdach do ronda oraz na zjazdach w ciągu ul. Marszałkowskiej zostały ułożone nowe krawężniki. Pod koniec zeszłego tygodnia, kiedy fotografowaliśmy postępy robót, brakowało ich jednak od strony torów tramwajowych: tam, gdzie będą nowe naziemne przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe oraz przy poszerzanych i wydłużanych peronach przystankowych. Brakujące elementy krawędzi jezdni są już uzupełniane.

Uwagę zwraca północno-wschodni narożnik. Nieopodal przystanku autobusowego „Centrum 06” trwa rozbiórka zbędnych płyt chodnikowych, które ustąpią miejsca drzewom. Nieco dalej na zachód widoczny jest już fragment wytyczanej nowej drogi dla rowerów, która będzie wiodła od przyszłego przejścia dla pieszych przez Al. Jerozolimskie do powstającej zebry na wysokości ul. Widok.

 

Zmiany w organizacji ruchu

We wtorek, 26 października, zakończymy prace na wlotach ul. Marszałkowskiej i przeniesiemy się na Al. Jerozolimskie. To oznacza zmiany w organizacji ruchu. Na ul. Marszałkowskiej kierowcy znów będą mieli do dyspozycji wszystkie cztery pasy, natomiast na Al. Jerozolimskich nie będą mogli skorzystać ze skrajnych prawych pasów – na odcinku między ulicami Kruczą a Poznańską. Skręcanie w prawo w ul. Marszałkowską odbywać się będzie z sąsiednich pasów, z których dziś można jechać tylko na wprost (taka możliwość nadal będzie utrzymana). W rejonie prac obowiązywać będzie zakaz parkowania, także na wyznaczonych miejscach postoju.

W związku z wygrodzeniem prawych pasów Al. Jerozolimskich, buspas na dojeździe do ronda od palmy zostanie zlikwidowany. Przystanki autobusowe „Centrum 05” i „Centrum 06” oraz stacja rowerowa Veturilo zostaną przesunięte poza obszar prac.

W związku z budową przejścia dla pieszych, prace będą się toczyły także częściowo na wlocie ul. Poznańskiej. Jej jezdnia, na ok. 50-metrowym odcinku od Al. Jerozolimskich, zostanie zawężona do 3 m, a chodnik od strony hotelu – do 2 m. Na tym fragmencie nie będzie można parkować, także na wyznaczonych miejscach postoju.

Taka organizacja ruchu będzie obowiązywać do 19 listopada.

 

Poprawa dostępności

Zakończenie przebudowy ronda u zbiegu ul. Marszałkowskiej i Al. Jerozolimskich, której koszt wyniesie 11 mln 42 tys. zł brutto, planowane jest na przełomie 2021 i 2022 r. Wprowadzone zmiany dostrzegą przede wszystkim piesi, bo będą mogli korzystać z nowych czterech naziemnych przejść z azylami między jezdniami:

  • przez ul. Marszałkowską po północnej stronie, przy ul. Widok. Zaplanowany jest tu także przejazd rowerowy i odcinek drogi rowerowej do ul. Widok (z kontraruchem rowerowym), a z drugiej strony rowerowe połączenie do ul. Poznańskiej;
  • przez Al. Jerozolimskie po zachodniej stronie, na wysokości ul. Poznańskiej. Tu także powstanie przejazd rowerowy prowadzący w ul. Poznańską (z kontraruchem rowerowym);
  • przez ul. Marszałkowską po południowej stronie, na wysokości ul. Nowogrodzkiej, z kolejnym przejazdem rowerowym wzdłuż ul. Nowogrodzkiej (z kontraruchem rowerowym);
  • przez Al. Jerozolimskie po wschodniej stronie, na wysokości ul. Parkingowej.

 

Dzięki tym zmianom osoby z niepełnosprawnościami, seniorzy i opiekunowie z maluchami w wózkach wygodnie i bezpiecznie przedostaną się na drugą stronę jezdni, a pasażerowie nie będą musieli schodzić do podziemi, by wydostać się z przystanku. Miejsce to stanie się bardziej dostępne niż obecnie.

Nowe rondo stanie się również przyjazne dla oka. Wyspę i obszar wokół niej wzbogacimy zielenią – posadzimy ponad 20 tys. roślin. Na rondzie i na wysepkach przy przystankach tramwajowych ulokujemy 58 drzew (dęby, platany, lipy). Zostaną one posadzone w gruncie w specjalnych donicach, co pozwoli na ich łatwe przesadzenie, gdy za kilka lat rozpocznie się przebudowa kolejowej linii średnicowej.

 

Nowe Centrum Warszawy

Zmiany w rejonie ronda Dmowskiego stanowią jeden z elementów Nowego Centrum Warszawy. To spójny program, który ma uczynić tę część miasta zrównoważoną, przyjazną i dostępną dla wszystkich. Inwestycje realizowane w ramach NCW mają znacznie podnieść jakość korzystania z przestrzeni miejskiej przez mieszkańców stolicy.

Niedawno rozstrzygnęliśmy przetarg na zaprojektowanie nowego wyglądu Alej Jerozolimskich od ronda Czterdziestolatka do ronda de Gaulle’a i dalej do mostu Poniatowskiego. We wrześniu z wybranym wykonawcą podpisaliśmy umowę na analizę i symulację ruchu na ul. Kruczej, co pozwoli ocenić jaki wariant przebudowy tej ulicy będzie najlepszy.

Powered by Projectic.pl