Kontrole rozpoczęliśmy 8 grudnia 2016 roku. Podczas kontroli sprawdzamy m.in. masę, naciski osi i wymiary pojazdu. Nasi pracownicy mogą zatrzymać pojazd, wylegitymować kierowcę, sprawdzić dokumenty pojazdu oraz ładunku, a także ważyć pojazd przy użyciu specjalistycznego sprzętu. Każda kontrola odbywa się w obecności funkcjonariusza policji, który ma uprawnienia do ukarania kierowcy mandatem za ewentualne wykroczenia. Wczoraj 17 funkcjonariuszy z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji, którzy razem z nami kontrolują pojazdy, zostało nagrodzonych przez przedstawicieli m.st. Warszawy i ZDM.
Za nami niemal 10 miesięcy pracy na drogach. Najważniejszym efektem tych działań jest zauważalnie mniejsza liczba ciężarówek, w których stwierdzamy znaczące przekroczenia norm – masy, nacisku osi i wymiarów pojazdu. Regularnie ujawniane przez nas naruszenia dotyczą przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu oraz nacisku na jedną oś. Kary wynoszą tutaj – w zależności od skali przekroczenia – 500 zł, 2 tys. zł lub nawet 15 tys. zł. Przewoźnicy karani są także za brak stosownych zezwoleń. Tutaj kary to 1,5 tys. i 5 tys. zł (w zależności od kategorii zezwolenia).
Od początku naszych działań (8 grudnia 2016 r.) przeprowadziliśmy 838 kontroli. W tym czasie wydaliśmy 174 decyzje administracyjne nakładające kary, na kwotę ok. 900 tys. zł. Pomimo złożonej procedury administracyjnej, wpływy z kar na koniec września wynoszą około 390 tys. zł. Warto dodać, że te pieniądze przeznaczamy m.in. remonty dróg zniszczonych przez przeciążone pojazdy.