Inwestycja o wartości kilkunastu milionów złotych jest jedną z kilku, na które Warszawa zdobyła w ostatnim czasie dofinansowanie z Unii Europejskiej. Jej kluczowym elementem jest budowa nowej drogi dla rowerów o szerokości 2,5 metra. Blisko kilometrowa trasa powstanie po wschodniej stronie alei, łącząc rondo ONZ z aleją „Solidarności”.
W granicach pasa drogowego al. Jana Pawła II przebudowana zostanie także ulica Twarda. Dostosujemy ją do ruchu jednokierunkowego, który będzie się odbywał w kierunku zachód-wschód. Na skrzyżowaniu obu ulic pojawi się wyniesione przejście i przejazd rowerowy.
W ramach inwestycji doświetlimy nową drogę dla rowerów i chodniki.
Trzy parki kieszonkowe
W przestrzeni alei powstaną trzy parki kieszonkowe. Te niewielkie strefy relaksu wyposażymy w nowoczesne meble miejskie – ławki o falistym kształcie i okrągłe, metalowe siedziska. Całość dopełni zieleń ozdobna. Posadzimy kwiaty, niskie krzewy, byliny oraz trawy. Pojawią się m.in. róże, hortensje, tulipany, geranium, liliowiec.
Nawierzchnia z wielkoformatowych, białych płyt (100×50 cm) połączonych z wąskimi płytami w kolorze antracytu (80×10 cm), będzie łączyła się z zielenią bez tradycyjnych obrzeży. Dwa z parków kieszonkowych powstaną między ulicą Grzybowską a Parkiem Mirowskim, a trzeci zlokalizowany będzie między ulicami Grzybowską a Twardą.
Posadzimy dokładnie 99 drzew. Mają być nie tylko uzupełnieniem szpalerów istniejących, ale również stworzyć zupełnie nowe szpalery wzdłuż ciągów pieszych. Aleję Jana Pawła II będą ozdabiać m.in. platany, klony, jarzęby, wiśnie ptasie i piłkowane.
Aleję chce przebudować pięciu wykonawców
Otworzyliśmy oferty w przetargu na budowę. Wpłynęło pięć ofert – są dobre, cztery z nich mieszczą się w zakładanym przez nas budżecie. Teraz czas na ich analizę i wybór najlepszej. Prace powinny rozpocząć się w przyszłym roku, a wybrany przez nas wykonawca będzie miał 8 miesięcy na ich zakończenie.
Część większego planu
Łącznie w centralnym obszarze Warszawy w toku lub na zaawansowanym etapie przygotowań są inwestycje z zakresu zrównoważonej mobilności opiewające na ponad 100 milionów złotych. Powstają drogi rowerowe w al. „Solidarności” wraz z fragmentem ul. Leszno, a także na ulicach Andersa i Marszałkowskiej. Niedługo rozpocznie się budowa drogi dla rowerów wzdłuż ul. Grzybowskiej. Wymienione inwestycje, często współfinansowane ze środków Unii Europejskiej, poprawiają nie tylko infrastrukturę dla rowerzystów. Pozwalają podnieść jakość przestrzeni publicznej dla wszystkich jej użytkowników. Między innymi za sprawą poprawiania estetyki – poprzez zazielenianie oraz zastosowanie estetycznych, wysokiej jakości nawierzchni i mebli miejskich. Więcej drzew to także mniejszy hałas docierający do okien mieszkańców, czystsze powietrze, niższa temperatura otoczenia i lepsza retencja wody opadowej.
Projekt „Rozwój sieci tras rowerowych Warszawy – etap III”
współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
Umowa nr FEMA.03.02-IP.01-02B4/24-00