Strefa płatnego parkowania na Żoliborzu i Ochocie zaczęła funkcjonować 15 listopada 2021 r. Celem jej wprowadzenia było ograniczenie liczby aut przyjeżdżających do tych dzielnic z zewnętrz. Kierowcy zostawiali samochody na wąskich uliczkach obu dzielnic często na cały dzień, przesiadając się do metra czy tramwaju w dalszej drodze do centrum. Wielu przyjeżdżało też na Ochotę czy Żoliborz do pracy, parkując samochód za darmo w okolicy. W ten sposób utrudniali parkowanie mieszkańcom, którzy wracając do domu po południu nie byli w stanie znaleźć wolnego miejsca. Auta parkujące cały dzień blokują też możliwość zaparkowania osobom, które przyjeżdżają na krócej zrobić zakupy czy załatwić sprawy.
Już pierwszy dzień nowej strefy przyniósł zaskakujące i widoczne gołym okiem zmiany. Na większości ulic widać wolne miejsca postojowe, a samochodów jest znacznie mniej. Ten efekt jest oczywiście najbardziej widoczny w ciągu dnia – dzięki czemu znalezienie miejsca w pobliżu sklepu, przychodni czy urzędu jest znacznie łatwiejsze.
Ale luźniej jest też w późniejszej porze, kiedy na lokalne uliczki wracają auta mieszkańców. Wiele osób z niedowierzaniem patrzy na świecące pustkami zatoki postojowe, gdzie wcześniej nie dało się znaleźć wolnego miejsca. Do ZDM wpływają liczne głosy mieszkańców, dziękujących za poprawę sytuacji parkingowej. W mediach pełno jest zdjęć wolnych miejsc postojowych.
Nie chcemy jednak opierać się wyłącznie na opiniach i zdjęciach. Postanowiliśmy sprawdzić jak wygląda faktyczne obłożenie ulic w obu dzielnicach. Jako że strefa funkcjonuje dopiero od tygodnia, a nie wszędzie oznakowanie miejsc postojowych jest już kompletne, nasze dane trzeba traktować z pewnym dystansem. Niemniej, pokazują one jasno – wiele ulic dotychczas przepełnionych autami, dziś oferuje wolne miejsca postojowe.
Do pomiaru wybraliśmy ulice, które w zeszłorocznych analizach poprzedzających wprowadzenie SPPN wykazywały zapełnienie zbliżone do 100%. Część z nich była wręcz przepełniona – poza miejscami postojowymi część kierowców parkowania nielegalnie. Jak to wygląda teraz? Oba pomiary były wykonywane w dzień roboczy w godz. 18-20, czyli wtedy, kiedy mieszkańcy najczęściej szukają wolnego miejsca po pracy.
- Częstochowska (Stara Ochota) – zinwentaryzowano 156 miejsc legalnego postoju. Pomiar w 2020 r. wykazał 179 zaparkowanych aut (115% zapełnienia). Po wprowadzeniu SPPN naliczyliśmy 112 aut (72%).
- Radomska (Stara Ochota) – zinwentaryzowano 74 miejsca legalnego postoju. Pomiar w 2020 r. wykazał 81 zaparkowanych aut (109% zapełnienia). Po wprowadzeniu SPPN naliczyliśmy 68 aut (92%).
- Bobrowskiego (Szczęśliwice) – zinwentaryzowano 107 miejsc legalnego postoju. Pomiar w 2020 r. wykazał 98 zaparkowanych aut (92% zapełnienia). Po wprowadzeniu SPPN naliczyliśmy 80 aut (75%).
- Wiślicka (Rakowiec) – zinwentaryzowano 106 miejsc legalnego postoju. Pomiar w 2020 r. wykazał 113 zaparkowanych aut (107% zapełnienia). Po wprowadzeniu SPPN naliczyliśmy 89 aut (84%).
- Niegolewskiego (Żoliborz Urzędniczy) – zinwentaryzowano 48 miejsc legalnego postoju. Pomiar w 2020 r. wykazał 56 zaparkowanych aut (117% zapełnienia). Po wprowadzeniu SPPN naliczyliśmy 48 aut (100%).
- Śmiała (Żoliborz Oficerski) – zinwentaryzowano 96 miejsc legalnego postoju. Pomiar w 2020 r. wykazał 131 zaparkowanych aut (136% zapełnienia). Po wprowadzeniu SPPN naliczyliśmy 109 aut (113%).
- Promyka (Żoliborz Dziennikarski) – zinwentaryzowano 54 miejsca legalnego postoju. Pomiar w 2020 r. wykazał 77 zaparkowanych aut (143% zapełnienia). Po wprowadzeniu SPPN naliczyliśmy 56 aut (104%).
- al. Wojska Polskiego (pl. Grunwaldzki – pl. Inwalidów) – zinwentaryzowano 119 miejsc legalnego postoju. Pomiar w 2020 r. wykazał 137 zaparkowanych aut (115% zapełnienia). Po wprowadzeniu SPPN naliczyliśmy 107 aut (90%).
Mieszkańcy SPPN mają prawo do bezpłatnego postoju po uzyskaniu abonamentu. Jak dotąd z obu dzielnic zgłosiło się po niego ponad 13 tys. osób. Większość (92%) wybrała tańszy abonament rejonowy, uprawniający do postoju 150-250 m od domu. Przed wprowadzeniem SPPN niektórzy krytycznie wypowiadali się o abonamencie rejonowym, twierdząc że jego zasięg nie pozwoli znaleźć wolnego miejsca. Dziś widać, że w większości przypadków takie wolne miejsce jest jednak w zasięgu abonamentu.
Posiadacze abonamentu obszarowego (już ok. tysiąca osób z obu dzielnic) mają jeszcze lepsze warunki. Najwięcej wolnych miejsc jest bowiem na głównych ulicach obu dzielnic. Na Ochocie nie ma problemu z zaparkowaniem na ulicach Bitwy Warszawskiej 1920 r., Szczęśliwickiej czy Pawińskiego. Na Żoliborzu bez trudu można znaleźć wolne miejsce np. na al. Wojska Polskiego czy Krasińskiego. Mając abonament obszarowy możemy zatem bez trudu zaparkować przy takiej ulicy i dojść do swojego miejsca zamieszkania, zamiast krążyć po osiedlu w poszukiwaniu miejsca.