Sześcioosobowa delegacja odwiedziła Warszawę 23 i 24 maja 2024 r. W jej skład wchodzili urzędnicy wiedeńskiego magistratu i zarządcy dróg, pracujący przy tamtejszej strefie płatnego parkowania. Nasi goście odpowiadają m.in. za zarządzenie infrastrukturą, kontrolę parkowania, cyfryzację, innowacje, geodezję i kwestie prawne, w tym ochronę danych osobowych. Przez dwa dni wizytowali Zarząd Dróg Miejskich aby dowiedzieć się jak najwięcej o szczegółach funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego.
Wiedeńska strefa obejmuje obecnie już niemal cały obszar miasta. Jest więc niemal 10-krotnie większa od warszawskiej SPPN. Jednak podczas gdy w Warszawie strefę kontroluje 9 aut z kamerami, po ulicach Wiednia porusza się aż 650 pieszych kontrolerów. W niedługiej przyszłości to może się zmienić, dlatego głównym celem delegacji z Wiednia było poznanie wszystkich tajników warszawskiego systemu e-kontroli. Wiedeń chce uczyć się na naszych doświadczeniach, wprowadzając taki system u siebie.
Nasi goście wysłuchali prezentacji dotyczących tego, jak działa system, jakie jest jego wyposażenie i jak wygląda jego codzienna praca. Przygotowali też ponad setkę szczegółowych pytań, od kwestii formalnych (w tym zasad bezpieczeństwa danych i ochrony wizerunków) po praktyczne (jakie zadania ma kierowca auta i ile osób pracuje przy obróbce danych z systemu). Nie ograniczaliśmy się do teorii – goście wybrali się na przejażdżkę autami e-kontroli po okolicy. Rozmawialiśmy też o systemie wystawiania opłat dodatkowych i ich egzekwowania od kierowców, którzy nie zapłacili za postój, o zasadach wydawania abonamentów, a także o tym jaki jest odbiór społeczny systemu e-kontroli i jak konsultujemy z mieszkańcami powiększanie SPPN.
Pokazaliśmy Nowe Centrum Warszawy
Goście z Wiednia obejrzeli na żywo, jak zmienia się centrum Warszawy. Odwiedziliśmy budowę podziemnego garażu na pl. Powstańców Warszawy. Obejrzeliśmy okoliczne uliczki i place, zajęte dziś przez parkujące auta – już niebawem to miejsce czeka przebudowa, kiedy auta będą mogły parkować już pod ziemią. Na powierzchni powstaną wówczas przestrzenie publiczne pełne zieleni i małej architektury. Taki sam kierunek zmian przyjęto w Wiedniu – gdzie jednym z celów płatnego parkowania jest ograniczenie liczby aut w centrum i odzyskanie przestrzeni dla pieszych.
Bardzo dziękujemy uczestnikom za dwa dni intensywnej wymiany wiedzy i trzymamy kciuki za sukces projektu e-kontroli w Wiedniu.