Wiemy, kto zaprojektuje „Zieloną Marszałkowską” - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Menu główne

24-05-2021

Wiemy, kto zaprojektuje „Zieloną Marszałkowską”

Wybraliśmy firmy, które sporządzą projekt wykonawczy dotyczący przebudowy ul. Marszałkowskiej. Dokument przygotują firmy Polska Inżynieria i Kom-projekt – pierwsza na odcinku od pl. Konstytucji do ul. Nowogrodzkiej, a druga na fragmencie od ul. Królewskiej do pl. Bankowego.

Otwarcie ofert w przetargu nastąpiło pod koniec marca. Chęć opracowania projektu wykonawczego obu odcinków wyraziło pięć firm, dlatego od tego czasu dokładnie analizowaliśmy ich oferty. Zazwyczaj wyboru dokonujemy w ciągu 30 dni, jednak w tym przypadku zainteresowani wysłali dużą liczbę zapytań. W efekcie drugie tyle czasu zajęło nam udzielanie odpowiedzi. Ostatecznie zdecydowaliśmy, że projekt fragmentu ul. Marszałkowskiej między pl. Konstytucji a ul. Nowogrodzką przygotuje Polska Inżynieria z Warszawy (za 485 tys. zł brutto), zaś rozmieszczenie zieleni od ul. Królewskiej do pl. Bankowego zaprojektuje Kom-projekt z Makowa Mazowieckiego (za 243 tys. zł brutto).

Nowa ulica

Oba odcinki zostaną zaprojektowane w oparciu o koncepcję „Zielonej Marszałkowskiej”, przygotowaną przez Zarząd Zieleni i skonsultowaną z mieszkańcami. Zakłada ona wprowadzenie w przestrzeni ulicy znacznie więcej zieleni. Pojawi się ona m.in. w pasie dzielącym pomiędzy jezdniami a torowiskiem. Projekt będzie przewidywał w tym miejscu nasadzenia drzew (tam, gdzie to możliwe) oraz krzewów i żywopłotów. Jezdnie będą miały po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, zaś na prawym pasie wyznaczone zostanie parkowanie.

Inwestycja będzie częścią programu Nowe Centrum Warszawy, którego celem jest przekształcenie śródmieścia stolicy w dostępną i zieloną przestrzeń publiczną. Zmiany usprawnią poruszanie się pieszym i rowerzystom – ul. Marszałkowska stanie się im bardziej przyjazna. Dla pieszych powstaną dodatkowe przejścia przy ulicach Żurawiej i Wilczej, przewidziana jest też rezerwa pod nową zebrę na Osi Saskiej. Z kolei rowerzyści na odcinku od pl. Konstytucji do ronda Dmowskiego zyskają trasę po obu stronach ulicy, a dalej, aż do pl. Bankowego, po jej zachodniej stronie.

 

Dodatkowo projekt ma wskazać jednolite zasady lokalizacji ogródków gastronomicznych oraz stref, w których dopuszczone będzie usytuowanie reklam. Chodniki zostaną podzielone na strefy funkcjonalne – z czytelnym głównym ciągiem pieszym i dodatkową strefą przeznaczoną m.in. na ogródki.

Projektant wybrany w przetargu będzie miał rok na przygotowanie szczegółowego projektu wykonawczego, będącego podstawą przetargu na wyłonienie wykonawcy. Dzięki temu Zielona Marszałkowska powinna być gotowa w 2023 r.

 

Czas na rondo

Ale ul. Marszałkowska przejdzie także inne zmiany. Pierwszą z nich jest budowa drogi dla rowerów wzdłuż pl. Defilad, na odcinku od ul. Świętokrzyskiej do ronda Dmowskiego. Prace z tym związane przebiegają sprawnie – w zeszłym tygodniu rozpoczęło układanie asfaltu na wytyczanej ścieżce, zaawansowana jest już wymiana chodnika. Wykonawcy niebawem pozostanie rozpoczęcie robót związanych z utworzeniem pasa do parkowania równoległego na jezdni. Całość uzupełni zieleń – posadzonych zostanie tam 38 lip srebrzystych ‘Varsaviensis” i żywopłot z irgi. W ogłoszonym w tym celu przetargu właśnie otworzyliśmy oferty – zgłosiło się sześć firm. To: AG-Complex z Warszawy (880 tys. 395 zł brutto), Balzola z Warszawy (1 mln 101 tys. 575 zł brutto), Biosfera z Warszawy (1 mln 19 tys. zł brutto), Ogrody Re-Natura z Radzymina (778 tys. 202 zł brutto), Palmett z Warszawy (866 tys. 994 zł brutto) i Sorted z Piaseczna (837 tys. 468 zł brutto).

Również w tym roku przebudujemy rondo Dmowskiego. Inwestycji chce podjąć się aż 8 firm, a ich oferty zawierają się w przedziale od 11 mln 42 tys. zł do 14 mln 902 tys. zł brutto. Rozstrzygnięcie przetargu planujemy w najbliższych dniach. Wyłoniony wykonawca będzie miał za zadanie wytyczyć wokół ronda cztery naziemne przejścia dla pieszych (na wysokości ulic Widok, Poznańskiej, Nowogrodzkiej i Parkingowej), dzięki którym piesi nie będą zmuszeni korzystać ze schodów, żeby np. dostać się na perony przystanków tramwajowych. Przy trzech przejściach zostaną utworzone przejazdy rowerowe.

Powered by Projectic.pl