Miasto st. Warszawa rozstrzygnęło konkurs na koncepcję przebudowy ulicy Karowej wraz z Wiaduktem im. Stanisława Markiewicza. Obecne zagospodarowanie ulicy ogranicza sprawną i bezpieczną komunikację pieszą i rowerową pomiędzy górnym tarasem Skarpy a Powiślem.
– Mamy zwycięską koncepcję na ulicę Karową. To kontynuacja zapowiadanych przeze mnie zmian w ramach Nowego Centrum Warszawy i zszywania miejskich centrów aktywności po obu stronach Wisły. Przebudowujemy ulicę Okrzei. Niebawem podpiszemy umowę na projekt pokonkursowy dla ulic i placów w centrum kwartału Starej Pragi. Teraz czas na połączenie Traktu Królewskiego z Wisłą. To kolejny krok ku bardziej dostępnej Warszawie – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.
Karowa łatwiejsza do pokonania
Przewodnią ideą projektu jest usprawnienie i uatrakcyjnienie połączenia mostu pieszo-rowerowego z Krakowskim Przedmieściem. Wyzwaniem dla uczestników konkursu było wytworzenie funkcjonalnego a zarazem atrakcyjnego połączenia górnego i dolnego tarasu skarpy warszawskiej. Projektanci musieli pogodzić wiele wymogów wynikających z ochrony konserwatorskiej, bliskości obiektów chronionych oraz geotechnicznych uwarunkowań skarpy.
Ile projektów i nagród w konkursie? Kto wygrał?
Konkurs na opracowanie koncepcji przebudowy ulicy Karowej odbył się dwuetapowo. W pierwszym etapie wpłynęło 14 opracowań studialnych. Sąd konkursowy zakwalifikował pięć najlepszych projektów do drugiego etapu. Jury przyznało I, II i III nagrodę oraz dwa równorzędne wyróżnienia. Zwycięzca zostanie zaproszony do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki.
Pierwszą nagrodę zdobył zespół z pracowni RS Architektura Krajobrazu Dorota Rudawa – Konstancin Jeziorna (praca nr 2, 100 tys. zł), drugą Małgorzata Zmysłowska – Berlin i Franciszek Ryczer Architekt (praca nr 4, 80 tys. zł), a trzecią EMA Studio Sp. z o.o. – Warszawa (praca nr 3, 50 tys. zł). Dwa równorzędne wyróżnienia o wartości 25 tys. zł każde przyznano Piotr Płaskowicki Architekt – Warszawa (praca nr 1) i Zygmunt Borawski – Warszawa, Jan Przedpełski i Landscape Practice Marta Tomasiak (praca nr 5).
Pierwsza nagroda. Łagodne, szerokie schody oraz winda
Projektanci zwycięskiej pracy stworzyli spójną koncepcję ulicy Karowej jako połączenia Krakowskiego Przedmieścia z Wisłą, eksponującego ich bezpośrednie powiązanie widokowe. Zaprojektowana winda zapewnia dostęp dla osób z ograniczeniami ruchowymi zarówno do górnego, jak i do pośredniego poziomu skarpy, otwierając powiązanie z Parkiem Kazimierzowskim. Przyjęte rozwiązania dotyczące schodów pozwalają również na ich wykorzystanie na potrzeby miejsca odpoczynku, z widokiem na oś w kierunku rzeki.
Zwycięski projekt respektuje wytyczne konserwatorskie dotyczące konieczności zachowania i ekspozycji nasypu wiaduktu Markiewicza oraz zachowuje masyw drzew skarpy, stanowiących kontynuację pierzei ul. Karowej.
Autorzy założyli, że schody wraz z windą będą służyć nie tylko komunikacji, ale mogą się stać bardzo istotnym elementem przestrzeni skarpy warszawskiej. Ich unikalna krajobrazowa forma zostanie uzupełniona przez niewielki ciek wodny płynący wzdłuż ich osi. Układ wody rozwijać się będzie w dolnej części w dodatkowe elementy będące nawiązaniem do występujących historycznie u podnóża Skarpy niewielkich starorzeczy i zbiorników zasilanych spływającą z góry wodą. Schody zostaną wyposażone w miejsca odpoczynku i spotkań – ławki nawiązujące do formy odsłoniętych przez wodę głazów, które tworzyć będą unikalne miejsca widokowe na cały dolny odcinek ulicy Karowej. Szczególnie istotne miejsca wypoczynku zlokalizowane zostaną także w rejonie zwieńczenia schodów (jednocześnie początek źródła), środkowym spoczniku (widok na wiadukt Markiewicza) oraz na projektowanym rozległym placu u podnóża schodów.
Winda będzie stanowić bardzo istotne ułatwienie dla wszystkich użytkowników, w tym dla osób o ograniczonej mobilności, obsługiwać będzie trzy poziomy, w tym poziom pośredni na wysokości wiaduktu Markiewicza i będzie nią można przewieźć także rower.
Zwycięska praca nie przewiduje żadnych zmian geometrycznych na obszarze wiaduktu Markiewicza. Jedynie na odcinkach do niego prowadzących (ślimakach), zwiększono szerokość chodników do szerokości min. 2,5 m, a szerokość jezdni dostosowano do minimalnej szerokości 8 m (jezdnia 5m + 2 x pasy rowerowe po 1,5m).
Projektowane miejsca wypoczynkowe z małą architekturą, zlokalizowano z myślą o różnorodnym nasłonecznieniu, w tym w miejscach zacienionych, a część z elementów umeblowania wyposażona jest w oparcia i podłokietniki. Projekt zachowuje niemalże wszystkie istniejące drzewa oraz zakłada nasadzenie ok. 200 nowych drzew.
Do dalszych prac projektowych sąd konkursowy sformułował zalecenia, w których zwrócił uwagę m.in. na sąsiedztwo budynku Biura Bezpieczeństwa Narodowego czy nawierzchnię pasów rowerowych.
Zaproszenie na wystawę pokonkursową
Wszystkie nagrodzone i wyróżnione prace będą eksponowane od 4 do 19 grudnia (od poniedziałku do piątku) w godz. 8:00-16:00 w Biurze Architektury i Planowania Przestrzennego, Al. Jerozolimskie 44, poziom -1, wejście przez Kancelarię Ogólną od strony Rotundy.
Nagrodzone i wyróżnione projekty można również obejrzeć na stronie konkursu architektura.um.warszawa.pl/konkursNowaKarowa.




