Coś się kończy, coś zaczyna
Prace na placu Na Rozdrożu, które zaczęły się wiosną zeszłego roku, zdecydowanie przekroczyły już półmetek. W grudniu podczas konferencji prasowej symboliczne pożegnaliśmy przejścia podziemne, które zostały już całkowicie zamknięte. Na górnym poziomie placu zostaną zastąpione nowymi przejściami naziemnymi na wysokości alei Wyzwolenia oraz ulicy Koszykowej.
Po wschodniej stronie placu koniecznie było zaś zburzenie starych wysłużonych schodów łączących go z Trasą Łazienkowską. Są właśnie odbudowywane w nowoczesnym standardzie i doposażane w wyczekiwane przez mieszkańców windy. W tym celu przez pewien czas wykonawca, firma Strabag, przykrył szczelnie rejon budowy schodów i prowadził roboty przez cały okres zimowy, często również wieczorami. Szyby windowe zostały zamontowane niedawno. Obecnie są jeszcze puste, lecz niedługo powinien rozpocząć się w nich montaż samych wind. Jednocześnie trwa wykańczanie samych szybów, które będą częściowo przeszklone.Coraz bliżej do dostępnej Trasy Łazienkowskiej
Motywem przewodnim inwestycji jest likwidacja barier architektonicznych. Windy prowadzić będą na mocno uczęszczane przystanki autobusowe znajdujące się w ciągu Trasy Łazienkowskiej. Zmiany czekają także same przystanki — zostaną przebudowane i poszerzone, dzięki czemu pasażerom będzie jeszcze wygodniej.
Do tej pory można się było na nie dostać jedynie za pomocą schodów. Tym samym nie mogły z nich skorzystać osoby z niepełnosprawnością ruchową, było to utrudnione dla osób starszych, większym bagażem czy też dla rodziców z dziećmi w wózkach. Po zakończeniu prac ta bariera zniknie.Elementem prac będzie też dosadzenie zieleni oraz uzupełnienie infrastruktury rowerowej na placu.
Likwidujemy bariery architektoniczne również w innych miejscach
Podobne zmiany przeprowadzane są konsekwentnie od lat w całej stolicy. Na przestrzeni lat zniknęły przejścia podziemne między innymi pod ul. Waryńskiego (między klubem Riviera a Polem Mokotowskim) czy pod Krakowskim Przedmieściem. Ponadto wyznaczyliśmy nowe zebry m.in. na Ostrobramskiej, w al. „Solidarności”, na Wiertniczej, w al. Niepodległości czy na Marynarskiej. Flagowym przykładem likwidacji barier architektonicznych są naziemne przejścia wokół ronda Dmowskiego.
Mniejszych i większych tego typu zmian są dziesiątki, a w przygotowaniu są już kolejne. Najważniejsze z nich przedstawiamy poniżej na mapie.
Projekt organizacji ruchu
wersja zaktualizowana – wiosna 2024