Wprowadzamy zmiany na wiaduktach na ul. Towarowej - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

24-11-2025

Wprowadzamy zmiany na wiaduktach na ul. Towarowej

Kilkudziesięcioletnie wiadukty na ul. Towarowej w najbliższych latach powinny zostać wybudowane od nowa. Najlepszy moment na te uciążliwe prace to czas przebudowy Dworca Wschodniego. Już teraz wprowadzamy pakiet doraźnych zmian, które mają zagwarantować, że obiekty będzie można bez przeszkód użytkować przez najbliższe 2 lata.

Obiekty na ul. Towarowej to tak naprawdę 5 wiaduktów przerzuconych nad kolejową linią średnicową. Mimo swojego wieku – mają ponad 60 lat – nadal służą warszawiakom. Wiadukty regularnie przechodzą przeglądy techniczne dopuszczające je do dalszego użytkowania. Są również objęte stałym monitoringiem.

W najbliższych dniach i tygodniach zaplanowaliśmy szereg zmian w tym rejonie. Wszystkie mają wspólny mianownik – służą wydłużeniu żywotności obiektów, aby mogły bez przeszkód służyć przez najbliższe 2 lata. Zmiany te wynikają ze szczegółowej ekspertyzy Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, popartej drobiazgową oceną stanu poszczególnych elementów konstrukcji oraz obliczeniami obciążeń. Co dokładnie się zmieni?

Pierwsza zmiana już jest widoczna. Na wiaduktach drogowych wprowadzono ograniczenie dopuszczalnej masy pojazdów. Z jezdni mogą korzystać pojazdy do 3,5 tony. Na obu jezdniach wyłączony z użytku zostanie lewy pas ruchu. Konieczne jest także zwężenie ciągów dla pieszych i rowerzystów na wiadukcie.

Zmiany dotyczą również wiaduktu tramwajowego, ale zgodnie z ekspertyzą ruch tramwajowy będzie utrzymany. Przejazd tramwajów będzie się odbywał z prędkością zmniejszoną do 10 km/h. Ponadto tramwaje nie powinny się zatrzymywać, przyspieszać ani hamować w rejonie wiaduktu. W związku z tymi zaleceniami w najbliższych dniach Tramwaje Warszawskie rozpoczną budowę nowych platform przystankowych na Towarowej – na wysokości ul. Srebrnej i Muzeum Kolejnictwa.

Nowe perony – odsunięte od wiaduktu – zastąpią obecnie funkcjonujące przystanki Pl. Zawiszy 13 i 14. Zostaną one uruchomione w ciągu kilku najbliższych tygodni – po wybudowaniu przez ZDM dojść, a także po opracowaniu, zatwierdzeniu i wdrożeniu odpowiednich programów sygnalizacji świetlnych, uwzględniających zmiany w ruchu tramwajowym. Nowe przystanki zostaną wybudowane tak, by mogły również służyć pasażerom podczas odbudowy wiaduktów.

Docelowo wiadukty na ul. Towarowej wymagają rozbiórki i odbudowy zgodnej z dzisiejszymi standardami. Konieczność tej inwestycji jest oczywista od połowy ubiegłej dekady. Miasto już w 2019 r. dysponowało gotową dokumentacją techniczną tego przedsięwzięcia wraz z pozwoleniem na budowę. Na przeszkodzie w ostatniej chwili stanęły jednak plany PKP PLK związane z przebudową kolejowej linii średnicowej. PKP nie zgodziły się na odbudowę wiaduktu przez miasto, argumentując to potrzebą zmiany w projekcie.

Tegoroczna decyzja spółki o przesunięciu remontu tego odcinka linii średnicowej na przyszłą dekadę sprawia, że nie możemy czekać na docelowe prace kolejowe.

W związku z tym, w porozumieniu z PKP PLK, planujemy rozbiórkę i odbudowę wiaduktów. Prace te powinny się odbyć w tym samym czasie, w którym PKP będzie realizować przebudowę Dworca Wschodniego, a zatem rozpocząć się nie wcześniej niż w 2027 r. To będzie czas, kiedy ruch kolejowy pod wiaduktami będzie mniejszy, a zatem utrudnienia związane z rozbiórką i odbudową obiektów będą najmniej uciążliwe dla pasażerów.

Do tego czasu konieczne jest rozstrzygnięcie przez PKP PLK parametrów nowych wiaduktów tak, aby można było później pod nimi wykonać prace związane z przebudową linii kolejowej. Będzie się to wiązało z rezygnacją z podpór, które dziś zlokalizowane są w miejscu przyszłych torów. Na podstawie koncepcji przygotowanej przez PKP PLK, Zarząd Dróg Miejskich zleci dalsze prace, których końcowym efektem będzie odbudowa wiaduktów. Będą one zatem gotowe zanim PKP PLK przeprowadzi kompleksową przebudowę centralnego odcinka linii średnicowej i będą mogły służyć warszawiakom w czasie tej uciążliwej inwestycji kolejowej.

W ramach przygotowań do przebudowy wiaduktów na ul. Towarowej, swoje prace zaplanowały Tramwaje Warszawskie. Szykowana jest przebudowa układu torowego na rondzie Daszyńskiego, na co Tramwaje Warszawskie niedawno pozyskały środki pożyczkowe z KPO. Powstaną tu trzy nowe relacje skrętne (zachód – północ – zachód, wschód – północ – wschód, zachód – południe – zachód), co zwiększy elastyczność sieci tramwajowej i stworzy nowe możliwości trasowania tramwajów w czasie prac przy wiadukcie. Tramwaje Warszawskie kompleksowo wyremontują też tory na ul. Towarowej – od Kercelaka do przystanków przed Pl. Zawiszy. W rejonie tych przystanków powstanie rozjazd, co umożliwi zawracanie w tym miejscu dwukierunkowych tramwajów jadących od strony Woli. Wszystkie te prace zakończą się przed planowanymi robotami przy wiadukcie na Towarowej.

Wiadukty na Towarowej to jeden z ostatnich obiektów mostowych w Warszawie z historią sięgającą lat 60-tych lub 70-tych ubiegłego wieku. W ostatnich latach gruntowną modernizację lub wręcz rozbiórkę i odbudowę przeszły m.in. wiadukty trasy Łazienkowskiej, wiadukt na Marywilskiej, czy nad ul. Globusową. Trwają prace przy obiekcie na ul. Płochocińskiej. ZDM ogłosił też właśnie przetarg na przebudowę mostu nad Kanałem Żerańskim w ciągu ul. Cieślewskich.

Powered by Projectic.pl