Od 2019 roku, jako organizator kampanii Rowerowy Maj w Warszawie, wspieramy szkoły i przedszkola, przekazując im barierki wygrodzeniowe, które pełniły funkcję tymczasowych stojaków. W 2025 roku wypożyczyliśmy 1350 barierek do ponad 250 placówek. Nie były one jednak elementem stałej infrastruktury. Ze względów logistycznych oraz z braku możliwości magazynowania barierek co roku wypożyczaliśmy je ponownie.
Od przyszłorocznej edycji kampanii, Rowerowy Maj 2026, barierki nie będą już wydawane. Zamiast tego stawiamy na kompleksowe i trwałe rozwiązania: uzupełnienie infrastruktury parkingowej w postaci stojaków dla rowerów i hulajnóg przy szkołach i przedszkolach.
Niemal 5 tysięcy przekazanych stojaków
Od 2016 do 2024 roku przekazaliśmy placówkom oświatowym ponad 4700 stojaków rowerowych typu odwrócone „U”. To ogromne wsparcie – obecnie aż 3/4 wszystkich stojaków tego typu przy warszawskich szkołach podstawowych i przedszkolach pochodzi od ZDM. Stojaki tego rodzaju umożliwiają wygodne oraz bezpieczne przypięcie zarówno roweru, jak i hulajnogi.
Dzięki temu coraz więcej uczniów i przedszkolaków może bez obaw zostawiać swoje pojazdy na czas zajęć, co jest jednym z czynników mogących pozytywnie wpływać na wybór aktywnych form dojazdu do szkoły.
Inwentaryzacja i plan działań
W maju 2025 roku, przy okazji kampanii, przeprowadziliśmy szczegółową inwentaryzację parkingów rowerowych przy szkołach i przedszkolach prowadzonych przez m.st Warszawa, do których zostały zamówione barierki. Analizowaliśmy m.in. dostępność miejsc, możliwości montażu dodatkowych stojaków oraz faktyczne potrzeby placówek.
W wyniku tej analizy przygotowaliśmy zestawienie wskazujące, w których szkołach i przedszkolach brakuje stojaków i jakiego typu powinny zostać zastosowane. Wyniki przekazaliśmy do urzędów dzielnic – do wydziałów oświaty i infrastruktury – z prośbą o zebranie rzeczywistego zapotrzebowania na stojaki dla rowerów i hulajnóg.
Montaż i dystrybucja stojaków, które chcemy zakupić z naszych środków, będą realizowane pod nadzorem urzędów dzielnic. Do 30 listopada 2025 r. dzielnice mają czas na przekazanie nam zbiorczego zapotrzebowania.
Standardy i dobre praktyki
Przypominamy, że obowiązek zapewnienia infrastruktury parkingowej wynika z tzw. Standardów rowerowych. Ponadto sugerujemy, aby w każdej placówce była przynajmniej następująca liczba miejsc parkingowych:
- w przedszkolach – co najmniej 5 miejsc na każde 100 dzieci (nie mniej niż 5 w ogóle),
- w szkołach – co najmniej 20 miejsc na każde 100 uczniów (nie mniej niż 10 w ogóle).
Aby wesprzeć szkoły i przedszkola w tworzeniu odpowiednich rozwiązań, przygotowaliśmy publikację „ABC parkingów rowerowych i hulajnóg” – poradnik dostępny w wersji elektronicznej na stronie zdm.waw.pl/ABC. Materiał ten stanowi kompendium wiedzy na temat planowania, lokalizowania i prawidłowego montażu stojaków dla jednośladów. Został on przekazany do urzędów dzielnic, które dystrybuują go do podległych placówek oświatowych.
Zachęcamy wszystkie szkoły i przedszkola do korzystania z publikacji, w szczególności dyrekcje, nauczycieli i pracowników odpowiedzialnych za infrastrukturę, a także do promowania dobrych praktyk w całym środowisku szkolnym i przedszkolnym. Wspólnie możemy tworzyć bezpieczne, funkcjonalne i przyjazne miejsca dla rowerów i hulajnóg najmłodszych warszawiaków.
Dalsze działania
Celem naszych działań jest trwałe wzmocnienie infrastruktury dla rowerów i hulajnóg przy wszystkich warszawskich placówkach oświatowych. Wygodne, bezpieczne i łatwo dostępne parkingi zachęcają dzieci, rodziców i nauczycieli do codziennego wyboru aktywnych środków transportu. Długofalowo oznacza to nie tylko korzyści zdrowotne, ale i bezpieczniejsze okolice szkół i przedszkoli, z mniejszym natężeniem ruchu samochodowego.
Więcej informacji, a także formularz zgłoszenia nowo zamontowanych stojaków dostępne są na stronie: zdm.waw.pl/ZglosStojak.




