Wybraliśmy firmę, która zazieleni ul. L. Kondratowicza - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

14-06-2022

Wybraliśmy firmę, która zazieleni ul. L. Kondratowicza

Firma Biosfera obsadzi zielenią przebudowywaną ul. L. Kondratowicza. Właśnie wybraliśmy jej ofertę, która okazała się najkorzystniejsza spośród pięciu, jakie wpłynęły do nas w przetargu. Kilkanaście dni temu podpisaliśmy umowę z wykonawcami oświetlenia i sygnalizacji, a prace drogowe od ponad dwóch miesięcy prowadzi miejski Zakład Remontów i Konserwacji Dróg.

Zazielenione drzewa.

Finalizacja prac związanych z budową drugiej linii metra na Targówku wiąże się z przyśpieszeniem tempa robót na powierzchni. Ul. Kondratowicza od marca zaczęła się zmieniać na całym kluczowym odcinku, czyli między ulicami Rembielińską a św. Wincentego. Przestanie przypominać arterię sprzed 2018 r. – po metamorfozie stanie się bezpieczna, w pełni dostępna dla wszystkich uczestników ruchu, a także bardziej zielona.

Przedsięwzięcie koordynują trzy miejskie jednostki – Metro Warszawskie, Zarząd Transportu Miejskiego i Zarząd Dróg Miejskich. Naszą rolą jest dopilnowanie prac nad korytarzem podziemnej kolei. Podzieliliśmy je na cztery segmenty: prace drogowe, sygnalizacje, oświetlenie i zieleń. Pierwszy powierzyliśmy miejskiemu Zakładowi Remontów i Konserwacji Dróg (ZRiKD), drugi, trzeci i czwarty pod naszym nadzorem realizować będą wykonawcy zewnętrzni.

Ponad 700 nowych drzew

Firmę, której zadaniem będzie wzbogacić ul. L. Kondratowicza o nową zieleń, wybraliśmy jako ostatnią spośród wszystkich wykonawców zewnętrznych. Wskazaliśmy Biosferę, której propozycja (7 mln 468 tys. 939 zł brutto) okazała się najkorzystniejszą spośród pięciu nadesłanych w przetargu. Wykonawca jest już na etapie kompletowania dokumentacji i liczymy, że w ciągu najbliższych tygodni podpiszemy z nim umowę. Od tego czasu będzie miał 180 dni na realizację prac.

Biosfera posadzi blisko pół tysiąca drzew. Oko cieszyć będzie dokładnie 491 – głównie klony, jesiony, platany, lipy, ale też i wiśnie, jabłonie oraz kasztanowce. Wzbogacą i uzupełnią istniejące szpalery drzew oraz utworzą zupełnie nowe po obu stronach ulicy, oraz w pasie dzielącym na jej środku. W zależności od gatunku drzewa będą mieć od 5 do aż 9 metrów wysokości licząc od szczytu korony.

Posadzone zostaną też krzewy i pnącza, a także wykonane ogrody deszczowe. Ponadto Biosfera założy trawniki, z których część zostanie zamieniona w łąki kwietne. Tam, gdzie to koniecznie, ziemia zostanie najpierw wymieniona, aby rośliny miały odpowiednie warunki do wzrostu. Krzewy, których będą dziesiątki tysięcy, posłużą głównie do założenia gęstych żywopłotów.

Łącznie na ul. L. Kondratowicza pojawi się ponad 700 nowych drzew w towarzystwie licznych krzewów i innych drobnych roślin. Ponad 200 z nich posadzi Metro Warszawskie w ramach odbudowy terenów przy obu nowych stacjach. Pojawią się m.in. na zaplanowanym skwerze przy stacji metra „Bródno”.

Wizualizacja zazielenienia ul. Kondratowicza.

 

Oświetlenie i światła

W przetargach na oświetlenie i budowę sygnalizacji świetlnych wybraliśmy odpowiednio firmy Podkowę (3 mln 685 tys. 152 zł brutto) i AWE (2 mln 84 tys. 654 zł brutto). Z obiema podpisaliśmy już umowy.

Zadaniem Podkowy będzie zamontowanie 282 latarni – 90 wysokich na 11 m przy jezdniach między ulicami Rembielińską a św. Wincentego oraz 192 o wysokości od 4,4 do 6 m przy chodnikach i ścieżkach rowerowych. Na nowych słupach oświetleniowych zawiesi łącznie 335 ledowych lamp. Oprawy będą takie same, jak na innych ulicach, które zmieniły wygląd przy okazji budowy pod nimi metra.

Natomiast AWE wybuduje światła w pięciu lokalizacjach w ciągu ul. L. Kondratowicza: na skrzyżowaniach z ul. Łabiszyńską i ul. Chodecką, na wjeździe pod Mazowiecki Szpital Bródnowski, a także na dwóch przejściach dla pieszych. Przed rozpoczęciem budowy drugiej linii metra skrzyżowania z ulicami Łabiszyńską i Chodecką były wyposażone w sygnalizacje. Jednak ze względu na zmianę układu jezdni, chodników i tras rowerowych, konieczna jest budowa nowych świateł. Będą dopasowane do nowego kształtu ul. L. Kondratowicza. W tym celu, a także aby poprawić bezpieczeństwo, osygnalizowany zostanie wjazd pod szpital. Natomiast świateł nie miało przejście na wysokości budynku Kondratowicza 27A. To się zmieni, a w sygnalizację wyposażona zostanie również nowa zebra, która powstanie na wysokości posesji Kondratowicza 29A. W obu miejscach powstaną przejazdy rowerowe, aby na dwóch kółkach można było bezpiecznie i wygodnie przejechać na drugą stronę ulicy.

Projektowany przekrój ul. Kondratowicza.

 

Jezdnie

Prace drogowe na ul. L. Kondratowicza prowadzone przez ZDM toczą się już od ponad dwóch miesięcy. W tym czasie zakończone zostały badania kontrolne podłoża, udało się wyprofilować teren przyszłych jezdni oraz wykonać część podbudowy. Wybudowana została też jedna z zatok autobusowych. Obecnie trwają roboty związane z układaniem krawężników oraz warstw wiążących. Ponadto frezowany jest stary asfalt.

 

Fragment przebudowywany przez wykonawcę metra – firmę Gülermak – również jest na zaawansowanym etapie. Widać położony asfalt, ułożone w wielu miejscach nowe chodniki, a także ślady przyszłych przejść dla pieszych w obrębie skrzyżowań. Częściowo zamontowane zostały maszty sygnalizacji świetlnych.

Inwestycje towarzyszące

Niedaleko na ul. L. Kondratowicza – w miejscu, pod którym nie będzie przebiegać metro – trwa budowa sygnalizacji świetlnej.  Chodzi o skrzyżowanie z ulicami Blokową i Przy Grodzisku. Powstające tam światła obejmą wszystkie cztery istniejące przejścia dla pieszych. Inwestycja podniesie bezpieczeństwo okolicy. Dotychczas wielu kierowców przekraczało w tym miejscu dozwoloną prędkość.

W tym tygodniu wystartował remont ul. Chodeckiej na odcinku między ulicami Wyszogrodzką a L. Kondratowicza. Prace rozpoczęły się od rozbierania starych krawężników. Kolejny etap będzie się wiązał z wymianą nawierzchni, a następny – z remontem chodników po obu stronach ulicy, wraz ze zjazdami bramowymi oraz zjazdem na pobliski komisariat policji. Mieszkańcy zyskają również odnowioną drogę dla rowerów, biegnącą po zachodniej stronie ul. Chodeckiej.

Powered by Projectic.pl