Montaż opraw ledowych o nazwie SAVA na ulicach podległych ZDM (a więc tych większych – w uproszczeniu tych, po których kursują autobusy) trwa od początku 2022 r. To jedna z największych w skali Europy modernizacji oświetlenia ulicznego. Co tydzień przybywa od 500 do 1000 nowoczesnych i energooszczędnych lamp, których do połowy marca zawiesiliśmy 29 896 (w środę, 22 marca, opublikujemy najnowszy raport z postępów wymiany). Docelowo będzie ich 38 414.
Dostawy już spływają
SAVY zaprojektowała zielonogórska firma LUG Light Factory. Podpisana z nią umowa obejmowała tzw. prawo opcji, czyli domówienie 4 842 dodatkowych opraw. Skorzystaliśmy z tej możliwości i za dodatkowe 5 mln zł (w podstawowej wersji koszt wynosił 38,3 mln zł) otrzymaliśmy lampy nieco mniejsze od SAV, dopasowane do przekroju ulic, którymi na co dzień zarządzają urzędy dzielnic, czyli w znacznej większości o charakterze lokalnym i osiedlowym. Pierwsza partia opraw dotarła do nas pod koniec zeszłego tygodnia, a w bieżącym zaczął się ich montaż.
Na początek oprawy zawisły na ulicach Prasowej i Jagienki – przewidzieliśmy na nich montaż odpowiednio 28 i 9 LED-ów. Następnie zamontujemy na 7 wawerskich ulicach „dzielnicowych”:
- Kminkowej – 8 opraw,
- Kosaćcowej – 8,
- Michalinki – 10,
- Popradzkiej – 11,
- Regionalnej – 15,
- Rozchodnikowej – 2,
- Zagrodowej – 19.
To właśnie w Wawrze zaczęliśmy oświetlanie ledami ulic zarządzanych przez dzielnicę, bo wymieniliśmy już tam oprawy na wszystkich drogach podległych ZDM. Podobnie rzecz ma się z Wesołą, więc bardzo prawdopodobne, że będzie następna. W dalszej kolejności planujemy modernizację oświetlenia na ulicach „dzielnicowych” na Bielanach i Żoliborzu.
Bonusowe SAVY to dopiero początek. Docelowo zamontujemy oprawy ledowe na wszystkich latarniach na ulicach zarządzanych przez dzielnice. W ogłoszonym w tym celu przetargu zgłosiły się trzy firmy: Schréder Polska (35 mln 951 tys. 157,70 zł brutto), LUG Light Factory (39 mln 440 tys. 925,87 zł) oraz Signify Poland (50 mln 752 tys. 411,50 zł). Wybraliśmy ofertę zaproponowaną przez LUG, ale jeden z konkurentów postanowił odwołać się do Krajowej Izby Odwoławczej. Oznacza to, że nasz wybór jest na razie nieprawomocny – czekamy na decyzję KIO. Werdykt powinniśmy poznać do końca kwietnia.
Wielomilionowe oszczędności
Dlaczego Zarząd Dróg Miejskich wymienia oprawy nie tylko na ulicach, którymi się na co dzień opiekuje, ale też na tych, które podlegają dzielnicom? Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski powierzył nam to zadanie, bo już mamy spore doświadczenie w tym zakresie. Dzięki temu cała Warszawa zostanie rozświetlona ledami szybciej. Na koniec 2022 r. zaledwie 18 proc. lamp oświetlających drogi dzielnicowe było ledowych. Resztę stanowiły przede wszystkim oprawy sodowe. W dodatku nie wszędzie dotychczasowa wymiana postępowała w równym stopniu – np. na Ochocie opraw LED było ponad 50 proc., a w Wawrze tylko 4 proc.
Dziś 35 341 opraw sodowych na ulicach „dzielnicowych” zużywa w skali roku 12,75 GWh prądu. Szacujemy, że lampy ledowe, którymi je zastąpimy, będą zużywać o 70 proc. mniej prądu, czyli 3,83 GWh rocznie. Oszczędzona energia elektryczna wyniesie więc w ciągu 12 miesięcy 8,92 GWh, co oznacza, że mogłaby co roku zasilić w całości 4460 gospodarstw domowych.
12,75 GWh rocznie to 16,1 mln zł do zapłaty za prąd przy obowiązującej w 2023 r. stawce 1265,55 zł za MWh. Gdyby taka stawka utrzymała się po wymianie opraw, za energię elektryczną w skali roku zapłacilibyśmy 4,8 mln zł. Tym samym modernizacja zapewniłaby nam 11,3 mln zł oszczędności.
To niezwykle ważne, bo stawki za energię elektryczną systematycznie wzrastają. Jeszcze w 2021 r. prąd dla oświetlenia ulicznego kosztował ZDM 527 zł za MWh, a w 2022 r. – 873 zł za MWh. W ostatnich latach za zasilanie latarni Warszawa płaciła ok. 50 mln zł rocznie. Szacujemy, że na przełomie 2024 i 2025 r., kiedy montaż LED-ów w całym mieście się zakończy, będzie to nieco ponad 40 mln zł. Bez wymiany opraw, przy takiej dynamice cen prądu, coroczny „rachunek za światło” sięgałby w stolicy 120 mln zł.
Szacujemy, że wymiana opraw na ulicach „dzielnicowych” zajmie 18 miesięcy. Ledowe oprawy powinny więc rozświetlać całą Warszawę już na przełomie 2024 i 2025 r.
Pozostałe działania
Montaż SAV i rozpoczęcie wymiany opraw na ulicach zarządzanych przez dzielnice to nie jedyne nasze działania dotyczące modernizacji oświetlenia. Prace z tym związane prowadzimy sukcesywnie już od lat. Te z lat 2018-2021 można podzielić na cztery zasadnicze kategorie. To wymiana opraw:
- w tunelach i przejściach podziemnych,
- na masztach na węzłach drogowych i pętlach autobusowych,
- w ramach bieżących modernizacji oświetlenia,
- w ramach realizacji programu „SOWA – oświetlenie zewnętrzne”.
Biorąc pod uwagę tylko te inwestycje roczna oszczędność energii wyniesie 12 209 MWh, a w miejskiej kasie w 2023 r. pozostanie 16,3 mln zł. Dzięki temu pieniądze te będzie można wykorzystać na inne inwestycje związane z poprawą infrastruktury drogowej. Więcej szczegółów w osobnym komunikacie, na mapie oraz w galerii poniżej (kliknij wybrany kafelek, aby go powiększyć).