Nie tylko dziury i koleiny denerwują kierowców. Mocno doskwierające są również zapadnięte lub wystające włazy i studzienki. Źle wpływają na zawieszenie samochodów, a przede wszystkim mogą powodować niebezpieczeństwo na drodze. Ich regulacja jest więc jednym z naszych stałych zadań.
Lista opracowywana na bieżąco
W tym roku naprawy dokonały dwie firmy. Po wschodniej stronie Wisły przeprowadziła ją firma Gruppo Bitumi Poland z Ząbek, a po stronie zachodniej – Eurokan z Sośnicowic. Wyregulowanych zostało 166 włazów i wpustów. To o ponad 30 urządzeń więcej niż wstępnie zakładaliśmy. Dlatego, że ich lista opracowywana była na bieżąco – do ustalonych wcześniej fragmentów dróg doszły kolejne, m.in. na podstawie zgłoszeń mieszkańców. W pierwszej kolejności naprawie podlegały te urządzenia, które w wyniku zmian temperatur i nacisków uległy największej degradacji.
Roboty rozpoczynała ocena stopnia uszkodzenia włazu lub studzienki. Było to konieczne, aby przyjąć odpowiednią technologię, za pomocą której dokonywaliśmy naprawy. Kolejny krok stanowiło wycięcie fragmentów nawierzchni po okręgu wokół włazu, a następnie jego regulacja lub wymiana na nowy, jeżeli zaszła taka konieczność.
W większości lokalizacji nasze działania (prowadziliśmy je w nocy) trwały nawet krócej niż godzinę. Wiąże się to z obecnymi technologiami regulacji włazów i wpustów, które pozwalają na sprawne przeprowadzenie prac i minimalizację utrudnień na drogach. Przypominamy jednak, że wszystko zależy też od innych czynników, takich jak np. warunki atmosferyczne, stan zwieńczenia urządzenia pod pokrywą czy dostęp do studzienki. Im m.in. bardziej wyeksploatowane włazy czy kratki kanalizacyjne, tym dłuższy czas naprawy.
W 2021 r. wyregulowaliśmy zapadnięte lub wystające włazy i studzienki w następujących miejscach:
- al. Komisji Edukacji Narodowej,
- al. Prymasa Tysiąclecia,
- al. Rzeczypospolitej,
- al. Waszyngtona,
- skrzyżowanie ulic Marsa i Okularowej,
- skrzyżowanie ulic Poleczki i Wirażowej,
- skrzyżowanie ulic Szpotańskiego i Wydawniczej,
- skrzyżowanie ulic Św. Wincentego i Głębockiej (rejon centrum handlowego przy ul. Głębockiej),
- ul. Animuszu,
- ul. Czerniakowska,
- ul. Grochowska,
- ul. Łopuszańska,
- ul. Modlińska,
- ul. Ostrobramska,
- ul. Płowiecka,
- ul. Puławska,
- ul. Warszawska,
- ul. Wawelska.
Na bieżąco monitorujemy
Studzienek w Warszawie są dziesiątki, o ile nie setki tysięcy. Zarząd Dróg Miejskich zarządza tylko niektórymi. Znaczna większość należy do Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji, w następnej kolejności są te, za które odpowiadają dzielnice i gestor sieci cieplnej czy firmy prywatne. Ale na podległych nam drogach wszystkie poddajemy obserwacji i jeśli są na tyle zaniżone lub wystające, że zagrażają bezpieczeństwu, przeprowadzamy ich naprawę.
Mimo że sami monitorujemy stan włazów i wpustów, zachęcamy do zgłaszania w Miejskim Centrum Kontaktu Warszawa 19 115, których stan może zagrażać bezpieczeństwu w ruchu drogowym.