Nie tylko dziury i koleiny denerwują kierowców. Mocno doskwierające są również zapadnięte lub wystające włazy i studzienki. Źle wpływają na zawieszenie samochodów, a przede wszystkim mogą powodować niebezpieczeństwo na drodze. Ich regulacja jest więc jednym z naszych stałych zadań.
Prawie dwa razy więcej niż rok temu
W tym roku napraw dokonały dwie firmy. Po wschodniej stronie Wisły przeprowadziła je firma Gruppo Bitumi Poland z Ząbek, a po stronie zachodniej – Eurokan z Sośnicowic. Wyregulowane zostały 302 włazy i wpusty. To prawie dwa razy więcej niż w 2021 r. (o 151) i o ponad 50 więcej niż wstępnie zakładaliśmy. Ich lista opracowywana była na bieżąco – do ustalonych wcześniej fragmentów dróg doszły kolejne, m.in. na podstawie zgłoszeń mieszkańców. W pierwszej kolejności naprawie podlegały te urządzenia, które w wyniku zmian temperatur i nacisków uległy największej degradacji.
Po ocenieniu stopnia uszkodzenia włazu lub studzienki wykonawca wybierał najlepszą technologię naprawy. Kolejny krok stanowiło wycięcie fragmentów nawierzchni po okręgu wokół włazu, a następnie jego regulacja lub wymiana.
Współczesna technologia pozwoliła na przeprowadzenie napraw w większości lokalizacji (a dokonywaliśmy ich w nocy) w krócej niż godzinę. Tam, gdzie trwa to dłużej, wpływ mają m.in. warunki atmosferyczne, stan zwieńczenia urządzenia pod pokrywą czy dostęp do studzienki. Co oczywiste, im bardziej wyeksploatowane włazy czy kratki kanalizacyjne, tym dłuższy czas naprawy.
W 2022 r. wyregulowaliśmy zapadnięte lub wystające włazy i studzienki m.in. na ulicach Wybrzeże Szczecińskie, Wał Miedzeszyński, J. Odrowąża, F. Ilskiego, Rekruckiej, Modlińskiej, Myśliborskiej, Francuskiej, Wołoskiej, A. Madalińskiego, Wybrzeże Gdańskie i Poleczki, a także w alejach gen. M. Wittek i Prymasa Tysiąclecia oraz na rondzie Wolna Europa.
Monitoring na bieżąco
Studzienek w Warszawie są tysiące. Zarząd Dróg Miejskich zarządza tylko niektórymi. Znaczna większość należy do Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji, w następnej kolejności są te, za które odpowiadają dzielnice i gestor sieci cieplnej czy firmy prywatne. Co do zasady naprawiamy tylko te „nasze”, ale na podległych nam drogach wszystkie poddajemy obserwacji i jeśli te należące do innych podmiotów są na tyle zaniżone lub wystające, że zagrażają bezpieczeństwu, przeprowadzamy ich naprawę.
Mimo że sami monitorujemy stan włazów i wpustów, zachęcamy do zgłaszania w Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19115 tych, których stan może zagrażać bezpieczeństwu w ruchu drogowym.